تبیان، دستیار زندگی
خیلی بازی جالبی یك بار انجام بدی حتما خوشت میاد اصلا موبایلتو بده این بازی رو برات بریزم. خیلی باحاله بهش غذا می دی، حمومش می كنی می دونی كه دارم در مورد پو حرف می زنم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با پو بازی کنید!


خیلی بازی جالبی یك بار انجام بدی حتما خوشت میاد اصلا موبایلتو بده این بازی رو برات بریزم. خیلی باحاله بهش غذا می دی، حمومش می كنی می دونی كه دارم در مورد پو حرف می زنم.
پو

این صحبت های یكی از دوستانم بود، كه در پاسخ به سوال اعتراضی كه در مورد بازی كه تمام هم و غم  او شده بود، شنیدم.

این روز ها تلفن همراه جز لاینفك زندگی ما شده است،  موبایل ها انیس و مونس، رفیق و یار شفیق انسانها شده اند. تقریبا از ظهور این فناوری با شكل و شمایل شبیه گوشی های تلفن همراه اولیه حدود 50 سال می گذرد، این وسیله اولین بار توسط شرکت امریکایی موتورولا در تاریخ 3 آوریل 1973 با وزنی نزدیک به یک کیلوگرم تولید شد.

در ایران نیز طی سالهای1367 وزارت پست و تلگراف اقدام به طراحی تلفن سیار کرد و با یک تجدید نظر در این طرح، در سال1372 تجهیزات آن خریداری شد و در 19مرداد‌ماه 1373 فاز اول این طرح با ظرفیت 10هزار شماره‌ آغاز به‌کار کرد. اکنون سه اپراتور تلفن همراه در ایران فعال هستند و چند اپراتور منطقه‌ای نیز فعالیت می‌کنند و تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده به بیش از 70میلیون رسیده است.

امكانات گوشی های همراه اولیه بسیار كم و محدود بود، با پیشرفته شدن گوشی های تلفن همراه رفته رفته به سیستم دوربین، بلوتوث، بازی های پیشرفته، برنامه های جاوا، اندروید و امكانات جانبی اندروید نظیر وایبر، تانگو، واتس اپ و از این دست مجهز شدند.

هر كدام از این برنامه ها از زمانی كه وارد گوشی ها شده و مورد استفاده كاربران قرار گرفتند، دردسر های خاص خودشان را داشتند، چه خانواده هایی كه بر اثر استفاده نادرست و یا سوء استفاده از بلوتوث دچار مشكلات عدیده و بحران شدند.

بازی هایی كه علاوه بر اینكه موجب كم تحركی بی تحركی، تاربینی و خشكی چشم و ...می شود به نوعی اعتیاد آور نیز هستند

استفاده نادرست از هر نوع ابزار و وسیله ای مشكلات خاص خود را در پی دارد تلفن همراه نیز از این قاعده مستثنا نیست، كاربران تلفن همراه وابستگی شدیدی به این تكنولوژی پیدا كرده اند، تكنولوژی كه هر روز مدل جدید با امكانات بیشتر آن روانه بازار می شود، در واقع سازندگان آن متوجه باز فروش محصولات خود شده اند. در واقع با ایجاد امكانات جدید تر و بیش ترمی كند، امكاناتی كه واقعا بسیاری از آنها ضروری نبوده و نیستند، اما بازار مصرف را آماده خرید محصولات جدید تر می كند.

فنآوری های ارتباطی از جذابیتهای فراوانی برخوردارند خاصه برای جوانها كه علاقه مفرطی به پدیده های نو از خود نشان می دهند، اما تماسهای بی مورد، تلاش برای رو كم كنی، كوشش برای كم نیاوردن، پیامک بازی، سرگرم شدن به بازیهای تلفن همراه ونظایر آن موجبات اتلاف وقت و هدر دادن انرژی وپول را فراهم می آورد.

پرفروش‌های موبایل

یكی از علاقه مندی های كاربران موبایل بازی هایی است كه برای این تكنولوژی طراحی شده است و كابران آن بویژه جوانان و نوجوان بسیار به آن علاقه مند هستند. بازی هایی كه به نوعی زندگی فرد را درگیر می كند، یكی از این بازی ها بازی موسوم به پو است كه در‌ آن كاربر باید مانند یك مادر و مربی كودك به این عروسك رسیدگی كند، غذای او را بدهد، او را حمام كند و درست مانند یك مربی مهد كودك و یا مادر به او رسیدگی كند.

بازی هایی كه علاوه بر اینكه موجب كم تحركی بی تحركی، تاربینی و خشكی چشم و ...می شود به نوعی اعتیاد آور نیز هستند.

پزشکان مرکز PGI بر اساس مطالعه جدید خود دریافتند، بین استفاده بیش از اندازه از تلفن‌همراه توسط جوانان و بروز اختلالات روانی در آن‌ها از جمله افسردگی‌، تنهایی و اعتماد به نفس پایین رابطه مستقیم وجود دارد.

دکتر "دبانیش باسو از اعضای   این مركز پزشكی  معتقد است: «جوانانی که از اختلالاتی مانند افسردگی و تنهایی رنج می‌برند، تلاش بر حل این مشکلات دارند و در این راستا طی زندگی روزمره خود بیش از اندازه از تلفن‌ همراه استفاده می‌کنند. در ابتدا آن‌ها به میزان زیاد از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند تا از مشکلات اجتماعی، افسردگی و ... دوری کنند، اما این فرآیند باعث می‌شود تا آن‌ها از انجام کارهای روزانه خود مانند درس خواندن عقب بیافتند و این کارها را کنار بگذارند»

شاید كمی دید افراطی گونه ای باشد اما همین بازی پو زمانی كه در اختیار یك كاربر نوجوان قرار می گیرد ممكن است او را تحریك به ازدواج و فرزند دار شدن در سنین پایین و بدون آگاهی كافی كند و یا اگر در اختیار یك جوان قرار بگیرد شاید حس های او را به صورت مقطعی تامین كرده و او را نسبت به ازدواج بی نیاز كند

اما واقعیت این است كه انزوا و كناره گیری از جمع های خانوادگی و دوستانه از اولین پیامدهای استفاده بیش از حد از موبایل و بازی های آن است.

بازی هایی كه بدون كار كارشناسی و آسیب شناسی و بدون این كه كاربران كه غالبا جوانان و نوجوان هستند، و خانواده های آنها نیز اطلاع كافی داشته باشند در اختیار عموم قرار می گیرد.

شاید كمی دید افراطی گونه ای باشد اما همین بازی پو زمانی كه در اختیار یك كاربر نوجوان قرار می گیرد ممكن است او را تحریك به ازدواج و فرزند دار شدن در سنین پایین و بدون آگاهی كافی كند و یا اگر در اختیار یك جوان قرار بگیرد شاید حس های او را به صورت مقطعی تامین كرده و او را نسبت به ازدواج بی نیاز كند.

مسئله مهم  برخورد مصداقی با موضوع نیست بلكه رعایت تعادل و پرهیز از زیاده روی در برخورد با انواع تكنولوژی ها از جمله گوشی های تلفن همراه است.

همچنین آگاهی خانواده ها در رابطه با این مسائل و این كه از سنین كودكی تلفن همراه را در اختیار فرزندان خود قرار ندهند.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

آمار دارندگان تلفن همراه در جهان

یک هفته تحمل زندگی بدون تلفن همراه

تلفن همراه چند درصد تعاملات رسانه ای را گرفته است؟