تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با ششم اردیبهشت 1393 هجری خورشیدی، بیست و ششم جمادی الثانی 1435 هجری قمری و بیست و ششم آوریل 2014 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ششم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز شنبه برابر با ششم اردیبهشت 1393 هجری خورشیدی، بیست و ششم جمادی الثانی 1435 هجری قمری و بیست و ششم آوریل 2014 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

6 اردیبهشت 1362

حجت الاسلام مهدی شاه‏آبادی نماینده ی مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از جزیره ی مجنون، بر اثر اصابت ترکش خمپاره ی دشمن به شهادت رسید.

6 اردیبهشت 1359

محمد منتظر قائم فرمانده ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد که پس از شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس، برای جمع آوری اسناد و بررسی موضوع به منطقه رفته بود، براثر بمباران هوایی نیروهای دست نشانده ی آمریکا به فیض شهادت نایل آمد.

6 اردیبهشت 1357

رونالد ریگان یکی از اعضای برجسته ی حزب جمهوری خواه آمریکا، برای اعلام حمایت این حزب از رژیم پهلوی وارد تهران شد.

6 اردیبهشت 1354

محمد داودخان رییس دولت و صدراعظم افغانستان به دعوت محمدرضا پهلوی، برای یک دیدار چهار روزه از ایران وارد تهران شد. او ضمن گفت و گو با محمد رضا پهلوی، وعده ی دریافت اعتبار مالی هنگفتی را که در تاریخ مناسبات مالی کشورهای جهان سوم نظیر نداشت را از او گرفت.

6 اردیبهشت 1354

ارتشبد جونز رییس ستاد نیروی هوایی آمریکا وارد تهران شد.

6 اردیبهشت 1348

رژیم عراق به دلیل شدت یافتن اختلاف های مرزی با ایران ، شماری از ایرانیان را اخراج کرد.

6 اردیبهشت 1343

«جمعیت مصلحین حوزه ی علمیه ی قم» تشکیلات سیاسی سری وابسته به حکومت پهلوی به منظور مقابله با نهضت امام خمینی و ایجاد تفرقه در صف مبارزان تاسیس شد.

6 اردیبهشت 1330

حسین علاء نخست وزیر وقت رژیم پهلوی به دنبال تصویب، طرح ملی شدن صنعت نفت به وسیله ی مجلس شورای ملی و اعتراض شدید انگلیسی ها به این طرح از مقام خود استعفا کرد.

6 اردیبهشت 1305

نخستین ایستگاه فرستنده ی رادیویی و تلگراف بی‏سیم در ایران راه اندازی شد، این فرستنده 20 کیلو وات قدرت داشت و طول دکل آن 120 متر بود.

6 اردیبهشت 1300

تئودور روتشتین نخستین سفیر شوروی پس از به قدرت رسیدن بلشویک ها در روسیه، وارد تهران شد. با ورود روتشتین به ایران مرحله ای جدید و فعال در دیپلماسی شوروی شروع شد و براساس آن، این دولت آمادگی خود را برای بیرون بردن نیروهایش از ایران اعلام کرد و در 17 شهریور 1300 واحد دریایی ارتش سرخ، بندر انزلی را به قصد باکو ترک و گیلان را تخلیه کردند.

تنظیم: هومن بهلولی