تبیان، دستیار زندگی
سرمربی پرسپولیس با انتقاد از وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد که مسئولان این وزارتخانه بهتر است درباره خودشان هم شفاف‌سازی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگری جنجالی دایی در خصوص درگیری با پروین


سرمربی پرسپولیس با انتقاد از وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد که مسئولان این وزارتخانه بهتر است درباره خودشان هم شفاف‌سازی کنند.

علی دایی پس از گفت‌وگو با خبرنگاران یکی از شبکه‌های برزیلی در جمع خبرنگاران در ورزشگاه درفشی‌فر گفت: شرایط امروز پرسپولیس را شما بهتر از من می‌دانید و من نمی‌توانم اظهار نظری داشته باشم. متاسفانه این فقط ما نیستیم که بلاتکلیفیم و مردم هم بلاتکلیفند و مدام در مورد شرایط تیم از ما سوال می‌کنند که هیچ پاسخی برای آنها نداریم.

دایی و پروین

وی با ابراز تاسف از اینکه از سیاستی که وزارت ورزش و جوانان در قبال باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در پیش گرفته است، گفت: آقایان به خیال خودشان زمان را مناسب دیدند و علیه فوتبال هجمه‌های زیادی به وجود آوردند. آنها کارهایی که پیش از این می‌خواستند انجام دهند را صورت داده و زمان را برای این کارها مناسب می‌دانند.

سرمربی پرسپولیس افزود: به غیر از یکی، دو کشور در دیگر کشورها فوتبال حرف اول را می‌زند. این فوتبال است که با تبلیغات و کارهای تجاری از آن پول درمی‌آورند. شما نگاه کنید فوتبال تنها ورزشی است که در دنیا حرف اول را می‌زند و از 90 تا 120 دقیقه هیجان را در میان علاقه‌مندانش و مردم زنده نگه می‌دارد.

دایی با یادآوری اینکه در کشور ما تیم‌های استقلال و پرسپولیس در بین مردم محبوب هستند، خاطرنشان کرد: این دو تیم می‌توانند باعث شوند مردم 60 درصد مشکلات خود را به فراموشی بسپارند. به عقیده من فوتبال و تیم‌هایی که محبوب هستند شور و نشاط را به مردم می‌دهند.

وی از فوتبال به عنوان یک پدیده اجتماعی یاد کرد و گفت: بعد از انقلاب شاید مردم یک یا دو بار بعد از انتخابات ریاست جمهوری به خیابان‌ها ریخته‌اند اما اگر نگاه کنید بعد از راهیابی تیم ملی به جام جهانی مردم به خیابان‌ها ریخته و جشن گرفتند.

دایی که ظاهرا از سیاست‌های وزارت ورزش در قبال این باشگاه و استقلال ناراحت به نظر می‌رسید، خطاب به مسئولان این وزارتخانه گفت: با این کارها و صحبت‌ها نمی‌توانید نظر مردم را عوض کنید. فوتبال در خانه‌های مردم است و با آن زندگی می‌کنند. بدون شک هیچ کس نمی‌تواند چنین چیزی را از مردم بگیرد.

وی افزود: این پولی که در فوتبال ما هزینه می‌شود به هیچ عنوان با کشورهای عربی قابل مقایسه نیست. بدون شک اگر می‌خو اهیم نشاط را به جامعه تزریق کرده و جوان‌ها را به ورزشگاه‌ها بازگردانیم باید هزینه کرده، باشگاه‌ها را حمایت کنیم و امکانات مناسب را در اختیار آنها قرار دهیم.

سرمربی پرسپولیس با طرح این مدعا که فوتبال نقش موثری در سلامت جامعه دارد، گفت: فوتبال بیشتر از همه رشته‌های ورزشی روی جوانان تاثیر می‌گذارد.

وی بار دیگر به انتشار فایل صوتی صحبت‌هایش با علی پروین اشاره کرد و اظهار داشت: مشخص است که آقایان با چه نیت و هدفی این فایل را منتشر کرده‌اند. آنها می‌خواستند من و پروین را خراب کنند که پشت این کارشان هیچ فکری هم نبوده است چرا که با انتشار این فایل خودشان را پیش مردم خراب کردند و چیزی جز این نیست. بار دیگر می‌گویم آقای پروین احترامش برای من واجب است و بزرگ‌تر من محسوب می‌شود اما ما در اتاق با یکدیگر دعوا هم می‌کنیم و داد هم می‌زنیم

دایی ضمن ابراز تاسف از اینکه نتوانسته‌ایم بین رشته‌های ورزشی تعادل برقرار و هزینه‌ها را کنترل کنیم گفت: یکی از راه‌های کسب درآمد در ورزش تبلیغات است که ما به آن توجهی نداریم. من واقعا از آنهایی که دلشان به حال این ورزش می‌سوزد می‌خواهم زمینه‌‌ای فراهم کننند که ورزشکاران ما بتوانند از راه تبلیغات کسب درآمد کنند. به طور مثال در دیگر کشورها ورزشکاری که مدال المپیک می‌گیرد درآمدش از راه تبلیغات است و اینطور نیست که با عقد قرارداد در رشته ورزشی خود کسب درآمد کند.

وی از آنچه که در ورزش ما و بویژه فوتبال در دو ماه گذشته صورت گرفته است، گفت: آنهایی که می‌خواهند فوتبال را خراب کنند خودشان را خراب می‌کنند. کسی نمی‌تواند فوتبال را خراب کند چرا که ذات این رشته ورزشی درست است. آنهایی که دم از سالم‌سازی می‌زنند بدانند که وظیفه مهمتری دارند.

سرمربی پرسپولیس بر لزوم حضور افراد ورزشی و بویژه آنهایی که فوتبال را می‌فهمند در بدنه مدیریتی باشگاه‌های کشور تاکید کرد و افزود: بهتر است به جای هزینه از دولت درآمدزایی کنیم و برای رسیدن به این هدف باید از افرادی استفاده شود که توان درآمدزایی را داشته باشند نه اینکه فقط از دولت کمک بگیرند.

دایی خاطرنشان کرد: خواهش من از نمایندگان مجلس این است که طرح و لایحه‌ای بدهند تا تیم‌های فوتبال بتوانند درآمدزایی کنند. زمانی که حق پخش، تبلیغات و بلیت‌فروشی دست باشگاه‌ها نیست چطور انتظار درآمدزایی از آنها داریم؟

وی در این خصوص مثالی از تیم‌های خارجی آورد و گفت: در باشگاه‌های خارجی یک تیم از یک اسپانسر اصلی داشته و در کنارش از 10 اسپانسر غیراصلی بهره می‌برد. باید در کشورمان شرایط را به گونه‌ای فراهم آوریم تا تیم‌ها بتوانند از اسپانسر استفاده کنند. تا زمانی که دولت از باشگاه‌ها حمایت کند شرایط همینی است که می‌بینید.

دایی و پروین

دایی تاکید کرد: مدیرانی که برای باشگاه‌ها انتخاب می‌شوند را نه مردم انتخاب می‌کنند، نه ما؛ آنها منتخب و برگزیده خود دولت هستند. زمانی هم که دولت مدیر را انتخاب می‌کند خودش باید پاسخگوی عملکردش باشد.

دایی در خصوص اینکه چه کسی فایل صوتی دعوای وی با پروین را منتشر کرده است، گفت: این نشان می‌دهد که ما در هیچ کجا حرفه‌ای نیستیم، نشان می‌دهد که ما چقدر عقب هستیم. وقتی معاون وزیر خیلی از حرف‌ها را می‌زند دیگر چه انتظاری دارید؟ شما باید ببینید وزارت ورزش برای چه کسی است و چه کسانی در آنجا هستند. ما فکر کردیم وزارت ورزش خانه خودمان است و در جلسه‌ای که در آنجا برگزار شد راحت بودیم. آدم در خانه خودش دعوا هم می‌کند و داد هم می‌زند. نمی‌شود که در آنجا دعوا نکنیم و فقط «به به و چه چه» کنیم.

وی با بیان اینکه در مجلس هم بسیاری از نمایندگان با یکدیگر دعوا می‌کنند و داد می‌زنند افزود: متاسفانه ما وزارت ورزش را خانه خودمان می‌دانستیم اما آن آقایی که دست به نقدش هم خوب است صحبت‌هایی که ما جلوی وزیر زدیم را در رسانه‌ها منتشر می‌کند. این کارهایی که انجام می‌دهند کارهای کوچکی است که آقایان انجام می‌دهند.

سرمربی پرسپولیس عنوان کرد: من در اتاق که باشم با آقای پروین دعوا می‌کنم و سر یکدیگر داد هم می‌زنیم اما او در خارج از آن اتاق برای من علی پروین است و بزرگتر من محسوب می‌شود. داخل اتاق دعوا کنیم بهتر از این است که بیرون این کار را انجام دهیم. شاید من و آقای پروین در تفکرات‌مان فرق‌های زیادی هم داشته باشیم اما او در خارج از اتاق جلسه برای من بزرگ‌تر محسوب می‌شود.

دایی یادآور شد: متاسفانه زمانی که من ایران نبودم آقای خادم در برنامه 90 صحبت‌هایی انجام داده که چندان جالب نیست. ایشان گفته‌اند ما به هیئت‌ها 100 هزار تومان داده‌ایم و مثلاً شفاف‌سازی کرده‌اند اما شما که می‌گویید درست کار می‌کنید چرا به هیئت‌ها و نهادهای مختلف 100 هزار تومان، 100 هزار تومان می‌دهید؟ می‌آیید و به هر بهانه و عنوانی 200 و 300 هزار تومان به رسانه‌ها می‌دهید که برای شما خوب بنویسند. من سند این پول‌ها را هم دارم و می‌دانم چه کسی این کار را کرده است.

وی با بیان اینکه فقط یک سند از وزارت ورزش به دستش رسیده و مبالغ دیگری هم وجود دارد که بی دلیل به نهادهای مختلف پرداخت شده، گفت: شما که می‌خواهید شفاف‌سازی کنید و کارهای ما را شفاف‌سازی می‌کنید برای خودتان را هم شفاف‌سازی کنید. سندی که به دست من رسیده نشان می‌دهد به 51 نفر کارت هدیه داده‌اید و در مجموع 5 میلیون و 100 هزار تومان پول داده‌اید که برای‌تان خوب بنویسند. اسامی کسانی هم که این پول را گرفته‌اند با امضای آنها موجود است.

دایی خاطرنشان کرد: خواهش من از نمایندگان مجلس این است که طرح و لایحه‌ای بدهند تا تیم‌های فوتبال بتوانند درآمدزایی کنند. زمانی که حق پخش، تبلیغات و بلیت‌فروشی دست باشگاه‌ها نیست چطور انتظار درآمدزایی از آنها داریم؟

دایی در پاسخ به این سۆال که قصد ندارد این سند را منتشر کند تا کارهای وزارت ورزش و جوانان را شفاف‌سازی کرده باشد، گفت: در ذات ما این کارها نیست که بخواهیم شفاف‌سازی کنیم، اما آقایانی که می‌گویند ما به هیئت‌ها پول داده‌ایم چرا برای خودشان را نمی‌گویند؟ من یک توصیه به آنها دارم. شما اگر می‌خواهید مردم قبول‌تان کنند و حرف‌تان را باور داشته باشید، فقط یک طرف را شفاف‌سازی نکنید و کارهای خودتان را هم بگویید.

وی بار دیگر به انتشار فایل صوتی صحبت‌هایش با علی پروین اشاره کرد و اظهار داشت: مشخص است که آقایان با چه نیت و هدفی این فایل را منتشر کرده‌اند. آنها می‌خواستند من و پروین را خراب کنند که پشت این کارشان هیچ فکری هم نبوده است چرا که با انتشار این فایل خودشان را پیش مردم خراب کردند و چیزی جز این نیست. بار دیگر می‌گویم آقای پروین احترامش برای من واجب است و بزرگ‌تر من محسوب می‌شود اما ما در اتاق با یکدیگر دعوا هم می‌کنیم و داد هم می‌زنیم.

دایی تاکید کرد: باید با یکدیگر دعوا کنیم و مشکلات‌مان را بگوییم. شما در خانه با پدر، مادر، برادر و هر کس دیگری که عضو خانواده‌تان است دعوا می‌کنید اما قرار نیست که فردا این دعوا را منتشر کنید و در روزنامه بنویسید که من با خاله‌ام دعوا کرده‌ام.

وی در پاسخ به سۆالی مبنی بر اینکه برخی بازیکنان پرسپولیس گفته‌اند در صورتی که دایی در این تیم بماند قراردادشان را تمدید خواهند کرد، گفت: پرسپولیس آنقدر بزرگ است که من باشم یا نباشم بچه‌ها باید در این تیم بمانند و در برای پرسپولیس بازی کنند. با بچه‌های تیم دوست هستم و رابطه ما مربی و شاگردی نیست. شاید علی دایی یک روز باشد و روز دیگر نباشد اما بازیکنان باید به خاطر مردم برای این تیم بازی کنند چون تیم برای مردم است.

دایی در خصوص اینکه لیست قرارداد بازیکنان و مربیان پرسپولیس و استقلال منتشر شد اما لیست قرارداد تیم‌های صنعتی منتشر نشده، عنوان کرد: شما خودتان با این کارها متوجه می‌شوید که چه نیتی پشت کار آقایان است. من کاری به این ندارم که لیست کدام تیم منشتر شده یا کدام تیم منتشر نشده اما ببینید که لیست قرارداد بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس چه زمانی منتشر شد و لیست بقیه چه زمانی.

سرمربی تیم پرسپولیس با بیان اینکه آقایان فقط شفاف‌سازی نکنند و جواب صحبت‌های او را هم بدهند، تاکید کرد: هر کسی هر جوری که دوست دارد صحبت کند اما اگر من می‌آیم و مصاحبه می‌کنم آقایان برای حرف‌های من هم پاسخ داشته باشند. من از کودکی با این اعتقاد بزرگ شده‌ام که دوست ندارم دروغ بگویم و این کار را هم نمی‌کنم.

دایی درباره اینکه برای فصل آینده چه تصمیمی دارد، گفت: اکنون برنامه تمرینی ما حاضر است. لیست بازیکنانی را هم که می‌خواهیم آماده است اما این برنامه‌ها را باید به چه کسی بدهم؟ من همه کارهای فصل آینده را انجام داده‌ام و برنامه آماده است اما نمی‌دانم این برنامه‌ها را باید به چه کسی بدهم.

بخش ورزشی تبیان