تبیان، دستیار زندگی
یک هنرمند معتقد است، به دلیل عقب نشینی دولت از خرید آثار هنری این آثار با شرکت در حراجی‌ها و... با قیمت نازلی از کشور خارج می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیب شناسی حراج آثار هنری


یک هنرمند معتقد است، به دلیل عقب نشینی دولت از خرید آثار هنری این آثار با شرکت در حراجی‌ها و... با قیمت نازلی از کشور خارج می‌شوند.

آسیب شناسی حراج آثار هنری

جمشید حقیقت‌شناس درباره‌ی تاثیر حراجی کریستی بر هنرهای تجسمی ایرانی اظهار کرد: به طور کلی هر حراجی به روی هنرهای تجسمی تاثیر می‌گذارد و مثبت و منفی بودن تاثیر یک حراجی نسبی است، مثلا ممکن است به روی بعضی هنرمندان تاثیر مثبت بگذارد و بر روی دیگر تاثیر منفی بگذارد.

او افزود: گاهی ممکن است فروش آثار یک هنرمند با شرکت در کریستی بهتر شود گاهی هم ممکن است عکس این ماجرا اتفاق بیفتد و یک هنرمند به طور کلی فروش داخل ایران خود را از دست بدهد به این ترتیب که هنرمندی که در کریستی آثارش را با قیمتی نجومی می‌فروشد، دیگر نمی‌تواند آن‌ها را کمتر از آن قیمتی که در کریستی داده در ایران بفروشد.

گاهی ممکن است فروش آثار یک هنرمند با شرکت در کریستی بهتر شود و گاهی هم ممکن است عکس ماجرا اتفاق بیفتد و یک هنرمند به طور کلی فروش داخل ایران خود را از دست بدهد.

این هنرمند درباره‌ی تاثیر سلیقه‌ی خریداران بر آثار هنرمندان اظهار کرد: به طور کلی خریدان هر جا که باشند سلیقه‌ی خود را بر اثر هنری می‌گذارند. اگر یک حراجی در اروپا، ‌ایران‌، دبی و ... برگزار شود. خریداران هر منطقه تاثیر متفاوتی بر اثر تولیدی می‌گذراند که این در نحوه‌ی فعالیت‌های هنرمندان هم تاثیر گذار است چنانچه تولید آثاذر خود را با توجه به آن ادامه می‌دهند.

حقیقت‌شناس افزود: بنابراین وقتی شیوخ خریدار آثار هنری هنرمند ما باشند طبعا آثار هنری هم با سلیقه‌ی آن‌ها هماهنگ می‌شوند همانطور که ممکن است دولت با خرید خود سلیقه‌ی خود را بر هنر اعمال کند. چنانچه ما دیدیم که بعد از انقلاب اسلامی آثار هنری مذهبی بسیاری تولید و خریداری می‌شد چون از این نوع هنر حمایت می‌شد ولی اکنون دیگر چنین نیست.

این هنرمند همچنین بیان کرد: این که آثار هنری با چه رویکردی و برای کجا هم خریداری می‌شوند باز در هنر تاثیر گذار است. مثلا ممکن است آثار با رویگرد موزه‌ای برای موزه خریداری شوند، یا برای مراکز فرهنگی خریداری شوند. در حراجی کریستی رویکرد اقتصادی وجود دارد و آثار معمولا توسط مجموعه داران خریداری می‌شود.

او افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر دولت در خرید آثار هنری عقب نشینی کرده است و این باعث شده که قیمت‌ها بالا نرود و ما می‌بینیم که این موضوع باعث می‌شود که آثار هنری با قیمتی نازل از کشور خارج شوند. چون کسی نبوده که از آن‌ها نگهداری و محافظت کند.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه نظارت بر کار کریستی را درست نمی‌داند بیان کرد: من فکرمی کنم که نظارت دولت یا نهادها خصوصی نمی‌تواند کمک کند چون در نهایت هر نهادی که نظارت بر این حراجی را به دست بگیرد اهداف خود را پی‌گیری می‌کند. اگر دولت هم بخواهد به این قضیه دست ببرد سمت و سوی خودش را به آن می‌دهد.

بخش هنری تبیان


منبع: ایسنا