تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده :  ارائه یک رژیم غذایی برای کاهش اضطراب و تقویت حافظه برای دانش آموزان دوره ابتدایی در دوران امتحانات

نام ارائه دهنده : پگاه قدیمی نوریک - زهرا پوراحمد - آمنه نسج همدانی

زمینه و نوع پروژه : زیست - عملی

درجه سختی  : متوسط

تغذیه مناسب در رشد فكری دانش آموزان بسیار مفید است. كارشناسان معتقدند یكی از عوامل مهم در پیشگیری و كاهش استرس استفاده از یك رژیم غذایی مناسب در زمان امتحانات است. دانش آموزان باید از خوردن خوراكی های محرك و تند بپرهیزند و از مصرف نوشابه های گازدار، سوسیس و كالباس و نوشیدنی های كافئین دار مثل چای و قهوه كه تحریك عصبی ایجاد می كنند- جداً خودداری كنند. مواردی هم  چون چیپس و پفك نیز می تواند در افزایش استرس مۆثر باشد.

از خوردن غذاهای پر چرب و شیرین بپرهیزند غذاهای شور را مصرف نكنند و از خوردن غذاهایی با ویتامین های فراوان A-D-E-K خودداری كنند زیرا مقادیر زیاد این ویتامین ها در بدن آثار سمی دارد.

دانش آموزان باید در روز 5 بار میوه و سبزیجات تازه استفاده كنند، حبوبات، غلات، مغزهای خوراكی، سیب زمینی، لبنیات، گوشت، ماهی، تخم مرغ و آب را در زمان امتحان بیشتر استفاده كنند البته نباید این ها را با حجم زیاد استفاده كرد تا معده پر شود. هر چیزی را باید با حجم كم استفاده كرد تا معده سبك باشد و در یادگیری خلل ایجاد نكند.

شب قبل از امتحان خوردن یك لیوان شیر و عسل باعث آرامش می شود. هیچ گاه در جلسه امتحان از شكلات هایی كه حاوی قهوه است استفاده نكنید و فقط از شكلات كاكائو یا شكلات ساده استفاده كنید.

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

دانش آموزان پژوهشگر هدف این پروژه را پیدا کردن یک برنامه ی غذایی برای دانش آموزان دوره ی ابتدایی در مدت زمان امتحانات بیان کرده اند تا میزان اضطراب آنان را کاهش داده و سبب تقویت حافظه آن ها گردد. در واقع این دانش آموزان به طور خلاصه به بررسی موارد زیر پرداخته اند:

1-  استفاده از منابع گوناگون اطلاعاتی درباره ی مواد غذایی که سبب تقویت حافظه و کاهش اضطراب می گردد.

2-  مصاحبه با چند کارشناس تغذیه و روانشناس در زمینه ی راه های کاهش اضطراب و تقویت حافظه هم چنین در باره ی مشکلات دوران امتحانات دانش آموزان

3-  در ادامه با توجه به سن دانش آموزان ( دوره ابتدایی ) درباره یک برنامه و رژیم غذایی برای دوران امتحانات دانش آموزان دوره ابتدایی ( موا غذایی و نوشیدنی ها ) برنامه ریزی های لازم صورت گرفت.

مهارت هایی که پژوهشگران در این پروژه به دست آوردند به قرار زیر می باشد:

1-   جمع آوری اطلاعات

2-   تجزیه وتحلیل

3-   مهارت مصاحبه

4-   فرضیه سازی و آزمون فرضیه

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

 ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان