تبیان، دستیار زندگی
رمزگذاری دارای سابقه ای طولانی است که قدمت آن به دوران یونانیان باستان و رومی ها می رسد که پیام های سری خود را با استفاده از جایگزین کردن حروف رمز کرده و ارسال می کردند. این پیام ها تنها با استفاده از کلید مخفی خاصی قابل رمزگشایی بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمزگذاری یا Encryption

(قسمت اول)


یونانیان باستان برای رمزگذاری کردن از ابزاری به نام Scytale استفاده می کردند که پیام رمز را جابه جا کرده و به سادگی آن را به دور نواری از جنس پوست بر روی سیلندر می بستند و پیام را ارسال می کردند که به هنگام ارسال معنی خاصی نداشت اما سمت گیرنده با داشتن کلید خاص می توانست آن را رمزگشایی و بخواند.

رمزگذاری

این روش رمزنگاری می تواند به راحتی شکسته شود اما توجه داشته باشید که این روش اولین نمونه رمزگذاری واقعی بود که در دنیای واقعی نیز استفاده می شد.

در آن زمان ژولیوس سزار برای محرمانه کردن پیام خود در طول زمان از جابه جایی حروف به سمت چپ یا راست با توجه به موقعیت آن ها استفاه می کرد. این روش بعدها به عنوان رمز سزار شناخته شد. به عنوان مثال برای رمزگذاری عبارت “GEEK”‌ حروف را جابه جا کرده و به “JHHN”‌ تبدیل می شود.

مشکل این روش این است که از آنجایی که تنها دریافت کننده پیام در نظر گرفته می شود و پیام را رمزگذاری می کنند در نتیجه رمزگشایی برای فرد دیگری مشکل است و این امر عجیب به نظر می رسد اما کسی که در قبل با رمزگذاری آشنا بوده است می تواند آن را رمزگشایی و مطالعه کند.

رمزگذاری

یکی دیگر از مدل های رمزگذاری استفاده از مربع ساده رمزگذاری شده است. در این مربع موقعیت هر حرفی متناسب با اعدادی درج می شود که در بالای مربع نوشته شده اند و با توجه به آن می توان رمزگشایی را انجام داد. به این ترتیب اگر فردی نامه ای را به صورت عددی ارسال کند و از مربع رمزگذاری آگاهی داشته باشد به راحتی می تواند محتوا ینامه را حدس بزند. مثلا اگر اعداد “23 31 31 43”‌ ارسال شود می توان فهمید که منظور کلمه “GEEK”‌ است.

ماشین Enigma

این ماشین در جنگ جهانی دوم توسط آلمانی ها استفاده می شد که رمزگذاری را به صورت انتقال به جلو و عقب انجام می دادند.

رمزگذاری

انواع رمزگذاری مدرن

تمامی الگوریتم های رمزگذاری فانتزی که درباره ان ها صحبت کردیم عمدتا برای دو نوع متفاوت از رمزنگاری استفاده می شود:

الگوربتم کلید متقارن: این نوع کلید رمزگذاری برای رمزنگاری و رمزگشایی یکسان بوده و مرتبط عمل می کنند.

الگوریتم کلید نامتقارن: در این نوع الگوریتم از کلیدهای متفاوتی برای رمزگذاری و رمزگشایی استفاده می شود که معمولا به عنوان کلید عمومی رمزنگاری معرفی شده است.

در الگوریتم های رمزنگاری با کلیدهای نامتقارن، دو کلید عمومی و خصوصی وجود دارد. در این میان فرستنده پیام، پیام را با استفاده از کلید عمومی که در دست گیرنده است کد کرده و به سمت او می فرستد و گیرنده آن را با کلیدی که در دست دارد باز می کند

در الگوریتم رمزگذاری با استفاده از کلید متقارن برای آن که درک کنید که چگونه کار می کند می توانید خدمات پستی را در نظر بگیرید. فردی را در نظر بگیرید که یک پیام مخفی را در جعبه ای قرار داده و بر روی آن قفلی قرار می دهد که کلید قفل در دستش است. زمانی که بسته به دست گیرنده می رسد با استفاده از کلیدی مشابه که در دست فرستنده بود و در یک ملاقات حضوری به یکدیگر داده بودند می تواند جعبه را باز کند.

الگوریتم رمزگذاری متقارن

در الگوریتم رمزگذاری متقارن، این الگوریتم یک جریان نوار مانند از پیام را به قسمت های واحدی تقسیم می کند که اغلب بلوک های 64 بیتی هستند و سپس هر یک را در همان زمان رمزگذاری می کند. الگوریتم های بسیاری در این رابطه وجود دارند که محبوب تر و شناخته شده تر هستند. در این میان می توان به الگوریتم هایی مانند Blowfish، Serpent، Twofish و ... وجود دارند.

در الگوریتم های رمزنگاری با کلیدهای نامتقارن، دو کلید عمومی و خصوصی وجود دارد. در این میان فرستنده پیام، پیام را با استفاده از کلید عمومی که در دست گیرنده است کد کرده و به سمت او می فرستد و گیرنده آن را با کلیدی که در دست دارد باز می کند. مزیت این روش این است که فرستنده و گیرنده نیازی به ارسال یک کپی از کلیدهای خود ندارند و این امر موجب می شود تا فرد جاسوسی نتواند این کلیدها را به سرقت ببرد. در نهایت برای رمزگذاری و رمزگشایی از کلیدهای مختلفی استفاده می شود. دریافت کننده پیام یک کلید خصوصی و عمومی ایجاد می کند. کلید عمومی بین فرستندگان پیام توزیع می شود و آن ها برای رمز کردن پیام از این کلید استفاده می کنند. گیرنده پیام از کلید خصوصی که در اختیار خودش است اقدام به رمزگشایی پیام می کند.

رمزگذاری

به همین دلیل در این روش نیازی به ارسال هر چیز مخفی مانند کلیدهای رمزگشایی یا رمزنگاری بر روی کانال های ناامن نیست. کلید عمومی شما می تواند به راحتی منتقل شود بدون این که هیچ گونه ناامنی به وجود آید اما کلید خصوصی شما بدون هیچ گونه نگرانی بر روی سیستم شما باقی می ماند.

                    ادامه دارد...

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع

What is Encryption and How Does It Work?”‌ Chris Hoffman”‌

How to Create an Encrypted File Container (Disk Image) on a Mac

howtogeek