تبیان، دستیار زندگی
در ادامه ی مطلب قبلی درباره ی رفتار مواد مختلف در آب و بررسی واکنش اسیدها و بازها در آب، در این مطلب به رفتار اکسیدهای اسیدی، اکسیدهای بازی و آمونیاک در آب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفتار مواد مختلف در آب (2)

در ادامه ی مطلب قبلی درباره ی رفتار مواد مختلف در آب و بررسی واکنش اسیدها و بازها در آب، در این مطلب به رفتار اکسیدهای اسیدی، اکسیدهای بازی و آمونیاک در آب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

رسوبات سنگ

اکسیدهای نافلزی (اکسیدهای اسیدی) در آب:

از واکنش اکسیدهای نافلزی با آب، اسید اکسیژن دار به وجود می آید. واکنش تشکیل اسید از اکسید مربوطه می تواند کامل یا تعادلی باشد. اگر اسید پایدار باشد و واکنش تشکیل آن کامل و اگر ناپایدار باشد واکنش تشکیل آن تعادلی است. اسیدهای H2SO3  و H2CO3  را به عنوان اسیدهای ناپایدار به خاطر بسپارید.

نکاتی مهم پیرامونN2O5  :

  • آزمایش های مختلف نشان داده اند که N2O5  یک ترکیب یونی است و شامل یون های[NO3]-   و [NO2]+ می شود.
  • در دمای اتاق جامد است.
  • در دمای  C °32.4 تصعید می شود.
  • بی رنگ است.

اکسید اسیدی است زیرا در آب تولید H(aq)+  می کند.

اکسیدهای فلزی (اکسیدهای بازی) در آب:

از واکنش اکسیدهای فلزی با آب، هیدروکسید فلز به دست می آید:

NH3  و آمین ها در آب:

گاز آمونیاک از انحلال پذیری بالایی در آب برخوردار است. زیرا مولکول های NH3  می توانند از سر نیتروژن با اتم های هیدروژن مولکول های آب پیوند هیدروژنی برقرار کنند. توجه داشته باشید انحلال آمونیاک در آب یک انحلال مولکولی است. انحلال مولکولی به معنی انحلال فیزیکی می باشد چون فرمول NH3  تغییر نکرده و تنها مولکول های آمونیاک در لابه لای مولکول های آب قرار می گیرند. البته تعداد کمی از مولکول های آمونیاک در واکنش با آب می توانند پروتون جذب کنند و به یون های آمونیوم (NH4+)    و هیدروکسید (OH-)  تفکیک شوند. به همین دلیل آمونیاک خاصیت قلیایی ضعیفی دارد.

محصول اصلی حل شدن آمونیاک در آب  NH4OH(aq)  نیست چون انحلال آمونیاک در آب بیش تر فیزیکی است، بنابراین بهتر است محلول  NH3 در آب را محلول آمونیاک بنامیم نه آمونیوم هیدروکسید.

حل شدن آمین ها در آب نیز شبیه به حل شدن آمونیاک در آب است:

سوال: کدام عبارت درست است؟

1-     محلول NH3  در آب خاصیت قلیایی قوی دارد.

2-     حل شدن آمونیاک در آب بیش تر به صورت یونی است.

3-     آهک یک اکسید بازی است.

4-     حل شدن آمونیاک در آب بیش تر به صورت شیمیایی است.


مرکز یادگیری سایت تبیان – تهیه: مهسا شاه حسینی