تبیان، دستیار زندگی
فردا انتخابات پارلمانی عراق برگزار می‌شود و مردم با رفتن به پای صندوق‌های رای و با انتخاب اعضای پارلمان، رئیس جمهور، معاونان‌اش و نخست وزیر آتی این كشور را انتخاب می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخابات پارلمانی عراق و جریان پیروز میدان


فردا  انتخابات پارلمانی عراق برگزار می‌شود و مردم با رفتن به پای صندوق‌های رای و با انتخاب اعضای پارلمان، رئیس جمهور، معاونان‌اش و نخست وزیر آتی این كشور را انتخاب می‌شود.

انتخابات عراق

برج دموكراسی وعده داده شده در عراق در جریان حمله به این كشور در سال 2003 حتی به نیمه‌های راه ساخت نیز نرسیده است. درگیری و تنش میان دولتمردان این كشور و درگیری‌ها و تنش‌ها و كشتارهای نشات گرفته از سوی تروریست‌ها، كماكان ادامه دارد و عراق به جای اینكه به سمت پیشرفت حركت كند با تروریسم و كشتار و ویرانی مواجه می‌شود. تلفات گسترده عملیات‌های تروریستی به طور روزانه در عراق در كنار تحركات القاعده و داعش در این كشور، فضای ناامنی را پدید آورده اما مردم عراق چشم به راه بلند مدت دموكراسی دارند و به نظر می‌رسد قصد تخطی از این مسیر روشن را نیز ندارند. سومین انتخابات پارلمانی در عراق روز 10 اردیبشهت در حالی برگزار می‌شود كه مردم این كشور از سویی تجربه دو انتخابات گذشته و انتخاب معتمدان خود در پارلمان و دولت این كشور را دارند و از سویی با سایه سنگین ترور و قهر دشمنان و معاندان همیشگی دموكراسی در این كشور مواجه‌اند. چند روز مانده به برگزاری انتخابات، ترورهای القاعده و نیروهای تكفیری و به ویژه داعش در عراق ادامه دارد و علی رغم آماده باش نیروهای مسلح عراق، اقدامات تروریستی این گروه‌ها كشته و زخمی‌های بسیاری بر جا می گذارد. نفوذ گسترده و قابل تامل و توجه آیت الله سیستانی در این كشور و میان گروههای شیعه و غیر شیعه سبب شده است بسیاری از گروه‌ها و افراد خود را به ایشان منتسب كنند كه با مخالفت قاطع ایشان مواجه شده است.

در این دوره از انتخابات بدون هیچ شك و تردیدی اكثریت شیعه خواهند توانست كنترل پارلمان و دولت را در دست گیرند اما باید منتظر نتایج بود و دید كه چه گروهی از شیعیان كرسی‌های بیشتری را در اختیار می‌گیرند

در این دوره از انتخابات بدون هیچ شك و تردیدی اكثریت شیعه خواهند توانست كنترل پارلمان و دولت را در دست گیرند اما باید منتظر نتایج بود و دید كه چه گروهی از شیعیان كرسی‌های بیشتری را در اختیار می‌گیرند. برخی تحلیل‌گران معتقدند با كناره‌گیری مقتدی صدر از قدرت، جریان صدر متحمل برخی شكست‌ها می‌شود اما از سویی دیگر برخی معتقدند زمینه ورود افراد جوان‌تر به این جریان باز می‌شود و به تبع آن نتیجه بهرتری برای این جریان حاصل می گردد.

انتخابات عراق

جریان دیگر شیعه یعنی مجلس اعلای اسلامی عراق با عنایت به اینكه در انتخابات گذشته كرسی‌های كمتری در اختیار داشت این بار با كادر سازی و توجه به جوانان به صحنه آمده است و احتمال تصاحب كرسی‌های بیشتری از سوی این جریان مطرح می‌شود. اما فهرست و گروه مهم العراقیه كه اكثریت اعضای آن به جامانده از حزب الدعوه مشهور است نیز رقیب بزرگی برای دو جریان اصلی شیعه به شمار می‌رود. پیروزی این جریان در دو انتخابت گذشته و برگزیده شدن نوری المالكی به عنوان نخست وزیر این كشور و برخی نارضایتی‌ها و اعتراضات و درگیری‌ها در این كشور، تجربه نامطلوب حضور وی بوده است كه به نظر می‌رسد این بار این فهرست نتواند به آنچه مطلوب خود است، دست یابد. اگرچه برخی رقبای بین‌المللی نیز در صدد ناكارآمد جلوه دادن این جریان و نوری المالكی برای تسلط بر عراق هستند، اما ناگفته نماند كه برخی فسادها و عملكردهای نامطلوب در درون این دولت نیز سبب شده است مردم عراق از وی رویگردان شوند. چالش مهم دیگر در این میان بحث خودمختاری كردستان عراق است كه با مخالفت نوری المالكی مواجه شده و همین امر سبب رویگردانی كردهای عراق از دولت نوری المالكی شده است.

از سوی دیگر وضعیت جسمانی وخیم جلال طالبانی، رئیس جمهور این كشور در دوسال گدشته نیز فضای جدیدی در این كشور ایجاد كرده است و به برخی مسائل تفرقه‌ای دامن زده است. در این شرایط است كه انتخابات پارلمانی عراق چند روز آینده در سراسر این كشور برگزار می‌شود كه با توجه  برگزاری مطلوب انتخابات اخیر شوراها در این كشور، انتظار می‌رود، مشاركت باالایی از مردم عراق به ثبت برسد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان