تبیان، دستیار زندگی
فیلم سینمایی «پاتال و آرزوهای کوچک» پس از 25 سال برای اولین‌بار وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاتال و آرزوهای کوچک

فیلم سینمایی "پاتال و آرزوهای کوچک " پس از 25 سال می‌آید


فیلم سینمایی «پاتال و آرزوهای کوچک» پس از 25 سال برای اولین‌بار وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود.

پاتال و آرزوهای کوچک

این فیلم که به کارگردانی مسعود کرامتی و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور و وحید نیکخواه آزاد در سال 1368ساخته شده بزودی توسط "موسسه رسانه‌های تصویری" به شبکه ویدیویی توزیع خواهد شد.

طائرپور در پاسخ به این پرسش در مورد پیش‌بینی‌اش از میزان موفقیت این فیلم در شبکه نمایش خانگی گفت: شک ندارم که اگر جلوی فعالیت بازار قاچاق در مورد این فیلم گرفته شود و امکان دستیابی به آمار فروش واقعی فیلم حاصل شود، همه متوجه خواهند شد که یک فیلم کودک خوب، همیشه مورد استقبال خواهد بود. وی ادامه داد: تنها درخواستم از خانواده‌ها اینست که از خریدن نسخه‌های کپی شده این فیلم و یا دانلود کردن آن از شبکه‌های خلاف خودداری کنند و با خریداری نسخه‌های اصلی، که تفاوت قیمت چندانی با نسخه‌های کپی شده ندارند، از جریان تولید فیلم‌های مناسب برای بچه‌هایشان حمایت کنند.

بنا بر این گزارش،فیلمنامه «پاتال» را رضا کیانیان و مهدی سجاده‌چی نوشته‌ بودند که در کارگاه فیلمنامه «خانه ادبیات و هنر کودکان» مورد بازنویسی قرار گرفت.

در خلاصه داستان «پاتال و آرزوهای کوچک» آمده است: «موجودی عجیب به نام «پاتال» از داخل یک کره جغرافیا بیرون می‌آید تا به جبران محبت «وحید» آرزوهای او را برآورده سازد. به مدد نیروی شگفت‌انگیز«پاتال» آرزوهای «وحید» و خواهرش و دوستانش برآورده می‌شود. «وحید» به جای پدر به اداره می‌رود و پدر به جای او به مدرسه. مادر، دخترک کوچکی می‌شود و «شیرین» جای او را می‌گیرد. «محسن» اکنون هرچه بگوید بزرگترها اطاعت می‌کنند و برخلاف گذشته همه بزرگتر‌ها «حمید» را نه تنها از خوردن منع نمی‌کنند بلکه مدام به او دستور می‌دهند که بیشتربخورد! ... ولی اوضاع چنان به هم می ریزد که بچه‌ها دیگر قادر به ادامه آن نیستند" و...»

بازیگری در فیلم «پاتال و آرزوهای کوچک» یکی از اولین تجربیات رضا کیانیان در عرصه سینماست و بازیگرانی چون احمد آقالو، فریبا جدیکار، کامبیز صمیمی مفخم، منصوره شادمنش و احمدرضا اسعدی نیز در این فیلم حضوری متفاوت و موفق دارند.

از میان عوامل این فیلم، کامبیز صمیمی مفخم (طراح عروسک و صحنه و لباس فیلم) ، رسول ملاقلی‌پور(تدوینگر) ، احمد آقالو(بازیگر) و محمدرضا سرهنگی (مدیر تولید) دیگر در میان ما نیستند.

تنها درخواستم از خانواده‌ها اینست که از خریدن نسخه‌های کپی شده این فیلم و یا دانلود کردن آن از شبکه‌های خلاف خودداری کنند و با خریداری نسخه‌های اصلی، که تفاوت قیمت چندانی با نسخه‌های کپی شده ندارند، از جریان تولید فیلم‌های مناسب برای بچه‌هایشان حمایت کنند.

فیلم «پاتال و آرزوهای کوچک» که از تولیدات سالهای رونق سینمای کودک به شمار می آید، در زمان اکران خود در سال 1369 یکی از موفق‌ترین فیلم‌های به نمایش درآمده در سالن‌های کشور بود.

سایر عواملی که در این پروژه همکاری داشته‌اند عبارتند از: فیلمبردار: عظیم جوانروح، موسیقی متن: محمد رضا علیقلی ، شعر: وحید نیکخواه‌آزاد ، عکس: شاپور پورامین، گریم:محمود مهدوی.

بازیگران خردسال : حمیدرضا مرادی، علی آقایی، علیرضا رییسی، شراره مدنی،

سال 89 پس از سال‌ها فیلم «پاتال و آرزوهای کوچک» در طرح اکران مجدد فیلم‌های کودک به همت فرشته طائرپور در سئانس صبح چند سینما به نمایش درآمد و با استقبال کودکان دیروز و بچه‌های امروز مواجه شد.

این تهیه‌کننده در همان مقطع در مورد دلایل خود برای اکران مجدد «پاتال» گفته بود:«در همه جای جهان هر فیلم خوب کودک ، هر هفت سال یکبار باز گروهی از مخاطبان تازه پیدا می‌کند و برای همین است که فیلم‌های شاخص این عرصه،توسط نسل‌های پیاپی مورد استقبال قرار می‌گیرند.

نمایش «پاتال» نیز ضمن تجدید یکی از خاطرات شیرین دوران رونق سینمای کودک برای والدین جوانی که در بیست سال پیش خود کودک بودند ، امکان آنرا فراهم می‌کند که اکنون به اتفاق فرزندانشان این فیلم ببینند و از آنجا که تاکنون و در طول این بیست سال «پاتال و آرزوهای کوچک» در شبکه ویدیویی کشور توزیع نشده،لذا برای کودکان امروز فیلمی نادیده و تازه به حساب می‌آید.»

طائرپور قصد داشت اگر شرایط مساعد باشد، «پاتال 2» را بسازد و فیلم را به کامبیز صمیمی‌مفخم تقدیم کند اما گویا هنوز این شرایط مساعد نشده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : ایسنا

مطالب مرتبط:

تكرار همیشه بد نیست  

ماندگاری بهترین برنامه‌های کودک با صداهایی رویایی 

عروسک هایی که دیگر نیستند