تبیان، دستیار زندگی

لیموترش فراتر از یک میوه‌ی ساده

همه‌ی ما برای خوش‌طعم کردن غذا لیموترش استفاده می‌کنیم بدون اینکه بدانیم زیر این پوست زرد طلایی چه خبر است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیموترش

خواهش می‌کنیم هیچ ماده‌ی غذایی را دست کم نگیرید. لیموترش گنجینه‌ای از خواصی است که سلامتی را ارتقا می‌دهد و بسیاری از ناخوشی‌ها را از ما دور می‌کند.

اگر می‌خواهید سیری در عالم این میوه داشته باشید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

 

لیموترش: یک میوه‌ی ساده یک دنیا خاصیت

حتماً شما هم وقتی سرما می‌خورید سراغ لیموترش و عسل می‌روید. همه‌ی ما می‌دانیم که لیموترش منبع ویتامین C می‌باشد اما خواص آن به همین جا ختم نمی‌شود. «آتنا» الهه‌ی جنگاوری یونانیان قدرت «ضد زهری» لیموترش را ستوده است. گویا در افسانه‌های یونانی دو تن را محکوم می‌کنند تا به قفس افعی‌ها انداخته شوند. آن دو شروع به خوردن لیموترش می‌کنند و بدنشان ایمن می‌شود به طوری که نیش کشنده‌ی این خزنده‌ی وحشتناک در آن‌ها کارگر نمی‌افتد. حالا بماند که در افسانه‌ها اغراق می‌کنند اما یافته‌های محققان حاکی از این است که لیموترش خواص شگفت‌انگیزی دارد. به عقیده‌ی محققان سیترات سدیم و سیترات پتاسیم موجود در لیموترش قدرت شگفت‌آوری در تصفیه‌ی خون دارند. این ترکیبات حالت چسبندگی خونی را کاهش می‌دهند. زمانی که خون حالت چسبندگی غیر نرمال نداشته باشد به راحتی در رگ‌ها به جریان در می‌آید و در نتیجه فشارخون نیز کاهش می‌یابد. در این حالت نیز سرم خون راحت تر از فیلتر جداره‌ی عروق می‌گذرد و مواد مغذی به میزان کافی و مستمر به سلول‌های می‌رسد.

 

زیر پوست لیموترش

لیموترش حاوی میزان کمی ویتامین A، ویتامین B1 و B2 و همچنین فلاوونوئیدها و پکتین می‌باشد. بخش اعظم لیموترش را ویتامین C تشکیل می‌دهد. هر 100 گرم از این میوه حدود 50 میلی‌گرم ویتامین C دارد. لیموترش همچنین حاوی کاروتنوئیدها و کورامین می‌باشد که همه‌ی این ترکیبات خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارند و ضدعفونی‌کننده‌اند. فراموش نکنید که ویتامین C نقش مهمی در رشد و تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها داشته، سلامت بافت‌های خونی و مویرگ‌ها را بالا می‌برد. ناگفته نماند که این ویتامین همچنین باعث کنترل فشار و قند خون می‌شود، از عدسی چشم محافظت کرده و باعث تحریک غدد فوق کلیوی و عملکرد تخمدان‌ها می‌شود.

ویتامین C یکی از آن آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌باشد که اثرات منفی استرس‌های زندگی را کاهش می‌دهد.

 

یک میوه‌ی اسیدی که خون را آلکانیک می‌کند

احتمالاً شما هم شنیده باشید که لیموترش خاصیت اسیدی دارد و حالت آکانیک یا بازی بدن را از بین می‌برد؛ اما باید بدانید که این باور صحیح نمی‌باشد. سیترات ها در بدن سوخته و بقایایی بازی از خود به جا می‌گذارند. برای همین با وجود اینکه لیموترش اسیدی است اما خون را اسیدی نمی‌کند.

سیترات سدیم و سیترات پتاسیم موجود در لیموترش قدرت شگفت‌آوری در تصفیه‌ی خون دارند. این ترکیبات حالت چسبندگی خونی را کاهش می‌دهند. زمانی که خون حالت چسبندگی غیر نرمال نداشته باشد به راحتی در رگ‌ها به جریان در می‌آید و در نتیجه فشارخون نیز کاهش می‌یابد

 

لیموترش و قدرت ضدعفونی‌کنندگی‌اش

لیموترش ضدعفونی‌کننده‌ی فوق‌العاده‌ای است که به طور موثر با بیست نوع میکروب مقابله می‌کند. برای همین می‌تواند با هر نوع بیماری به ویژه بیماری‌های فصل سرما مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا مقابله کند. لیموترش باعث کاهش تب می‌شود. اگر از عفونت ادرار یا عفونت مثانه و کلیه‌ها رنج می‌برید به لیموترش اعتماد کنید. خاصیت دیورتیک (ادرارآوری) این میوه باعث دفع توکسین ها یا همان سموم بدن می‌شود. ترکیبات لیموترش عفونت و بیماری‌ها مانند اسهال را از دستگاه گوارش دور کرده و سلامت آن را تضمین می‌کند.

 

لیموترش و گردش خون

لیموترش در دستگاه گردش خون نیز دخالت کرده و باعث کاهش میزان کلسترول آن می‌شود. افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند به طور مرتب آسپرین مصرف می‌کنند تا خونشان رقیق شود و از ایجاد لخته‌ی خون پیشگیری کنند؛ اما با این حال حتماً می‌دانید که مصرف زیاد آسپرین عوارض جانبی خود را دارد و باعث خون‌دماغ شدن گاه و بی‌گاه می‌شود. خوشبختانه لیموترش باعث رقیق شدن خون می‌شود بدون اینکه چنین عوارضی بروز دهد. حتی می‌تواند به سرعت مشکل خون‌دماغ شدن را نیز برطرف کند. پس اگر می‌خواهید دستگاه گردش خون و قلب و عروقتان سالم تر بماند لیموترش را دریابید.

 

لیموترش و دستگاه گوارش

معمولاً لیموترش را عامل افزایش اسید کلریدریک و سوزش معده می‌دانند. برخی از افراد نیز آن را باعث بروز زخم معده عنوان می‌کنند. درست است که در برخی افراد بعد از مصرف کردن لیموترش سوزش معده اتفاق می‌افتد اما باید بدانید که این سوزش معانی دیگری نیز دارد. اینکه تغذیه‌ی شما باید بازنگری شود. در بیشتر مواقع سوزش و ترش کردن معده که بعد از مصرف لیموترش ایجاد می‌شود نتیجه‌ی ترکیبات نامناسب محتویات بشقاب‌های ماست. واقعیت این است که مصرف همزمان و زیاد پاستاها، مواد نشاسته‌ای، نان سفید، برنج سفید، مواد قندی و غیره به همراه لیموترش مشکل زا می‌شود. باید لیموترش را بعد از هضم کامل این مواد غذایی میل کنید. بهتر است که برای بهره مندی از تمام خواص لیموترش آن را به همراه غذا میل نکنید. البته افرادی که معده‌ی حساسی دارند و یا عصبی هستند نباید لیموترش را صبح‌ها و به صورت ناشتا مصرف کنند. بهترین زمان برای مصرف لیموترش بعدازظهر حدود دو ساعت بعد از غذا می‌باشد. 

 

لیموترش و پوست

هیچ‌چیز مانند لیموترش نمی‌تواند باعث جوانی و شادابی پوست شود. این میوه‌ی زردرنگ باعث می‌شود که تعادل Ph پوست حفظ شود. شما می‌توانید با ترکیب عسل و لیموترش ماسک خانگی تهیه کرده و استفاده کنید. برای درمان زخم‌ها و جراحات سطحی می‌توانید از چند قطره لیموترش استفاده کنید تا زخم ضدعفونی شود. توجه داشته باشید که ترکیب لیموترش، روغن زیتون یا روغن بادام شیرین برای بهبود اگزما موثر است.

نوشیدنی لیموترش و زنجبیل

نوشیدنی لیموترش و زنجبیل برای تقویت بدن

برای اینکه سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود و در این روزهای بهاری که هوا گرم و سرد می‌شود سرما نخورید می‌توانید از نوشیدنی لیموترش و زنجبیل استفاده کنید.


مواد لازم

آب                                   1 فنجان

ریشه‌ی زنجبیل                1 تکه‌ی کوچک

گیاه عروس چمنزار           1 قاشق غذاخوری

گل آقطی                        1 قاشق غذاخوری

آب لیموترش                    1 عدد

عسل                             به میزان لازم


روش تهیه

یک فنجان آب به ریشه‌ی زنجبیل و گل‌های آقطی اضافه کرده و اجازه دهید بجوشد. سپس زیر شعله را خاموش کنید و منتظر بمانید تا دمای آب کمی پایین بیاید. سپس گیاه عروس چمنزار را داخل ظرف ریخته و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. دمنوشتان را صاف کرده و به آن آب لیمو وترش و عسل اضافه و میل کنید.

لیموترش ضدعفونی‌کننده‌ی فوق‌العاده‌ای است که به طور موثر با بیست نوع میکروب مقابله می‌کند

 

لیموترش و لاغری

به عقیده‌ی محققان ویتامین C موجود در لیموترش باعث کاهش هورمون‌هایی می‌شود که در مغز وظیفه‌ی کنترل و تحریک اشتها را بر عهده دارند. به همین دلیل مصرف لیموترش می‌تواند به تناسب اندام و لاغری شما کمک کند. توجه داشته باشید که لیموترش مانع از انباشتگی چربی‌ها نیز می‌شود.

 

یک روش قدیمی و طبیعی

آب لیموترش تازه با مقداری عسل درمان قدیمی گلو درد و عفونت‌های مجاری تنفسی می‌باشد. آب لیموترش باعث کاهش حالت احتناق شده و مخاط را دفع می‌کند. یکی دیگر از درمان‌های قدیمی مادربزرگ‌ها استفاده از حلقه‌های لیموترش برای رفع دمل و مشکلات پوستی دیگر بوده است.

 


مطالب مرتبط:

18 خاصیت لیموترش

لیموترش می‌خورم پس هستم

مخلوط آب لیمو و آب گرم؛ ضامن سلامت بدن

10 خاصیت فوق‌العاده‌ی لیموترش

مصرف لیموترش به همراه چای مفید است

آبلیموهای خانگی و صنعتی

لیمو؛ هم ترش و هم شیرین

لیمو بخورید به صد دلیل!

تأثیر لیموترش بر ریزش مو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.