تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده برگزیده زیست

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده برگزیده زیست  هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده :  چگونه تغییر جاذبه ی زمین روی رشد ریشه ی گیاهان تأثیر می گذارد؟
نام ارائه دهنده : صبا ملکی- رومینا تهرانی

زمینه و نوع پروژه : زیست - عملی

درجه سختی:  متوسط

نیروی گرانش همواره در جهت پایین است. این موضوع پژوهشگران این پروژه را به این فکر انداخت که شاید رشد ریشه ی گیاه به سمت پایین به سبب جاذبه بوده و این خود اگر تحت شرایط خاص باشد منجر به افزایش رشد ریشه ی گیاه می شود.  با توجه به این که زندگی در فضا کم کم دارد رنگ حقیقت می گیرد پاسخ به این سوال که آیا نیروی جاذبه ی زمین جهت رشد را تعیین می کند، ضروری است.

پژوهشگران با بردن این فرضیه در مرحله ی آزمایش به نتایج قابل قبولی دست یافتند. این آزمایش ها روی گونه های گیاهی ریحان، تربچه، نخود، لوبیا و عدس طی چند مرحله انجام شد. در هر پنج گونه رشد ریشه در جهت جاذبه بوده و با آزادی فضا ریشه خیلی بلندتر از حد معمول رشد کرده بود. همچنین آزمایشات دیگری در حوزه های دیگر انجام شد که نتایج آزمایشات اولیه را تکمیل کرد. از جمله: آزمایش رشد ریشه ی گیاه روی صفحه ی چرخان و آزمایش تغییر جهت دانه ها و بررسی رشد و تاثیر جاذبه روی آن ها. هر دوی این آزمایشات نشان داد که ریشه ی گیاه در جهت جاذبه رشد می کند.

ایده برگزیده زیست  هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان هدف از انجام این پروژه را به قرار زیر بیان کردند:

1.   پاسخ به این سوال که آیا اگر فضای کافی برای رشد ریشه باشد، ریشه بلند تر از حد معمول رشد می کند؟
2.   آیا این موضوع روی میزان بهره وری گیاه تاثیر می گذارد؟
3.   اگر جاذبه بیشتر باشد گیاه بارور تر می شود؟

با انجام این پروژه دانش آموزان به نتیجه زیر دست یافتند:

جاذبه تاثیر بسیار زیادی روی رشد ریشه ی گیاه دارد. ریشه ی گیاه همواره به سمت جاذبه رشد می کند و این به سبب یافتن آب یا خاک یا مواد غذایی نیست.

در آینده ای نه چندان دور می توان از این ویژگی گیاه برای رشد بهتر و بیشتر آن در فضا که آبرسانی و وجود خاک کمی مشکل است استفاده کرد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان