تبیان، دستیار زندگی
طی نیم قرن اخیر تقریباً هر 10 سال یک فناوری جدید و تحول‌ساز در جهان ظهور کرده و در این میان ما همیشه در پی این بوده‌ایم که به موقع در چنین فناوری‌هایی وارد ‌شویم تا امکان رقابت داشته باشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فناوری نانو در رایانه

(قسمت سوم)


طی نیم قرن اخیر تقریباً هر 10 سال یک فناوری جدید و تحول‌ساز در جهان ظهور کرده و در این میان ما همیشه در پی این بوده‌ایم که به موقع در چنین فناوری‌هایی وارد ‌شویم تا امکان رقابت داشته باشیم. فناوری نانو یکی از فناوری های رایج است که به بخش های مختلف ازجمله در اجزای گوناگون رایانه ورود پیدا کرده است.

قسمت اول - قسمت دوم

ادامه مبحث انواع حافظه های جدید

اکثر وسایل جدید الکترونیکی مثل تلفن های همراه نیاز به حافظه زیاد دارند. امروزه مصرف کنندگان، طالب حافظه هایی با گنجایش گیگابایتی هستند. فلش های جدیدی الان در بازار است که بیش از GB 60 حافظه دارد و همچنان مطلوب است که ذخیره بیشتر در فضای کمتری انجام گیرد. فناوری رایج این خواسته ها را به سختی فراهم می کند، اما فناوری نانو راه حل هایی بهتر پیشنهاد می کند.

فناوری نانو در رایانه

یکی از ابزار جدید ذخیره اطلاعات استفاده از نقاط کوانتومی نیکلی در اندازه های نانومتری است که انتظار می رود برای ذخیره کردن ترابایتی داده ها، حتی در منازل و در استفاده های شخصی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به وسایل ذخیره سازی نسبتاً بزرگ (از نظر فیزیکی) که هم اکنون داریم و این واقعیت که در حوزه های مختلف، به اندازه هایی در حدود گیگابایت نیاز داریم، پتانسیل بالایی برای فعالیت در این زمینه وجود دارد.

هر نقطه نانویی شامل یک توپ مجزا چند صد اتمی است که می تواند یکی از دو حالت مغناطیسی را داشته باشد.

این به آن ها اجازه می دهد که یک بیت اطلاعاتی (صفر یا یک) را در بر بگیرند، همان طور که در محاسبات ماشینی عرف است. در دیسک های سخت رایج، بیت های اطلاعاتی باید به اندازه کافی دور از هم قرار گرفته باشند تا تلاقی نداشته باشند.

نانو نقاط به صورت واحدهای کاملاً مستقلی عمل می کنند که از نظر ساختاری به هم متصل نیستند، بنابراین می توانند تا حدی به یکدیگر نزدیک تر شوند. آن ها می توانند تا تراکم مشخصی آرایش یابند که اجازه می دهد هر نوع اطلاعاتی تا 5 ترابایت در فضایی به اندازه یک تمبر پستی ذخیره گردد. فعالیت ها هم چنان باید ادامه پیدا کند تا زمانی که این نانو نقاط بهتر عمل کنند و با دیگر وسایل محاسباتی از قبیل تراشه های سیلیکونی کار کنند.

فناوری نانو در رایانه

نمایشگرهای جدید

فناوری نانو سری جدیدی از نمایشگرها را به چندین روش قابل ساخت وارد بازار خواهد کرد. با استفاده از فناوری نانو می‌توان بازار نمایشگرها را دستخوش تحول کرد.

امروزه تنها کیفیت در نمایشگر مطرح نیست، بلکه اندازه نیز مورد توجه است. فناوری LCD به‌گونه‌ای است که با افزایش ابعاد نمایشگر، هزینه بشدت افزایش می‌‌یابد و این رشد قیمت با آن اندازه متناسب نیست، ضمن این که برای ساخت آنها علاوه بر هزینه محدودیت اندازه نیز وجود دارد اما با استفاده از فناوری نانو و ساخت نانوکریستال‌ها می‌توان نمایشگرهای شفاف و بزرگ تولید کرد.

تولید دیودهای نوری آلی DLED ارزان تر و آسان تر از LEDها است. آن ها شامل لایه های نازکی از مولکلول های آلی رسانای الکتریکی هستند که تقریباً 100 نانومتر ضخامت دارند. مزیت آن ها این است که می توانند در فرآیندی مشابه چاپ برای استفاده روی مواد مختلف به کار روند (به عنوان مثل سلول های خورشیدی بر پایه سلول های آلی از این نوع هستند).

امروزه محققان الکترونیک به بروز جذابی از نانوساختارها پی برده اند. برای مثال نانولوله های کربنی می توانند کارآیی اجزای یک کامپیوتر را به طور کامل انجام دهند

در مقابل، OLEDها عمر کمتری دارند و نسبت به LEDها بازدهی کمتری دارند. کاربرد اصلی OLEDها در صفحه های کوچک ویدئویی است (از قبیل تلفن های همراه).

نانولوله های کربنی هم اکنون در حال مهیا شدن برای استفاده در نمایشگرها هستند به خاطر خواص انعطاف نانولوله دیودهای ساخته شده می توانند قابل انعطاف هم باشند. نانولوله ها هدایت الکتریکی بهتری نسبت به مس نیز دارند.

ضمن این که با استفاده از نانولوله‌های کربنی در ساخت نمایشگرها می‌توان از مصرف انرژی آنها به میزان زیادی کاست و تشعشعات مضر آنها را کم کرد. ضمن این که با این فناوری طول عمر دستگاه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

محققان MIT یک OLED نقطه کوانتومی یا  OLED QDاختراع کرده اند. نقاط کوانتومی نور را خودشان تولید می کنند (برعکس LCDهای قدیمی  که از عقب روشن می شود) و می توانند بدون محدودیت هایی که در دستگاه های قدیمی دیده می شود برای هر رنگ دلخواهی تنظیم شوند.

فناوری نانو در رایانه

تعداد QLEDها وجود دارد که به مواد بکار گرفته شده برای ساخت کوانتوم داتها (Te-Pb-S-Se-Cd,..) و نیز انواع کوانتوم داتها (هسته یا هسته –پوسته) وابسته است. کوانتوم داتها می توانند در اندازه های مختلفی باشند و به همراه سازنده های اتمی، رنگ نور ساطع شده را تعیین خواهندکرد. به طور قابل توجهی LED کوانتوم داتها (QLED) به شناخت درست مفهوم کوانتوم دات نیمه هادی متکی است. در مقابل LEDهای مرسوم ،LED کوانتوم دات ها می توانند در اشکال و محیط های گوناگون ساخته شوند. آن ها ممکن است کاربردهایی در روشنایی عمومی، نمایشگرها، صنعت اتومبیل، چراغ های راهنمایی و رانندگی، دیودهای لیزری قابل تنظیم و... را دارا باشند.

امروزه محققان الکترونیک به بروز جذابی از نانوساختارها پی برده اند. برای مثال نانولوله های کربنی می توانند کارآیی اجزای یک کامپیوتر را به طور کامل انجام دهند.

ادامه دارد...

مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:  jamejamonline،engineering، edu.nano، nanowerk، sciencedaily