تبیان، دستیار زندگی
خلاصه:واقعیت این جشن جنجالی چیست؟ چرا این مراسم این قدر خبر ساز شد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشن حاشیه ساز همسر رئیس جمهور


واقعیت این جشن جنجالی چیست؟ چرا این مراسم این قدر خبر ساز شد؟


جشن همسر رئیس جمهور که  در شب ولادت بانوی دو عالم در تالار حافظیه کاخ سعد آباد برگزار شد همراه با حاشیه هایی بوده است که این حاشیه ها هنوز ادامه دارد تا حدی که برخی از دولتی ها به صورت رسمی و غیر رسمی  به آن واکنش نشان داه اند.

جشن حاشیه ساز همسر رئیس جمهور

ماجرا از اینجا شروع شد  که خبری با این محتوا روی برخی سایتهای منتقد دولت  قرار گرفت: " جشن همسر رئیس جمهور دولت یازدهم برای بزرگداشت مقام زن شب گذشته در تالار حافظیه کاخ سعدآباد برگزار شد، مراسمی که خبر برپایی آن را پیش از این مولاوردی، معاون امور زنان رئیس جمهور وعده داده بود.جشنی زنانه و اشرافی در فضای کاخ سعدآباد که فاصله طبقاتی زنان دولتمردان و مسئولان زن دولتی را به رخ عموم زنان جامعه می‌کشید. تمام زنانی که به این ضیافت دعوت شده بودند از پیش تعیین شده بودند و هیچ امکانی برای ورود افراد عادی نبود."

طبق ادعای این سایتها با ورود هر میهمان، تشریفات او را تا محل تحویل لوازم شخصی، لباس‌ها، تلفن همراه و دوربین عکاسی همراهی می‌کرد و جای هر فردی از پیش مشخص شده بود.

این رسانه ها مدعی شدند این جشن بزرگداشت مقام زن که با بی حجاب شدن میهمانان آن بیشتر شبیه یک دور همی زنانه شده بود از بخش‌های مختلفی غیر از دولت نیز میهمانانی داشت، فعالان امور زنان، بازیگر، کارگردان و نویسنده زن.

هم چنین این رسانه ها از ریز برنامه های مراسم نیز خبر دادند: رقص لزگی 6 دختر، کنسرت موسیقی زنان و برگزاری شوی لباس زنان !

نهایتا این رسانه ها  و برخی سیاسیون منتقد دولت نتیجه گیری کردند: برپایی مراسمی به بهانه ولادت بانوی مکرمه اسلام حضرت فاطمه (س) حرمت‌ها و اقتضائاتی دارد که می‌توان آن را در فضایی بی تکلف و خارج از محیط اشرافی یک کاخ آن را برگزار کرد.از سوی دیگر اگر قرار است جشنی برای ولادت حضرت زهرا (س) از سوی دولتمردان با حضور خدمتگزاران عرصه زنان برگزار شود بهتر است که در محیطی که عموم زنان جامعه امکان حضور در آن را داشته باشند برپا شود تا شادی برای روز زن ، انحصاری نشود"

رهبری بارها رسانه ها و مسئولین را به انصاف و سعه صدر در این زمینه ها و عدم انتقاد بیجا توصیه کرده اند اما باز می بینیم عده ای جلوتر از حرف ایشان پیش می روند.

این گونه جریان سازی خبری  با واکنش های بسیاری روبرو شد و حتی در برخی از وجوه مورد تکذیب واقع شده است، از جمله روابط عمومی ریاست جمهوری در اطلاعیه اشاره کرده است که  " امسال نیز به همین مناسبت و در امتداد سنتی هر ساله مراسم جشن ولادت زهرای اطهر (س) و روز زن؛ جشنی به میزبانی همسر رئیس جمهوری با حضور همسران سفرای کشورهای خارجی و مدیرانِ نظام اسلامی و همچنین جمع کثیری از بانوان فرهیخته ایران اسلامی برگزار شد. بویژه میهمانان خارجی فرصتی یافتند تا ضمن آشنایی با ابعاد شخصیت و زندگانی دخت گرامی پیامبر اسلام (ص)، با گوشه هایی از فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و ایرانی آشنا شوند. چنانچه ویژگی مجالس مولودیِ مختص بانوان است؛ در این جلسه با رعایت تمام جنبه های شرع مقدس و شوونی که مجالسی از این دست دارد، تعدادی از دختران خردسال به شادمانی پرداختند و نمونه های از پوشش و حجاب زنان اقوام ایرانی در ادوار و مناطق مختلف به نمایش درآمد. همچنین معاون اول رئیس جمهور در صفحه فیس بوک خود  به این مورد اشاره داشته و از قول خود زنان حاضر در مجلس وجود اختلاط  و وجود شام اشرافی را تکذیب کرده است که گفته اند" شام هم نه تنها اشرافی نبود بلکه بسیار مختصر و در حد یک پذیرایی ساده بوده، به ما هم یک سمبوسه و یک تکه پیتزای کوچک رسید." در ادامه رئیس شورای فرهنگی نهادریاست‌جمهوری نیز  با بیان اینکه برای یک کشور اسلامی زیبنده نیست که برنامه‌هایی با هزینه‌های گزاف بگیریم گفته است  البته که باید برای گرامیداشت بزرگان و ائمه اطهار برنامه‌هایی را در نظر داشته باشیم اما دقت کنیم که این برنامه‌ها در شان شخصیت آن عزیزان و بزرگان دینی باشد. اکرمی تصریح کرده است : باید به مناسب ولادت و یا شهادت معصومین علیه‌اسلام مراسم بزرگداشتی بگیریم اما باید نیاز و وسع خود جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را مدنظر داشته باشیم.

جشن حاشیه ساز همسر رئیس جمهور

وی در پایان به انتقادهای صورت گرفته از برگزاری جشنی در کاخ سعدآباد به میزبانی همسر رئیس‌جمهور اشاره و افزود: من این موضوع را از نطق نمایندگان مجلس و برخی جراید شنیده و دیدم و به نظرم فکر نمی‌کنم برنامه‌های ریخت و پاش و یا کارهای دیگری در این جشن صورت گرفته باشد و چنین گزارشی را ما هرگز دریافت نکرده‌ایم".

با اینحال اخباری ضد و نقیض در اینباره به گوش می رسد و واکنش هایی از سوی تشکل های دانشجویی، نمایندگان مجلس و... در رسانه ها مطرح شده است که  ضرورت شفاف سازی بیشتر در این زمینه را می طلبد که در اینباره رئیس کمسیون فرهنگی مجلس از بررسی موضوع برگزاری این جشن میلیاردی در کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داده و گفته است که «معاون پارلمانی رئیس‌جمهور قول تحقیق در رابطه با این موضوع و اعلام نتیجه را به ما داده است».

درسها و نکاتی از ماجرای این جشن:

اما در اینباره نقد جدی به رسانه ها و افرادی وارد است که در زمانی که چیزی از شروع دولت نمی گذرد به هر بهانه ای به دنبال ایجاد موجی علیه دولت هستند و به بهانه نقد بدترین تخریب ها را علیه دولت روا می دارند. حتی گاهی مانند مورد مذکور به خبری در سایتی بدون هیچ صحت سنجی بسنده کرده و به سیاه نمایی علیه دولت و پریشان سازی افکار عمومی اقدام می کنند. این نوع جریان سازی خبری سنگین را، هم چنین  پیرامون توافق هسته ای از این گونه رسانه ها شاهد بودیم که جلوتر از رهبری و با وجود تاکید ایشان بر ادامه مذاکرات و حمایت از آن؛  از  رفتار تخریبی خود علیه دولت دست برنداشتند و اسم آن را نقد می گذارند. حمایت از دولت با نقد امری مطلوب است اما آنچه برخی انجام می دهند دست زدن به  هر کاری است که به دلیل اختلاف نظر با دولت سعی در تخریب آن دارند و در این راه اصلا توجهی به منافع ملی و نیاز دولت به حمایت های صادقانه و مسئولانه اعم از نقد، همفکری و حمایت نمی کنند. نقد در این زمینه و سایر موضوعات نباید تقطعه شود و امری لازم می باشد اما رسانه ها هم باید تقوای رسانه ای را در تحلیل و نقد های خود  رعایت کنند و بدون اطمینان از صحت و سقم و جوانب یک موضوع بر اساس گمانه ها و اطلاعات نادرست از نقد بدون پشتوانه و بر اساس منافع شخصی بپرهیزند. باید توجه داشت دیگر دوران بگم بگم ها و هوچی گری ها گذشته است و رعایت اخلاق در زمینه سیاسی و رسانه ای موجب اعتلای جامعه  می شود.

رهبری بارها رسانه ها و مسئولین را به انصاف و سعه صدر در این زمینه ها و عدم انتقاد بیجا توصیه کرده اند اما باز می بینیم عده ای جلوتر از حرف ایشان پیش می روند.

دولت باید با خودنگری بررسی کند که آیا رفتار خاصی در دولت وجود دارد که مردم در وهله اول این خبر ها را باور می کنند و برایشان عادی به نظر می رسد؛ این مسئله تنها مربوط به این دولت نیست بلکه باید همه مسئولین نسبت به وظیفه خود که خدمت به مردم و لزوم ساده زیستی است، توجه بیشتری مبذول دارند

اما دولت هم فارغ از حجم تخریب ها ونقد های غیر منصفانه  بر مبنای  اطلاعات غیر موثق باید پیرامون اینگونه مسائل دقت بیشتری به خرج دهد. در زمانی که دولت مردم را مدام  به انصراف از یارانه ها دعوت می کند آیا گرفتن مراسمی در کاخ سعد آباد که قطعا با هر سادگی کم هزینه نخواهد بود امری پسندیده است؟ و آیا مردم را نسبت به دولت خود بد بین نمی کند؟ نمی توان به گونه ای رفتار کرد که مردم احساس فاصله با خانواده افراد دولتی و سبک زندگی آنها نکنند؟ آیا اینگونه رفتار ها از دولت در ناکامی اش در عدم اقبال عمومی به فراخوان انصراف از یارانه دخیل نمی باشد؟

دولت باید نسبت به مواردی  اینچنینی که در دولت های قبل وجود داشته است مانند خرج های  بی دلیل از جمله سفر رئیس دولت دهم به نیویورک به همراه خانواده  و خوی اشرافی گری برخی از مسئولین گذشته  که مردم نسبت به آنها در رفتارهای سیاسی شان واکنش نشان دادند، توجه داشته باشد و تدبیر بیشتری برای حفظ امید به وجود آمده در نظر بگیرد.  دولت باید با خودنگری بررسی کند که  آیا رفتار خاصی در دولت وجود دارد که مردم در وهله اول این خبر ها را باور می کنند و برایشان عادی به نظر می رسد؛ این مسئله  تنها مربوط به این دولت نیست بلکه باید همه مسئولین نسبت به وظیفه خود که خدمت به مردم و لزوم ساده زیستی است، توجه بیشتری مبذول دارند، زیرا هر گونه تخلف از این موارد و وجود چنین دیدگاهی نسبت به مسئولین در افکار عمومی نه تنها به ضرر آنها بلکه تبلیغ منفی برای نظام اسلامی می باشد که همواره رهبری مسئولین را از این موارد بر حذر داشته اند.

این مراسم و حاشیه های آن دو درس دارد یکی اینکه هنوز رسانه هایی هستند که بر خلاف توصیه های رهبری سعه صدر ندارند و  به هر بهانه ای به دنبال تخریب دولت هستند و وقت آن است بازنگری ای در کار خود کنند و دوم آنکه مردم نسبت یه رفتار دولت به ویژه سبک زیست دولتمردان حساس هستند و با توجه به وضعیت جامعه توقعات بیشتری از تدابیر دولت دارند.

امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

آیا روحانی هم خط قرمز دارد؟!

رئیس جمهور چقدر دارایی دارد؟

دردسرهای یک تماس برای روحانی