تبیان، دستیار زندگی
تیتر بعضی خبرها را که می خوانی ابرو و شانه بالا می اندازی و سریع چشمت را می دزدی تا به تیتر بعدی برسی. اگر کمی روی آن زوم کنی پوزخندی می زنی و رد می شوی و اگر خیلی زوم کنی به پوسته واقعی آن می رسی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با کدام پول آقای رئیس؟

در حاشیه خبر ساخت68 سریال برای سال 93


تیتر بعضی خبرها را که می خوانی ابرو و شانه بالا می اندازی و سریع چشمت را می دزدی تا به تیتر بعدی برسی. اگر کمی روی آن زوم کنی پوزخندی می زنی و رد می شوی و اگر خیلی زوم کنی به پوسته واقعی آن می رسی.

تلویزیون

حکایت خبر «ساخت 68 سریال برای سال 93 » از همین جنس است. این خبر از دل نشست مدیر کل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما با خبرنگاران و از زبان سیدعباس فاطمی بیرون آمده.

جناب فاطمی در این نشست به طور مفصل پروژه های پیش روی سازمان را تشریح و یک فهرست شیک از سریال های جور واجور معرفی کرده است. در این فهرست بلند بالا نام کارگردان هایی از طیف های مختلف فکری به چشم می خورد؛ از مدیری و عیاری گرفته تا شورجه و شمقدری.

پز عالی ، جیب خالی

بیایید مروری گذرا داشته باشیم بر آمار ذکر شده. اول از همه به تیتر اغواگر این نشست که در چند رسانه خودنمایی می کند دقت کنیم. 68 سریال برای سال 93 . واقعا صدا و سیما که در دو سال اخیر این همه از نداری و مضیقه مالی گله کرده، از پس تامین هزینه 68 سریال بر می آید؟ اصلا اگر همه بودجه های جاری سازمان و حامیان مالی به این سمت کج شوند ، کفاف ساخت این تعداد سریال را می دهد؟ اگر پول دارید چرا از بی پولی می نالید؟ اگر ندارید چرا آمار بی مبنا می دهید؟ علی داربی معاونت محترم سیما سال پیش از ساخت چند سریال فاخر با موضوع شهدای دفاع مقدس خبر داد اما تا این لحظه هیچ کدام از پروژه ها به مرحله تولید نرسیده اند و اعتراض سازندگان هم راه به جایی نبرده. اتفاقی که چند رسانه از آن به عنوان بیلان کاری جناب دارابی تعبیر کردند و گویا حالا نوبت مدیر دیگری است که از رویای شیرین سازمان بگوید.

نام های مطرح

در این نشست نام چند کارگردان و نویسنده مطرح به میان آمد تا وزن آمار به لحاظ کیفی هم بالا برود. گفته شده سریال های پایتخت 4 ، ستایش 3، کربلایی کاظم،خانه امن و 88 متر به ترتیب توسط سیروس مقدم،سعید سلطانی ، محمد حسین لطیفی، فریدون جیرانی و کیانوش عیاری ساخته می شود. بعضی ها هم هنوز کارگردان ندارند مثل پژمان 2. از این بی نام و نشان ها البته کم نیستند و بهترین دلیل بر بلاتکلیفی شان است.

حتما شنیده اید که مقدم قاطعانه اعلام کرده داستان پایتخت برای او تمام شده و دیگر تمایلی به ادامه ساخت آن ندارد. درباره ستایش این را بدانید که با کلی اما و اگر به فصل دو رسید و هنوز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند. تازه کیفیت سریال همپای فصل اول نیست و حتی با اعتراض برخی بازیگرانش مواجه شده حالا چرا با چنین وضعی اصرار به ساخت فصل سوم آن است ما که بی خبریم.

سریال کربلایی کاظم به محمد حسین لطیفی سپرده شده. این کارگردان در حال حاضر مشغول ساخت پروژه ای به نام یار دوازدهم با موضوع تیم ملی مان است و تا پایان جام جهانی از آن فارغ نمی شود.

اول از همه به تیتر اغواگر این نشست که در چند رسانه خودنمایی می کند دقت کنیم. 68 سریال برای سال 93 . واقعا صدا و سیما که در دو سال اخیر این همه از نداری و مضیقه مالی گله کرده، از پس تامین هزینه 68 سریال بر می آید؟

اسم فریدون جیرانی چند سالی است پای ثابت آمار مدیران مختلف برای ساخت سریال شده. بعد از این که سریال فصل بی پروایی او به دلیل تامین نشدن بودجه به حاشیه رفت، سال پیش نام سریال خانه امن به میان آمد. آخرین مصاحبه جیرانی حکایت از بلاتکلیفی این سریال به دلیل بی پولی تلویزیون دارد. او این روزها مشغول آماده سازی مجله تصویری 35 برای توزیع در شبکه نمایش خانگی است که فعلا نخستین قسمتش به بازار آمده.

کیانوش عیاری هم ساخت سریال 88 متر را منوط به تامین بودجه کرده .همین چند مثال کافی است؟ خب جناب رئیس بودجه این ها چطور تامین می شود؟

فکری به حال الان کنید ، کل سال پیشکش

این شب ها چه سریالی شما را جذب خود کرده؟ شبکه یک قهر و آشتی را روی آنتن دارد که به سفارش گروه اجتماعی ساخته شده و اصلا قرار نبود در باکس شبانگاهی روی آنتن برود. مسولان شبکه یک از سر ناچاری به این تصمیم رسیده اند و مجبور شده اند سریال 20 دقیقه ای را با هر ترفندی شده به 30 دقیقه برسانند. کیفیتش را هم که می بینید.

شبکه دو یکی از سریال های آرشیوی اش را روی آنتن فرستاده .راه شیری شش سال پیش به سفارش سازمان بهزیستی کلید خورد و قرار بود در 78 قسمت آماده شود. به چند دلیل این اتفاق رخ نداد و حالا در چهار اپیزود شش قسمتی روی آنتن رفته و هنوز عیارش مشخص نیست.

شبکه سه در حال پخش قسمت های آخر خط است. شبکه تهران هم دست به دامن هشدار برای کبرا 11 شده.

حالا جناب مدیر محترم بگوید تا آغاز ماه مبارک رمضان شبکه های مختلف چه سریال دندان گیری برای مخاطبان داردند؟

سید عباس فاطمی از سریال های ماه رمضان هم پرده برداری کرده اما به طور مشخص نگفته کدام مال کدام شبکه است. این وسط تنها تکلیف شبکه یک با سریال مدینه مشخص است.

خوش خیالی است اگر فکر کنیم آمارها ذکر شده به واقعیت تبدیل می شوند. چرا این آمار با آب و تاب بیان می شوند؟ مگر حاصلی جز بالا رفتن انتظارات و سرخوردگی از عدم تامین دارد؟ نکند مدیران سازمان در روزهای پایانی مسولیت شان فکر بالا بردن بیلان هستند؟

تا هفته پیش گفته می شد شبکه سه هفت سنگ را روی آنتن می برد و حالا از شمعدانی به عنوان دیگر گزینه نام برده می شود. جاده قدیم هم یکی دیگر از سریال های ماه رمضان است که هنوز مشخص نشده برای شبکه دو است یا پنج. با این حساب یکی از این دو شبکه امسال سریال مناسبتی نخواهد داشت. حالا چطور مدیران کنداکتور کل سال از هفته دفاع مقدس و دهه فجر و عید نوروز را می چینند اما از کنداکتور روزهای نزدیک تر عاجز اند بماند.

یکی دو نکته دیگر

این آمار خوش رنگ و لعاب باز هم جای بحث دارد، می توان به تهیه کنندگان تازه واردی اشاره کرد که بیش ازیک سریال را قرار است تهیه کنند، یا شفاف نبودن سرنوشت سرزمین کهن یا توقف معمای شاه به خاطر بی پولی و ....

مطمئنا آرزوی همه ما بالا رفتن توان و تنوع آنتن صدا و سیما بویژه در بخش سریال سازی است اما خوش خیالی است اگر فکر کنیم آمارها ذکر شده به واقعیت تبدیل می شوند. پس چرا این آمار با آب و تاب بیان می شوند؟ مگر حاصلی جز ایجاد توقع برای سازندگان دارد؟ نکند مدیران سازمان در روزهای پایانی مسولیت شان فکر بالا بردن بیلان هستند؟ آیا فکر نمی کنند مدیر بعدی با کلی قرارداد روبرو می شود که با حساب خالی سازمان قادر به سامان دادنش نیست.

هنوز سرگرمی خیلی ها شبکه های وطنی است. چرا به جای تمرکز بر بالا بردن کیفیت همین شبکه ها روز به روز شبکه جدید افتتاح می شود؟ نمی شود هزینه یک شبکه را صرف تولید سریالی طراز کرد؟

تقصیر بچه ها چیست که در شبکه پویا مجبور اند برنامه های تکراری تماشا کنند. چرا شبکه دو قناد و پورنگ را ( کاری به کیفت برنامه شان نداریم ) به راحتی و بدون جایگزین ازدست می دهد؟

«مشکل همه آثار مالی است.» این تک جمله سید عباس فاطمی را از میان حجم گفته هایشان انتخاب کرده ایم و به خودشان گوشزد میکنیم .

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطلب مرتبط:

برنده ها و بازنده های تلویزیون