تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه های رنگارنگ، تبلیغات قشنگ و کمپین انصراف از دریافت یارانه هم موجب نشد مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند. بیش از 73 میلیون نفر خواهان دریافت یارانه نقدی شدند و فقط 2 میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند. می توان گفت دولت در زمین
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا از دریافت یارانه انصراف ندادید؟


مصاحبه های رنگارنگ، تبلیغات قشنگ و کمپین "انصراف از دریافت یارانه" هم موجب نشد مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند. بیش از 73 میلیون نفر خواهان دریافت یارانه نقدی شدند و فقط 2 میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند. می توان گفت دولت در زمینه جلب اعتماد مردم ناموفق بوده است. در مطلب زیر برخی از دلایل عدم رغبت مردم برای انصراف بررسی کردیم.

ثبت نام یارانه

1.   عدم اعتماد به دولت و دولت های سابق را می توان مهمترین علت عدم انصراف مردم دانست. حتی در نظرخواهی سایت تبیان بسیاری از مخاطبان عنوان کردند که به برنامه های اقتصادی دولت اطمینان ندارند. تورم بسیار بالا که از دو سال گذشته شدت گرفته و عدم موفقیت دولت سابق بر مهار تورم به صورتی که برای مردم محسوس باشد موجب شد مردم برای ثبت نام در سایت رفاهی بیش از پیش ترغیب شوند.

2.     تجربه ناموفق مرحله اول طرح سبد کالا یکی از علل افزایش آمار ثبت نامی ها بود. بسیاری از مردم سبد کالا نگرفتند و مشمول این طرح نبودند و به همین علت ترسیدند که در لیست سایر برنامه های حمایتی نیز حضور نداشته باشند. برنامه ریزی و توزیع نامناسب سبد کالا نیز اعتماد به دولت را از بین برد.

عدم اعتماد به دولت و دولت های سابق را می توان مهمترین علت عدم انصراف مردم دانست. حتی در نظرخواهی سایت تبیان بسیاری از مخاطبان عنوان کردند که به برنامه های اقتصادی دولت اطمینان ندارند. تورم بسیار بالا که از دو سال گذشته شدت گرفته و عدم موفقیت دولت سابق بر مهار تورم به صورتی که برای مردم محسوس باشد موجب شد مردم برای ثبت نام در سایت رفاهی بیش از پیش ترغیب شوند

3.     تبلیغات بسیار زیاد که در ایام نوروز به اوج خود رسید. البته مسوولان دولت خود اعتراف کردند که این تبلیغات بسیار زیاد نتیجه عکس داشته است و حداقل سازمان هدفمندی یارانه ها باید در این زمینه ورود می کرد و جلوی این تبلیغاتی که تبدیل به ضد تبلیغ شد را بگیرد. تبلیغات انصراف از یارانه بسیار غیر منصفانه بود و انصراف کنندگان مجاهد در راه خدا نامیده می شدند. حتی بانو چوچانگ در سریال پایتخت سخن از انصراف از یارانه می زد و همگان دیدند که این اقدامات نیز موجب انصراف مردم نشد.

4.     مسوولان برای ترغیب مردم به انصراف دچار اشتباهاتی هم شدند که اصلاح آن دیر شده بود. مثلا  در مقطعی از بررسی حساب های بانکی مردم سخن می گفتند و فردای آن روز تکذیب می کردند! این نشان می داد که دولت برنامه ریزی جامعی انجام نداده است. یا دولت سقف درآمدی برای دریافت یارانه را تعیین نکرد و مردم بلاتکلیف بودند.

ثبت نام یارانه

5.     گرانی های قبوض آب، برق و گاز قبل از عید نوروز یکی از اشتباهات دولت بود. تصور کنید مردم با قبض های جدید و گرانی های آب و برق مواجه شدند و همزمان دولت می گفت انصراف دهید. قطعا کسی که هزینه زندگی اش افزایش می یابد برای انصراف از دریافت یارانه نقدی ترغیب نمی شود. یا دولت بارها اعلام می کرد قرار است تا چند روز دیگر بنزین گران شود  و مسوولان همواره از شیب ملایم سخن می گفتند اما نمی گفتند که قرار است چقدر گران شود. این بلاتکلیفی مردم را برای ثبت نام بیشتر ترغیب کرد تا انصراف! دولت باید مردم را از بلاتکلیفی نجات می داد. حتی دخالت رئیس جمهور برای اصلاح نرخ برق نیز کارساز نبود و مردم به سایت رفاهی هجوم آوردند.

6.     دولت می توانست صراحتا برای مردم تشریح کند که اگر یارانه نگیرند چه خدماتی به آنها می دهد. مثلا مسوولان می توانستند بگویند اگر مردم یارانه نگیرند هزینه سلامت رایگان می شود یا دیگر نیازی به افزایش نرخ بنزین و گرانی قبوض نیست. یا اگر یارانه نگیرید، یارانه غیر نقدی مانند اقلام سبد کالا به همگان خواهیم داد. وضعیت مبهم آینده یارانه موجب شد مردم انصراف ندهند.

دولت می توانست صراحتا برای مردم تشریح کند که اگر یارانه نگیرند چه خدماتی به آنها می دهد. مثلا مسوولان می توانستند بگویند اگر مردم یارانه نگیرند هزینه سلامت رایگان می شود یا دیگر نیازی به افزایش نرخ بنزین و گرانی قبوض نیست. یا اگر یارانه نگیرید، یارانه غیر نقدی مانند اقلام سبد کالا به همگان خواهیم داد

7.     تهدیدها و تطمیع ها نیز کارساز نبود. دولت جامعه را به دو قسمت یارانه‌بگیر و انصرافی تقسیم کرده و مدام از امتیازات ویژه به یک گروه از جامعه و سلب برخی امتیازات از گروه دیگر خبر می‌دادند. دولت بارها اعلام کرد کسانی که انصراف دهند تسهیلات ویژه دریافت خواهند کرد و رایگان بیمه می‌شوند و آنهایی که یارانه می‌گیرند از خدمات فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها محروم خواهند شد! حتی دولت گفت آنهایی که یارانه بگیرند و اطلاعات غلط بدهند جریمه خواهیم کرد یا به آنها برای گرفتن وام سختگیری خواهیم کرد. مسوولان مشاهده کردند که این اقدامات نتیجه عکس داد.

ثبت نام یارانه

8.     اینکه خیلی از ثبت نام کنندگان اطلاعات ناقص دادند محرز است. شاید باور نکنید اما بیش از نیمی از ثبت نام کنندگان درآمد خود را زیر 600 هزار تومان اعلام کرده اند. مشخص است که چنین اطلاعاتی ناقص و ناصحیح است و باید مسائل فرهنگی را مد نظر بدهیم اما برخی از اشکالات برنامه ریزی موجب رخ دادن این وضعیت شد. تصور کنید یک نفر ماهیانه 3 میلیون تومان درآمد دارد اما یک میلیون تومان هزینه درمان یکی از اعضای خانواده و یک میلیون تومان هزینه مسکن و 500 هزار تومان اقساط پرداخت کند. چنین شخصی فقط می تواند 500 هزار تومان از درآمد خود را برای امور یومیه زندگی خود خرج کندو قطعا چنین کسی درآمد خود را زیر 600 هزار تومان اعلام کرده و در حالی که دولت فقط درآمد مد نظرش بود. این یک اشکال در برنامهریزی است که دولت به درآمد توجه می کند و به هزینه خانوار توجه نمی کند. عدم انصراف مردم از یارانه دلایل بسیاری دارد که در آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

شاید شما به این سوال بتوانید بهتر پاسخ دهید: چرا از دریافت یارانه انصراف ندادید؟

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


مطالب مرتبط:

 همه یارانه می گیرند با ... ؟

 با یارانه چه کارهایی می شد کرد؟

آیا از یارانه انصراف می دهید یا خیر؟