تبیان، دستیار زندگی
چند سال پیش، یک ظرف سفالی از حراج آخر سال خریدم که متاسفانه ظرف یک هفته افتاد و چند تکه شد! این می تونست پایان ماجرا باشه اما چند هفته پیش تصمیم گرفتم که با چسب، تکه های شکسته را به هم بچسبانم. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزاییک کاری با دی وی دی

چند سال پیش، یک ظرف سفالی از حراج آخر سال خریدم که متاسفانه ظرف یک هفته افتاد و چند تکه شد! این می توانست پایان ماجرا باشد. اما چند هفته پیش تصمیم گرفتم که با چسب، تکه های شکسته را به هم بچسبانم.

تا جای ممکن کاری کردم که ترک ها پوشیده شوند. البته می دانم با همه ی این ها باز هم ترک هایی قابل رویت هستند!

دیگر چه کار می توان کرد؟ ... با من همراه شوید.

من به سراغ یک سری از دی وی دی های قدیمی رفتم که مطمئن هستم هرگز به آن ها احتیاج پیدا نخواهم کرد. چون اکثر آن ها بک آپ نسخه های قدیمی سیستم من بودند. هنگامی که داشتم آن ها را می بریدم متوجه شدم دی وی دی ها از دو لایه تشکیل شده اند نه یکی! اگر این قضیه برای شما سوال است لطفا درباره ی آن تحقیق کنید.

برای این پروژه من قسمت نقره ای دی وی دی ها را انتخاب کردم. من آن ها را تقریبا به اندازه ی  3 سانتی متر بریدم و سعی کردم آن ها را یک اندازه ببرم تا کارم تمیز تر از آب در بیاید. می توانید از مرکز علامت بزنید و سپس ببرید.

لبه ی آن ها را جدا کنید طوری که لبه هایشان تیز شوند. پس از آن که تعداد زیادی از دی وی دی ها را بریدید متوجه رنگ های زیبایی که به وجود آمده می شوید. این من را به ذوق آورد تا سریع تر کار را به اتمام برسانم. نکته ای که وجود دارد این است که قبل از هر کاری برای ادامه، حتما قطعات را دایره وار کنار هم قرار دهید تا از زوایای آن ها مطمئن شوید و این که قطعات کنار هم متناسب قرار می گیرند یا خیر.

پس از آن شروع به چسباندن قطعات می کنیم. رنگ بنفش به زیبایی به چشم می خورد. مقدار کمی از چسب را به پشت قظعات بزنید و با دقت کنار یکدیگر قرار دهید. مواظب باشید در سمتی که درخشان است، چسب ریخته نشود. از قسمت های ریزتر و مستطیل شکلی که قبلا جدا کرده بودیم برای لبه ها استفاده می کنیم.

محصول نهایی این قسمت از کار را مشاهده کنید که حدودا از 20 دی وی دی استفاده شده است. به دلیل زوایای مختلفی که وجود دارد، رنگ های مختلفی را می بینید که زیبایی کار را دو چندان می کند.

از آنجایی که نمی توان مطمئن بود که آیا تمام قطعات به اندازه ی کافی محکم قرار گرفته اند یا خیر ... لازم است به منظور محکم کاری، کار دیگری در این قسمت انجام دهیم. ما به دوغاب احتیاج داریم. من صادقانه نمی دانم دقیقا چه مقدار دوغاب لازم است. چراکه این مقدار به اندازه ی ظرف بستگی دارد و این که چه مقدار می توانید سریع این کار را انجام دهید و ممکن است دوغاب خود را بگیرد و پخش شدنش سخت شود. پس از آن که دوغاب گچ و آب خود را درست کردید با یک کاردک طوری روی کار پخش کنید که تمام سطوح را بپوشاند و بین قطعات قرار گیرد.

با دوغاب سفیدی که بین آن ها قرار دادیم، بسیار متفاوت تر و زیباتر از قبلش شد. پس از خشک شدن دوغاب با یک دستمال نرم سطح قطعات را پاک کنید تا بدرخشند. نتیجه دقیقا چیزی شد که انتظارش را داشتم. امیدوارم شما هم لذت برده باشید و از ظروف شکسته ی خود با چند مرحله ی بسیار آسان دوباره استفاده کنید.


پژوهش های دانش آموزی- تهیه: مریم فراهانی

تنظیم: مریم فروزان کیا