تبیان، دستیار زندگی
هم ‌اکنون نیز بخش‌ های مختلف ارتش آمریکا واحدهای آموزشی و دوره‌های آموزشی ویژه تقویت دانش و توان سایبری نیروها را اجرا می ‌کنند، اما طرحی که در این گزارش به آن اشاره شده، قرار است با استفاده از تجارب تمامی آن طرح‌ ها و به طور یک دوره آموزشی جامع سایبری مو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش کماندوهای سایبری!


هم ‌اکنون نیز بخش‌ های مختلف ارتش آمریکا واحدهای آموزشی و دوره‌های آموزشی ویژه تقویت دانش و توان سایبری نیروها را اجرا می ‌کنند، اما طرحی که در این گزارش به آن اشاره شده، قرار است با استفاده از تجارب تمامی آن طرح‌ ها و به طور یک دوره آموزشی جامع سایبری مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش کماندوهای سایبری

امروزه جنگ اطلاعاتی با انقلاب اطلاعات ظهور پیدا کرده‌ است. این انقلاب به دلیل دامنه وسیع و تاثیرات گسترده آن می‌ تواند سبک نوینی از جنگ را ارائه بدهد. در این راستا، از دهه 1950 تاکنون، مرکز آموزشی تکاوران ارتش آمریکا U.S. Army Ranger School به عنوان یکی از مهمترین و پیشرفته ‌ترین مدارس نظامی جهان محسوب شده است. فارغ التحصیلان این دوره آموزشی، در واحدهای عملیاتی ویژه ی ارتش آمریکا همچون هنگ کماندوها یا فرماندهی عملیات‌های ویژه به کار گرفته می ‌شوند.

اما در سال‌ های اخیر با ظهور فناوری ‌های سایبری و کمبود فرماندهان متبحر و متخصص سایبری، سران ارتش آمریکا به فکر راه ‌اندازی دوره آموزشی ویژه تربیت نیروهای عملیات‌ های سایبری با استفاده از تجربه مرکز آموزشی تکاوران ارتش آمریکا، افتاده ‌اند.

در همین زمینه 5 تن از اساتید برجسته نظامی و افسران اطلاعاتی آمریکا، طرحی برای راه‌اندازی این دوره آموزشی فراهم کرده‌اند که در مجله Small Wars Journal به چاپ رسیده است که در ادامه خلاصه‌ای از آن ارائه می‌شود که گویای جدیدترین راهبردهای آمریکا در عرصه جنگ ‌های سایبری است.

ناگفته نماند که هم ‌اکنون نیز بخش‌ های مختلف ارتش آمریکا واحدهای آموزشی و دوره‌های آموزشی ویژه تقویت دانش و توان سایبری نیروها را اجرا می ‌کنند، اما طرحی که در این گزارش به آن اشاره شده، قرار است با استفاده از تجارب تمامی آن طرح‌ ها و به طور یک دوره آموزشی جامع سایبری مورد استفاده قرار گیرد.

نکته دیگر آن است که اطلاعات داده شده در این گزارش، فقط بخش‌های غیرمحرمانه این دوره است. طراحان مدرسه ویژه تربیت فرماندهان عملیات ‌های سایبری، معتقدند این مرکز آموزشی باید در سطح مرکز تکاوران ارتش آمریکا مورد توجه قرار گیرد. آنها ضرورت راه ‌اندازی چنین مرکزی را کمبود شدید نیروهای متخصص و متبحر جنگ‌های سایبری در تمامی سطوح ارتش آمریکا اعلام کرده ‌اند. هدف از این مرکز، ‌تربیت نیروهای باسواد، متخصص و توانمند در زمینه عملیات‌ های سایبری ارتش آمریکا اعلام شده است.

ناگفته نماند که هم ‌اکنون نیز بخش‌ های مختلف ارتش آمریکا واحدهای آموزشی و دوره‌های آموزشی ویژه تقویت دانش و توان سایبری نیروها را اجرا می ‌کنند، اما طرحی که در این گزارش به آن اشاره شده، قرار است با استفاده از تجارب تمامی آن طرح‌ ها و به طور یک دوره آموزشی جامع سایبری مورد استفاده قرار گیرد

مکانی که قرار است چنین دوره آموزشی در آن اجرا شود، ‌باید ماکتی از یک شهر واقعی و دارای تمامی شبکه‌ های اینترنتی و زیرساختی مورد استفاده در عموم شهرها باشد که به اصطلاح شهر سایبری CyberCity نامیده شده است که البته پیش از این مشابه آن در دوره های آموزشی برخی واحدهای ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می گرفته است.

دانش آموخته‌ های این دوره آموزشی، ‌دارای توانمندی‌ های ذیل خواهند بود:

فهم درست از عملیت‌های تکنیکی و ماهیت دینامیکی فضای سایبر

ویژگی جنگجویی: توانایی سازگاری، غلبه و مبارزه در شرایط دشوار برای انجام ماموریت

توانایی طراحی و اجرای عملیات‌های نظامی سایبری

توانایی کار فردی و تیمی

توانایی ابداع راهکارهای خلاقانه برای مقابله با حرکات و اقدامات دشمن در عرصه سایبر و فضای واقعی

توانایی حمله به سیستم با تعیین سطح حمله بر اساس کاربران، وضعیت شبکه، سیستم‌ های رایانه ‌ها و تجهیزات

مدیریت مطلوب تکاوران سایبری

توانایی انطباق با نهادهای امنیت سایبری نظامی و غیرنظامی

توانایی ارتباط گیری نوشتاری یا گفتاری با دیگران

ارج نهادن به توانایی‌ها و تعالیم در این دوره

علاقه به آموختن فناوری‌های جدید حوزه سایبر با توجه به پیشرفت سریع این حوزه

بنابراین فلسفه اصلی این دوره آموزشی، تربیت رهبران سایبری منعطف و شایسته از لحاظ فنی و عملیاتی است. فارغ‌التحصیلان این دوره باید دارای توانایی راهبری در شرایط موردنیاز، حساس از لحاظ فرصت زمانی و موقعیت‌های با استرس بالا باشند.

این دوره برای ایجاد چالش برای دانش‌آموزان،‌ طراحی شده است و آنها باید از فضای رفاه و آرامش، به دور بمانند تا پخته شوند. در این دوره آموزشی فشرده و سخت، دانش‌پذیران حق ارتباط با بیرون از مجموعه را ندارند.

طبق این طرح، باید به طور غیرقابل پیش‌بینی، به دانش‌پذیران استرس وارد شود و در طول دوره، خواب برای آنان محدود شود تا برای فضای کشمکش‌های واقعی سایبری، آماده شوند. مطمئنا این شرایط آموزشی سبب انصراف تعداد زیادی از دانش‌ پذیران خواهد شد. در مرکز آموزشی تکاوران ارتش نیز به علت همین شرایط سخت، تقریبا 50 درصد متقاضیان انصراف می‌ دهند و جالب آن که 60 درصد انصرافی‌ها در همان 4 روز اول رخ می‌ دهد.  این دوره در چند سطح اجرا خواهد شد، از سطوح عمومی تا سطوح کاملا محرمانه. همچنین می ‌توان افراد معرفی ‌شده از سوی متحدان خارجی آمریکا را نیز در این دوره آموزش داد که سبب افزایش همکاری با این کشورها در زمینه جنگ‌ های سایبری خواهد شد.

این دوره همچون مدرسه تکاوران ارتش آمریکا در 4 مرحله و طی 61 روز اجرا خواهد شد. در طول این 61 روز، دانش ‌پذیران مجبورند ساعات طولانی کار کنند، استرس‌ های شدید را تحمیل کنند، هفت روز هفته را کار کنند و از هرگونه تماس با خارج از مرکز، محروم باشند.

این دوره برای ایجاد چالش برای دانش‌آموزان،‌ طراحی شده است و آنها باید از فضای رفاه و آرامش، به دور بمانند تا پخته شوند. در این دوره آموزشی فشرده و سخت، دانش‌پذیران حق ارتباط با بیرون از مجموعه را ندارند

فنونی که در این دوره آموزش داده می‌شود:

نفوذ در شبکه بی‌ سیم دشمن

مقابله با حملات شبکه ‌ای دشمن

اختلال در استفاده دشمن از سیستم جی.پی.اس Global Positioning System (GPS)

مونتاژ پهپاد، تست و پرواز دادن آن برای کسب اطلاعات از فعالیت‌ های دشمن

مقابله با حملات سایبری به زیرساخت‌ ها و مراکز حیاتی همچون شبکه آب ‌رسانی شهر، بانک ‌ها، بیمارستان ‌ها و سیستم‌ های مخابراتی

این دوره به طور فصلی و در هر فصل بین 20 تا 50 دانش ‌پذیر را آموزش خواهد داد. با توجه به احتمال انصراف 50 درصدی افراد به علت سختی دوره آموزشی، از هر دوره 12 تا 25 نفر فارغ خواهند شد. بدین ترتیب سالانه 48 تا 100 نفر در این دوره، فارغ‌ التحصیل خواهند شد. مربیان این دوره هم افسران حرفه‌ ای،‌ باتجربه و متخصص ارتش در حوزه سایبری خواهند بود. ضمنا برچسب سایبر بر یونیفروم‌ های فارغ ‌التحصیلان این دوره، درج خواهد شد تا تکاوران سایبری به راحتی شناخته شوند. هم‌ اکنون یونیفرم‌ های کادر ارتش آمریکا دارای سه برچسب هستند: کماندو، نیروی ویژه و تخریب‌ چی.

با توجه به آنچه گفته شد انتظار می رود مسئولان مربوطه با اطلاع رسانی هرچه بیشتر و ارتقاء سواد رسانه ای اقشار مختلف جامعه بالاخص نوجوانان و جوانان، باعث خنثی سازی برنامه های سردمداران غربی شوند زیرا امروزه غربی ها معتقدند: بالاترین هنر در جنگ این است که کشور دشمن، دست نخورده و کامل تصرف شود. تخریب و انهدام یک سرزمین دیگر سودی ندارد!.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / افتانا / ویکیپدیا

مطلب مرتبط:

طرح جدید جنگ سایبری 

اوباما دستور جنگ سایبری می‌دهد!

ویژگی جنگ‌های سایبری در آینده