تبیان، دستیار زندگی
خرید رفتن با بچه ها ،دغدغه ی خیلی از والدین است.مخصوصا انهایی که نمی توانند فرزندشان را برای چند ساعتی به کسی بسپارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید!اونم با بچه ها!


خرید رفتن با بچه ها ،دغدغه ی خیلی از والدین است.مخصوصا آنهایی که نمی توانند فرزندشان را برای چند ساعتی به کسی بسپارند.

خرید کردن با بچه ها

گاهی اوقات کودکان بدترین زمان ممکن را برای انجام بعضی کارها انتخاب می کنند . برای مثال ناپسندترین رفتارها ، بیرون از خانه از آن ها سر می زند و باعث دست پاچگی و خجالت زدگی شما می شوند. البته این موضوع چندان هم بی علت نیست زیرا فرزندتان به خوبی شرایط را درک می کند. مثلا او متوجه می شود که شما اضطراب دارید پس اگر این مسئله را به او گوشزد کنید که " داریم می ریم فلان جا و اصلا دلم نمی خواد ازت رفتار بد ببینم ، گوش می دی چی میگم؟" به احتمال زیاد به جز آبروریزی و خجالت زدگی نتیجه ای عایدتان نمی شود.

مشکل: خرید

کودکان خردسال اغلب در مغازه ها ، فروشگاه ها و سوپرمارکت ها رفتار خوبی ندارند و بی قراری می کنند. به این طرف و آن طرف می دوند ، به همه چیز دست می زنند ، دائم با خواسته هایی مختلف سعی در جلب توجه شما دارند و در صورت عدم موفقیت کار به نحسی آن ها هم می کشد. بعضی بچه ها، خرید را تبدیل به امر دشواری می کنند و مادر را به حدی تحت فشار قرار می دهند که تصمیم می گیرد به تنهایی خرید برود و کودک را همراه خود نبرد. ولی متأسفانه کسی که بتواند بچه را نگه دارد، اغلب در دسترس مادر نیست. به علاوه اگر این شخص را در اختیار دارید، باید از این فرصت طلایی استفاده بهتری کرده و آن را به خود و همسرتان اختصاص دهید، نه اینکه آن را صرف خرید کنید. خرید کردن به همراه کودکان راه و روش مخصوصی دارد.

روش مشارکت در حل مشکل خرید ، بسیار موثر است بنابراین او را در این کار شرکت دهید و به او وظایفی را محول کنید تا خرید را برایش هیجان انگیز جلوه دهید و از خلاقیت خود نیز استفاده کنید تا او را سرگرم کنید

راه حل: مشارکت

حوصله کودکان در هنگام خرید که شما به کارتان دقت دارید و توجهی به آن ها نشان نمی دهید، سر می رود. از طرف دیگر هنگامی که شما مشغول و سرگرم هستید؛ بچه ها هم فرصت را برای هر نوع شیطنت و رفتار ناپسند غنیمت می شمارند . اگر کودک نوپای شما خرید کردن را به امری عذاب آور تبدیل کرده است، هرگز این موضوع را به خودش انعکاس ندهید زیرا خیلی آسان از این مسئله سوء استفاده خواهد کرد .

روش مشارکت در حل مشکل خرید ، بسیار موثر است بنابراین او را در این کار شرکت دهید و به او وظایفی را محول کنید تا خرید را برایش هیجان انگیز جلوه دهید و از خلاقیت خود نیز استفاده کنید تا او را سرگرم کنید. برای مثال پیش از رفتن به فروشگاه های بزرگ ، لیستی برای خودتان و لیست کوچک دیگری برای فرزندتان آماده کنید.در لیست کودک وسایل ساده ای که او آن ها را به خوبی می شناسد بگنجانید.در مدتی که در فروشگاه هستید و در میان قفسه های کالا به این سو و آن سو می روید ، مرتب به بچه تان یادآوری کنید که مسئول خرید چه وسایلی است و برای مثال بپرسید:" هنوز پیداش نکردی؟" بهتر است در لیست خرید او شکل هر وسیله را بکشید . کودکان خردسال می توانند سه یا چهار مورد را برای خرید به خاطر بسپارند. اگر به محیط فروشگاه آشنایی دارید، برای تداوم هیجان در سرتا سر مدت خرید ، سعی کنید اشیایی که در لیست فرزندتان قرار می دهید ؛ در ابتدا، اواسط و انتهای فروشگاه قرار داشته باشند.

فراوری:زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع: کتاب مادر کافی

مطالب مرتبط:

از تیله بازی تا همراه اول

فرزندی بدون خطا

محرکی برای هوش کودک

دوربین مخفی‌های شیرین

اول خودت را اصلاح کن!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.