تبیان، دستیار زندگی
در روزگاری که آهن و بتن و سیمان برج و باروهای شهرهای بزرگ را تشکیل داده، در گوشه ای از ایران روستایی وجود دارد که در آن خبری از سنگ و سیمان و آجر نیست. جایی که نه تیرآهن هست و نه بلوک های بتنی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستایی بدون تیرآهن و سیمان
روستای زیزی


در روزگاری که آهن و بتن و سیمان برج و باروهای شهرهای بزرگ را تشکیل داده، در گوشه ای از ایران روستایی وجود دارد که در آن خبری از سنگ و سیمان و آجر نیست. جایی که نه تیرآهن هست و نه بلوک های بتنی. روستای زی زی با قدمت چند صد ساله خود هنوز بافت قدیمی اش را حفظ کرده است.

کوچه های زی زی خشک و خاکی است. بچه های روستا با حداقل امکانات تفریحی سرگرم می شوند و شیطنت هایشان را روی پشت بام های کاهگلی و حیاط های خاکی نشان می دهند. جایی در 80 کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد.

روستای زیزی

روستای «زیزی» در شهرستان بویراحمد یکی از معدود روستاهای دارای بافت با ارزش است که هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده و اسیر سنگ و سیمان نشده است.

روستای زیزی

این روستا دارای 200خانوار است که در بخش لوداب شهرستان بویراحمد قرار دارد. بافت خانه های این روستا کاه و گل است و ساختار آن به شکلی است که بام هر خانه، حیات خانه دیگری است. روستای زی زی به دلیل بافت منحصر به فرد خود همواره مورد توجه عکاسان رسانه های مختلف قرار گرفته است.

شاید یکی از علل بکر ماندن این روستا در بن بست قرار گرفتن آن بوده به طوری که این روستا تنها یک راه ارتباطی آن هم به روستای همجوار خود دارد و بعد از روستای «زیزی» راهی به سایر مناطق وجود ندارد

برخی این روستا را یکی از کهن ترین روستاهای این استان می دانند که سبقه یکجانشینی در آن به دو هزار سال پیش بر می گردد.مردم این روستا عمدتا کشاورز و دامدار هستند و هنوز مشاغل روستایی خود را حفظ کرده اند.

شاید یکی از علل بکر ماندن این روستا در بن بست قرار گرفتن آن بوده به طوری که این روستا تنها یک راه ارتباطی آن هم به روستای همجوار خود دارد و بعد از روستای «زیزی» راهی به سایر مناطق وجود ندارد.

روستای زیزی

با این حال با احداث جاده در دست ساخت پاتاوه به دهدشت، عبور و مرور به این روستا بیشتر شده و با بهره برداری از این جاده، این روستا بر روی یکی از محورهای مهم ارتباطی جنوب به مرکز کشور قرار خواهد گرفت.

اگرچه قرار گرفتن این روستا در این محور موجب خروج آن از بن بست و مطرح شدن آن به عنوان یکی از روستاهای گردشگری استان خواهد شد اما برخی نیز نگران هستند که در این رهگذر، بافت این روستا از بین برود. درست شبیه آن چیزی که در روستای گردشگری «کریک» شهرستان دنا اتفاق افتاد.

روستای زیزی

در دو کیلومتری این روستا، روستای کره دان قرار دارد که با هشت خانوار بیش از 16 سال است که تنها پل ارتباطی آن با روستاهای همجوار بر اثر طغیان رود پر آب زی زی شکسته شده است و به دلیل اینکه در مواقع بارندگی تا چند روز امکان ارتباط با تمام محیط خارج از روستا قطع می شود هیچ راه دسترسی دیگری به خارج از روستا ندارد و عملا بی شباهت با جزیره ای دور افتاده نیست.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از مهر، بویر نیوز