تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توانید به Google.com متصل شوید و Google.com را در آدرس بار مرورگر وب خود مشاهده کنید در حالی که واقعا به سایت واقعی متصل نیستید؟ برای درک بهتر این موضوع نیاز دارید که با مفهوم DNS آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبدیل نام به آدرس با DNS

(قسمت اول)


DNS یک پایه و پی ریزی تایید شده توسط جهان وب گسترده و یا World Wide Web است که به صورت شفافی در پشت صحنه کار می کند. DNS نام سایت هایی را که برای کاربران قابل خواندن است را به آدرس IP عددی قابل خواندن توسط کامپیوتر تبدیل می کند.

تبدیل نام به آدرس با dns

DNS مخفف “domain name system”‌ یا سیستم نامگذاری دامنه است. نام های دامنه و آدرس های وب سایت که توسط انسان در آدرس بار مرورگر وارد می شوند تنها توسط خود انسان قابل خواندن است. به عنوان مثال نام دامنه گوگل، google.com است و برای بازدید از گوگل کافی است نام مورد نظر را وارد کنیم.

با این حال کامپیوتر شما عبارت “google.com”‌ را درک نمی کند و در پشت صحنه، اینترنت و سایر شبکه ها از آدرس های IP که به صورت عددی هستند استفاده می کند.

مثلا آدرس IP سایت گوگل 173.194.39.78 است و اگر شما این آدرس را در آدرس بار مرورگر خود وارد کنید به سایت گوگل وارد می شوید.

استفاده از google.com به جای آدرس IP برای ما راحت تر است چرا که معنی دارتر و آسان تر بوده و می توان آن را به یاد داشت. DNS در یک توصیف ساده تر مانند یک دفترچه تلفن عمل می کند و نام های قابل درک برای انسان را با عددهای قابل درک برای ماشین هماهنگ می کند.

تبدیل نام به آدرس با dns

زمانی که شما نام سایت مورد نظر خود را در آدرس بار مرورگر وارد می کنید کامپیوتر به سرور DNS فعلی متصل شده و آدرس IP مطابق با این نام را سوال می کند و کامپیوتر شما به همان آدرس عددی مورد نظر متصل می شود. سرورهای DNS که شما استفاده می کنید توسط ارائه دهنده سرویس اینترنت شما یا همان ISP ها ارائه شده اند. اگر شما در پشت یک روتر هستید، کامپیوتر از روتر به عنوان DNS سرور استفاده می کند و روتر درخواست ها را به سمت همان ارائه دهنده خدمات اینترنت شما ارسال می کند.

در برخی موارد سرورهای جانبی می توانند سرعت اتصال را بسیار بالا ببرند اما این موضوع بستگی زیادی به فاصله بین ISP ارائه دهنده خدمات اینترنت شما و همچنین سرور DNS جانبی استفاده شده دارد

اگر برای چندین بار از سایتی مانند گوگل استفاده کرده باشید، پاسخ های DNS در Cache کامپیوتر و مرورگر ذخیره می شود. بار دیگر که شما نام یا آدرس IP سایتی را وارد کنید سرعت اتصال بالا رفته و بدون انجام مرحله درخواست به سرور DNS به سایت مورد نظر متصل می شوید. این طور تصور کنید که از روی یک مرحله می پرید و به سراغ مرحله بعد می روید.

در این میان نگرانی های امنیتی نیز وجود دارد چرا که برخی از ویروس ها و یا برنامه ها و تروجان های مخرب DNS سرور پیش فرض که امن است را با استفاده از برنامه های مخرب دستکاری کرده و این سرور مخرب می تواند آدرس IP وب سایت ها را تغییر دهد و اگر شما نام ساتی را وارد کنید ممکن است به همان سایت منتقل شوید اما در پشت صحنه آدرس IP آن تغییر یافته و می تواند از اطلاعات شما استفاده نادرستی داشته باشند.

تبدیل نام به آدرس با dns

برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی در ابتدا اطمینان حاصل کنید که نرم افزار آنتی ویروس شما در حال اجرا است. همچنین به پیام های که در هنگام اتصال به یک سایت برای شما صادر می شود دقت داشته باشید. مثلا اگر در ابتدای آدرس شما HTTPS وجود دارد اما پیام های خطای کواهی نامه و امنیتی برای شما صادر می شود بهتر دقت کنید. ممکن است شما بخواهید به سرور DNS متصل شده و از آن جا به سایت بانک خود راه پیدا کنید اما پیغامی مبنی بر گواهی نامعتبر مشاهده می کنید و این امر می تواند شما را در دام بیندازد. تروجان ها می توانند فایل های کامپیوتر میزبان را نادیده گرفته و آدرس IP جعلی را به شما نشان دهند.

تبدیل نام به آدرس با dns

همچنین می توانید از سرورهای DNS جانبی نیز استفاده کنید از جمله سرویس دهنده های محبوب DNS می توان به OpenDNS و Google Public DNS ( DNS عمومی گوگل) اشاره نمود.

در برخی موارد این سرورهای جانبی می توانند سرعت اتصال را بسیار بالا ببرند اما این موضوع بستگی زیادی به فاصله بین ISP ارائه دهنده خدمات اینترنت شما و همچنین سرور DNS جانبی استفاده شده دارد. مثلا اگر فاصله این دو زیاد باشد پاین آمدن سرعت اتصال را به خوبی حس می کنید.

ادامه دارد...

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع

Easily Add OpenDNS to Your Router What is DNS? ”‌ Chris Hoffman”‌

howtogeek

مطالب مرتبط:

 آشنایی با DNS

آشنایی با DNS

آشنایی با DNS(قسمت دوم)