تبیان، دستیار زندگی
این یک بادسنج رنگی زیبا با رول های دور ریختنی است. اگر شما هم به بازیافت و ساخت کاردستی علاقه دارید پس منتظر نمانید و با من همراه شوید ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بادسنج کارتونی

این یک بادسنج رنگی زیبا با رول های دور ریختنی است. اگر شما هم به بازیافت و ساخت کاردستی علاقه دارید پس منتظر نمانید و با من همراه شوید ...

مواد اولیه:

  • رول مقوایی - بسته های فویل مناسب تر هستند.
  • نوارهای کنفی برای آویزان کردن
  • تخته چوبی مستطیلی باریک برای پایه
  • رنگ های اکریلیک
  • زنگوله - یا هر چیزی که در برخورد با هم صدا بدهند.
  • مته برقی
  • خلال دندان / چوب کبریت

ابتدا می خواهیم به رول هایمان شکل بدهیم . برای این کار لازم است آن ها را به اندازه ای که می خواهیم ببریم. من تصمیم گرفتم از بهترین رول هایی که دارم استفاده کنم تا هم ضخیم تر باشند و هم محکم تر. چرا که سنگینی آن ها در این کار حائز اهمیت هستند. من آن ها را با اندازه ی دلخواه بریدم و سپس انتهای آنها را اریب کردم تا شبیه نی شود و شروع به رنگ آمیزی آن ها کردم . شما نیز می توانید از طرح مورد نظر خود استفاده کنید. همان طور که مشاهده می کنید، طراحی های من شبیه طرح های سرخ پوستی شده اند! به نظر من که خیلی شاد هستند...  این طور نیست!؟

تخته ای که برای آویزان کردن این نی ها در نظر گرفته اید را بیاورید و به اندازه ای که تمام رول ها کنار هم قرار گیرند (کمی بزرگتر) برش دهید و در صورت نیاز رنگ کنید (لازم نیست نقاشی کنید) و مرکز رول ها را روی تخته علامت بزنید سپس به کمک مته آن ها را سوراخ نمایید. (بچه های عزیز این کار احتیاج به فردی بزرگتر دارد ... خواهش می کنم به تنهایی این کار را انجام ندهید) .

رول های من حاضر هستند و منتظر خشک شدن هستند. پس از آنکه به قدر کافی خشک شدند. من هر کدام از آن ها را با الگوهای مختلفی رنگ آمیزی کردم ... شما می توانید از یک الگو استفاده کنید ... این جا همه چیز به خلاقیت و حوصله ی شما بر می گردد.

دوباره بالای هر یک از رول ها را سوراخ می کنیم تا خلال دندان را درونش بگذاریم طوری که از داخل آن ها رد بشوند تا از آن ها به عنوان پایه ای برای گره زدن نوارهای کنفی به منظور آویزان کردن رول ها استفاده کنیم و از قسمت داخلی برای آویزان کردن زنگوله ها و یا هر وسیله ی کوچکی که تولید صدا را انجام دهد بهره جوییم.

حال نوارهای کنفی را به دو طرف خلال دندان/ چوب کبریت ها گره بزنید و از سوراخ بالای تخته رد کنید و در بالای آن گره ی محکمی بزنید. نیازی نیست همه ی رول ها در فاصله ی معینی قرار گیرند. پس از آن، زنگوله ها را به نواری به دلخواه آویزان کنید و به وسط خلال گره بزنید طوری که چند سانتی از رول ها بیرون بزنند. برای آویزان کردن به سقف نیز کافی ست از دو طرف سوراخ ها نواری محکم رد کنید تا به شکل 8 فارسی در بیاید و به میخی سر کجی که قبلا به سقف زده اید، آویزان کنید.

اکنون شما یک باد سنج دست ساز به کمک رول های بی مصرف ساخته اید. امیدوارم شما هم مثل من از این کار دستی زیبا لذت برده باشید.


پژوهش های دانش آموزی- تهیه: مریم فراهانی

تنظیم: مریم فروزان کیا