تبیان، دستیار زندگی
جای دادن قفسه و یا دراور در گوشه و کنار اتاق جاگیر است، همچنین با کوچک تر شدن خانه و اتاق ها قراردادن قفسه در محل مناسب، مشکل ساز است، ضمناً برای انتقال آن نیز به دلیل حجیم و سنگین بودن دچار مشکل خواهیم شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قفسه های کار درست


جای دادن قفسه و یا دراور در گوشه و کنار اتاق جاگیر است، همچنین با کوچک تر شدن خانه و اتاق ها قراردادن قفسه در محل مناسب، مشکل ساز است، ضمناً برای انتقال آن نیز به دلیل حجیم و سنگین بودن دچار مشکل خواهیم شد.

دوخت قفسه های زیبای پارچه ای این مشکل تا حد امکان کاهش می‌یابد، آویختن قفسه های پارچه ای در گوشه و کنار اتاق بسیار آسان است، همچنین با انتخاب جنسی قابل شستشو، این امکان را فراهم می سازد که بعد از استفاده آن را شسته و مجدداً قابل استفاده شود...

نوع اول: قفسه های پارچه ای

وسایل لازم: پارچه کتانی و یا ملحفه ساده برای قفسه متوسط، مربعی به ابعاد 30*30 سانتیمتر ـ چوب لباسی فلزی ـ گیره پرده برای هر ده سانت یک عدد ـ تور یا روبان برای دوخت حاشیه قفسه.

پارچه را به ابعاد موردنظر خود برش داده، ابتدا دیواره های هر طبقه را به ترتیب به یکدیگر بدوزید، دو دیواره طرفین را آماده کنید، سپس کف قفسه را به محل دوخت هرطبقه وصل کنید، برای محکمتر شدن قفسه ها لبه پارچه را به صورت چندلایه به دیواره بدوزید. سقف قفسه محل وصل کردن چوب رختی است، برای نصب چوب رختی در انتهای قفسه ها، ابتدا سقف قفسه را بدوزید، سپس یک لایه را آماده کرده هم اندازه با سقف قفسه. محل قرارگرفتن چوب رختی رابا قیچی برشی ایجاد کنید (هر 10 سانتیمتر یک برش برای هرچوب رختی) این لایه را نیز به لایه سقف بدوزید، چوب رختی ها را از داخل شیارها عبور داده و دور آن را تا گیره چوب رختی بدوزید، برای تمیزتر شدن کار، روی قسمت برش خورده را تکه پارچه ای مستطیل شکل به همان ابعاد، برش داده و روی کار را تمیز کنید.

آویختن قفسه های پارچه ای در گوشه و کنار اتاق بسیار آسان است، همچنین با انتخاب جنسی قابل شستشو، این امکان را فراهم می سازد که بعد از استفاده آن را شسته و مجدداً قابل استفاده شود

نوع دوم ـ قفسه کوچک.

وسایل لازم: گیره پرده هر 5 سانتیمتر یک عدد ـ پارچه ـ نوارپرده.

برای تهیه قفسه کوچک، پارچه را به ابعاد 20 و یا 25 سانتیمتر برش دهید، سعی کنید قفسه ها کم حجم تر و کوچک تر باشند تا در هنگام آویختن استحکام آن نیز بیشتر باشد. مثل قفسه نوع اول تمام مراحل را به نوبت انجام داده برای استحکام بیشتر قفسه ها می توانید کف آن را از پارچه دولایه بپوشانید و در بین آن از یک لایه مقوایی کارتن و یا تخته نازک استفاده کنید، در انتهای کار روی قفسه بالایی یک لایه نوار پرده پهن بدوزید. برای سقف طبقه آخر قفسه، احتیاجی به تمیزدوزی روی چوب پرده نیست. اگر نوار پرده احتیاجی به تمیزدوزی و یا رودوزی داشته باشد، روی آن را یک لایه کوچک پارچه و یا تورساده بدوزید.

نوع سوم: قفسه بزرگ با چوب

وسایل لازم: پارچه کتانی درشت بافت برای هر قفسه بزرگ، مربعی به ابعاد 50*50 سانتیمتر (حدود یک سانتیمتر از طرفین برای محل دوخت درنظربگیرید) ـ تخته چوب نازک به قطر نیم سانتیمتر برای کف قفسه ها به ابعاد 47*47 سانتیمتر ـ نخ ماهیگیری یا طناب نازک ـ چوب میله ای به تعداد دوخت های مرزی بین قفسه ها.

برای دوخت این نوع قفسه پارچه ای به روش قبل عمل کنید، فقط در هنگام دوخت به یکدیگر با قراردادن حدود نیم سانتیمتر از لبه قفسه بر روی یکدیگر و دوخت کناره های آن شیاری لوله ای مانند ایجاد کنید تا میله چوبی درون آن قرارگیرد. بعد از دوخت کل قفسه ها، برای کف هر قفسه ابتدا یک لایه پارچه بدوزید، سپس یک تخته را روی آن قراردهید تا سطح صاف چوب برای قراردادن وسایل متنوع دیگری مثل کتاب و وسایل تزئینی و ... امکان پذیر باشد.

انتهای قسمت بالای این قفسه به صورت باز است و سقف ندارد. برای وصل قفسه به محل موردنظر از نخ ماهیگیری و یا طناب نازک استفاده کنید، با ساخت قفسه های پارچه ای مشکل خود را برای قراردادن وسایل موردنیاز روزمره حل کنید.

با موادقابل دسترس و ارزان با سلیقه خود قفسه ای زیبا برای گوشه و کنار اتاق خود بدوزید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:بیتوته

مطالب مرتبط:

آشنایی با طرز درست کردن پادری دو رویه

ساخت شمع‌های اکلیلی

تزیین سینی با گل‌های خشک

ایده‌هایی ساده برای زیبایی دركوبهای خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.