تبیان، دستیار زندگی
تصاویری از نحوه پک زدن به سیگار یا در دست داشتن ظرف گیلاس و یا تصویربرداری از ناخن های لاک زده یک خانم، چه معنایی می تواند داشته باشد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی با عکس های خصوصی دیگران


تصاویری از نحوه پک زدن به سیگار یا تصویربرداری از ناخن های لاک زده یک خانم، چه معنایی می تواند داشته باشد؟

اینستاگرام واژه ای نسبتا آشنا برای اغلب افرادی است که با ابزارهای ارتباطی دم خور هستند. یک شبکه اجتماعی شبیه به فیس بوک که مخصوص اشتراک گذاری عکس و فیلم است که در اکتبر 2010 راه‌اندازی شد. البته فیس بوک در آوریل 2012، اینستاگرم را به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرد.

اینستاگرام

تحقیقات و نظرات کارشناسان ارتباطات به این صورت است که گفته می‌شود اگر اینستاگرام همین رشد را حفظ کند، از فیسبوک بزرگتر خواهد شد. کوین سیستروم، از بنیان‌گذاران اینستاگرام و مدیر عامل شرکت Fast می‌گوید: این بزرگترین موجودیت در جهان خواهد بود.

شبکه «اینستاگرام» یکی از معروف‌ترین شبکه های اجتماعی در فضای مجازی است.شبکه ای با طراحی جذاب و برخورداری از گرافیکی حرفه ای که به راحتی بر روی گوشی تلفن همراه قابل نصب و راه اندازی است و همین امر، دلیل دسترسی راحت‌تر به این شبکه را فراهم کرده است و موجب گسترش کاربرد این شبکه در سرتاسر جهان شده است. اینستاگرام در کشور ما نیز هواداران بسیاری دارد. همانطور که شبکه اجتماعی فیس بوک هم در جامعه ما طرفداران زیادی داشته و دارد.کاربران اینستاگرام به وسیله دوربین تلفن همراه، می‌توانند در هر لحظه از شبانه روز، حتی با اینترنت‌های کم سرعت تلفن همراه، در زمان کوتاهی تصاویر و فیلم‌هایی از لحظات زندگی خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند.

در صفحات شخصی این افراد، می‌توان تصاویری از نوع پوشش و لباس، غذا خوردن، تفریحات و هر آنچه که در طراحی «سبک زندگی» موثر است، به همراه جملاتی از آنها که به جذاب‌تر شدن آن کمک می‌کند، مشاهده کرد. به گفته یکی از کاربران اینستاگرام، این شبکه به کاربران کمک می‌کند تا لحظه به لحظه با افرادی که در گروه دوستان آنها هستند زندگی کنند

دسترسی راحت به اینستاگرام، برای افرادی که بخاطر مشغله کاری فرصت زیادی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی مخصوص رایانه (مثل فیس بوک، گوگل پلاس و…) ندارند (مانند بازیگران، فوتبالیستها، سیاستمداران و…)، این قابلیت را فراهم کرده که در مدت زمانی اندک، تصاویر فعالیت‌های روزمره‌شان را با دیگران به اشتراک گذاشته و با آنها مستقیما در ارتباط باشند. این قابلیت باعث شده، بر خلاف شبکه‌های دیگر که معمولاً به اسم اشخاص معروف صفحاتی ایجاد شده(و توسط دیگران اداره می‌شود)، «خود» صاحب صفحه‌ی شخصی‌شان باشند و آنرا به روز کنند؛ در صفحات شخصی این افراد، می‌توان تصاویری از نوع پوشش و لباس، غذا خوردن، تفریحات و هر آنچه که در طراحی «سبک زندگی» موثر است، به همراه جملاتی از آنها که به جذاب‌تر شدن آن کمک می‌کند، مشاهده کرد. به گفته یکی از کاربران اینستاگرام، این شبکه به کاربران کمک می‌کند تا لحظه به لحظه با افرادی که در گروه دوستان آنها هستند زندگی کنند.

اینستاگرام

هرچند بازیگران و ورزشکاران همواره در جامعه ما به عنوان الگو مطرح بوده اند، و همین امر موجب شده تا بیشتر دیده شوند، به نظر می رسد کاربران عام اینستاگرام نیاز چندانی به این الگوها ندارند و به صورت خودجوش، به نمایش های خاص و عجیبی از سبک زندگی می پردازند. این نمایش ها گه گاه به گونه ای است که این افراد عادی را شبیه به یک هنرپیشه هالیوودی مشاهده می کنید تا یک فرد مسلمان ایرانی. واقعا با تماشای آلبوم عکس برخی از کاربران، این سوال در ذهن ایجاد می شود که چه چیز موجب شده تا از این ابزارهای ارتباطی برای نمایش خود و زندگی شخصی خویش، بهره ببرند.

تصویربرداری از نحوه پک زدن به سیگار  یا تصویربرداری از ناخن های لاک زده یک خانم، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ هرچند می توان اصطلاح غرب زدگی و یا بهتر بگوئیم جو زدگی را برای عده ای خارج رفته، تعریف کرد اما سوال اینجاست که به راستی چرا نحوه استفاده از ابزارهای تکنولوژی ارتباطات در جامعه ما همواره در این مسیر حرکت کرده است در حالیکه در اغلب نقاط دنیا اینگونه نیست و استفاده حرفه ای از این ابزارها بیشتر مرسوم است.

تصویربرداری از نحوه پک زدن به سیگار یا در دست داشتن ظرف گیلاس و یا تصویربرداری از ناخن های لاک زده یک خانم، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ هرچند می توان اصطلاح غرب زدگی و یا بهتر بگوئیم جو زدگی را برای عده ای خارج رفته، تعریف کرد اما سوال اینجاست که به راستی چرا نحوه استفاده از ابزارهای تکنولوژی ارتباطات در جامعه ما همواره در این مسیر حرکت کرده است در حالیکه در اغلب نقاط دنیا اینگونه نیست و استفاده حرفه ای از این ابزارها بیشتر مرسوم است

اینستاگرام روی  تلفن‌های همراه هوشمند نصب می‌شود (سیستم عامل‌‌های iOS و اندروید) و هنوز بسیاری از استفاده‌کنندگان از تلفن‌های همراه با این برنامه آشنا نیستند؛ اما با توجه به شیوع گسترده تلفن‌های همراه اندرویدی (به دلیل قابلیتهای فراوان و متنوع)، کاربران اینستاگرام نیز افزوده خواهد شد.

اینستاگرام

آنچه مشخص است اینکه در وانفسای این دنیای پیچیده و مملو از ابزارهای ارتباطی، برگ برنده در اختیار کسانی است که رابطه‌ای با رخوت و انفعال ندارند و به دنبال راهی برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی پیش آمده هستند. این اقدام می تواند با معرفی و جایگزین نمودن فضاهای سالم برای ارضای نیازهای اجتماعی کاربران همراه باشد. هرچند این حکایت همچنان باقیست که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. نه اینکه تکنولوژی بیاید و سبک زندگی را به ما بیاموزد و سپس به دنبال خنثی سازی اثراتش باشیم.

پی نوشت: دانشنامه آزاد ویکی پدیا و سایت تریبون مستضعفین

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

حجاب ایرانیان در فیس‌بوک

 وایبری ها حواسشان باشد، مکان حضورشان قابل مشاهده است!

اینستاگرامی های فوتبال ایران