تبیان، دستیار زندگی
کمتر کسی فکر می کرد «ورزش از نگاه دو» بتواند از برنامه ای منفعل ، تبدیل به برنامه ای پویا و سرزنده شود. این برنامه اواخر سال پیش با دعوت اختصاصی از لوتار ماتئوس نشان داد که قصد دارد سری میان برنامه های پر طرفدار ورزشی داشته باشد. روایت پیمان یوسفی از اجرا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقیب «نود» نیستیم

گفت و گو با پیمان یوسفی ،مجری «ورزش از نگاه دو»


کمتر کسی فکر می کرد «ورزش از نگاه دو» بتواند از برنامه ای منفعل ، تبدیل به برنامه ای پویا و سرزنده شود. این برنامه اواخر سال پیش با دعوت اختصاصی از لوتار ماتئوس نشان داد که قصد دارد سری میان برنامه های پر طرفدار ورزشی داشته باشد. روایت پیمان یوسفی از اجرای این برنامه را می خوانید:

پیمان یوسفی

تهیه کننده برنامه برای دور جدید از شما به عنوان مجری چه می خواست؟

آن چیزی كه در صحبت با گروه اجتماعی شبكه دو و تهیه كننده برنامه (ابوالفضل اكبری)  مطرح شد بیشتر این بود كه برنامه با رویكردی جدید و ساختاری متفاوت روی آنتن برود. تغییرات «ورزش از نگاه دو» از همان برنامه نخست برای بینندگان محسوس بوده ؛ چه به لحاظ دكور و چه از نظر آیتم های مستند گونه ای كه پخش می شود و متفاوت از آن چیزی است كه معمولا در شیوه برنامه سازی ورزشی ما در طول یكی دو دهه اخیر رایج بوده . ضمن این كه بنا شد در كنار تغییرات فرمی ، در محتوا هم كمك كنیم تا در كنار اتاق فكر و گروه برنامه ساز به عنوان ویترین برنامه ،‌اجرایی بهتر داشته باشیم و گفت و گو ها متفاوت تر و با كنكاش و صراحت بیشتری باشد. تلاش این بوده كه در حد مقدورات موضوعات مورد بحث ، نصف و نیمه رها نشود و مصاحبه ها در حد توان شكل كلیشه ای به خود نگیرد.

نگران مقایسه با مجریان قدیمی تر که تعدادشان هم کم نیست نبودید؟

این اولا وظیفه من را سنگین تر می كرد به هر حال «ورزش از نگاه دو» بیش از سه دهه سابقه دارد و جزو قدیمی ترین برنامه های ورزشی تلویزیون محسوب می شود كه مجریان خیلی توانمندی در ادوار مختلف به خودش دیده. دوم این كه از مقایسه خیلی نه گریزان بودیم نه از مواجهه با آن ابایی داشتیم . باطبع به توانمندی های دوستان پیش از خودم در بخش های مختلف واقف بودم و اذعان داشتم ولی احساس می كردم با توجه به تغییر در فرم و ساختار برنامه اگر یك گوشه هایی به داشته های آن اضافه كنم موفقیت ما می تواند حاصل شود؛ ضمن ادای احترام به عزیزانی كه قبل از من مجری برنامه بوده اند و تعدادشان كم هم نبوده.

جایگاه ما در شبكه سه محفوظ است ؛در واقع دوستان شبكه سه پذیرفتند كه من در شبکه دو اجرا داشته باشم و  این اسمش ممنوع التصویری نیست. كما این كه به عنوان گزارشگر فوتبال در شبكه سه حضور داشته ام و تصویرم به اقتضای كار پخش شده. اصلا ما از شبكه سه منفك شدنی نیستیم و شناسنامه آن هستیم.

«ورزش از نگاه دو» موقعی به شما پیشنهاد شد که تقریبا زمین خورده بود. چه انگیزه ای برای پذیرش اجرای آن داشتید؟

‌من در مقامی نیستم كه «زمین خورده بودن» برنامه را تائید بكنم ولی در دوره جدید آن چه باعث شد این پیشنهاد را بپذیرم انگیزه دوستانی بود كه تصمیم داشتند برنامه ای پر و پیمان ارائه بدهند. اعضای گروه، شخص آقای ابوالفضل اكبری(تهیه كننده) ، دوستان برنامه ساز ، همینطور گروه اجتماعی شبكه دو آقای آذرمكان و شخص آقای بخشی زاده به عنوان مدیر شبكه این انگیزه را داشتند كه كاری متفاوت بسازند. همه این ها بنده را ترغیب كرد تا با آن ها همكاری كنم و احساس كردم مطمئنا كاری متفاوت حاصل خواهد شد كه با شروع كار دیدم كه تصمیم اشتباه نبوده و همین اتفاق افتاده .

پیمان یوسفی

حتی به قیمت ممنوع التصویر شدن در شبکه سه؟

من نمی دانم این «ممنوع التصویر» از كجا آمده؟ در چند ماه اخیر من در شبكه سه هم بوده ام كه حتی در برنامه «فوتبال برتر» بعد از قهرمانی فوتبال ساحلی كشورمان با آقای كفاشیان گفت و گو كردم. این نوع سوال با این پیش فرض كه بنده ممنوع التصویر بوده ام را قبول ندارم . این حرف زیاد گفته می شود و قرار نیست ما هر بار توضیح بدهیم ؛ این تصمیمی بوده بین معاونت سیما و مدیران شبكه دو و سه كه مجریان ورزشی هر شبكه یك جا اجرا داشته باشند. وقتی شما برای مدتی در شبكه ای فعالیت كنید قشنگ تر است كه كمتر در قاب شبكه ای دیگر حضور داشته باشید. ما هم با علم به این تصمیم آن را پذیرفتیم منتهی جایگاه مان در شبكه سه محفوظ است ؛در واقع دوستان شبكه سه پذیرفتند كه این اتفاق بیفتد و  این اسمش ممنوع التصویری نیست. كما این كه به عنوان گزارشگر فوتبال در شبكه سه حضور داشته ام و تصویرم به اقتضای كار پخش شده. اصلا ما از شبكه سه منفك شدنی نیستیم و شناسنامه شبكه سه هستیم. به هر حال دوستان این گونه تشخصی داده بودند كه یك نیروی كمكی از شبكه سه به شبكه دو بیاید و این برنامه را اجرا كند و این تصمیم در سطح كلان با رایزنی مدیران دو شبكه و معاونت سیما انجام شده.

گریزی به بخش اول گفت و گو بزنیم ؛‌گفتید در محتوای برنامه هم دخیل هستید. سوژه های برنامه را چطور پیدا و آنالیز می كنید؟

برنامه یك اتاق فكر قوی دارد كه در كنار خود تهیه كننده به عنوان یك بازوی مشورتی قوی  هفته به هفته درباره سوژه ها تصمیم گیری می كنند كه بعضا بنده هم در آن اتاق فكر شركت و نقطه نظرات مشورتی را بیان می كنم اما در نهایت مدیر گروه و تهیه كننده برنامه از این نظرات استفاده می كنند و تشخصی می دهند كه برای هر هفته چه موضوعی انتخاب شود.

«ورزش از نگاه دو» قصد رقابت با «نود» نداشته؛ این برنامه همه رشته های ورزشی را پوشش می دهد و فوتبال جزئی از آن است در حالی كه نود اختصاصا به فوتبال می پردازد. نمی دانم چرا دوستان این دو برنامه را دائم با هم مقایسه می كنند؟

شما رقیب سرسختی مثل «نود» دارید که خیلی ها عیارتان را با آن محک می زنند.

مقایسه برنامه با «نود» مقایسه ای اشتباه و قیاس مع الفارق است. اولا «ورزش از نگاه دو» قصد رقابت با «نود» نداشته؛ این برنامه همه رشته های ورزشی را پوشش می دهد و فوتبال جزئی از آن است در حالی كه نود اختصاصا به فوتبال می پردازد. نمی دانم چرا دوستان این دو برنامه را دائم با هم مقایسه می كنند؟ نود بعد از این همه سال جایگاهی ویژه بدست آورده ،‌با یك تیم قوی و برندی به نام عادل فردوسی پور  و این قیاس اصلا درست نیست.

البته هر دو سری برنامه «هفت» هم با «نود» مقایسه شده و می شود. فصل مشترك این قیاس جسارت فردوسی پور و برنامه اش است.

این كه «هفت» را هم مقایسه می كنند مشكل مقایسه كنندگان است.

‌ به هر حال توقعی است كه ایجاد شده ؛‌قبل از «نود» برنامه ای تا این حد جسور و بدون تعارف نداشته ایم.

ما بدون این كه این مقایسه ملاك باشد گروه برنامه ساز سعی كرده تا جایی كه می تواند صراحت كلام و لهجه را داشته باشد؛‌حالا تا چه حد موفق شده برمی گردد به ناظران بیرونی.

مصاحبه : احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطلب مرتبط:

ورزش از نگاه دو دنبال چیست؟