تبیان، دستیار زندگی
اتوبوس اسکانیا در حالی همچنان در جاده های ایران آتش گرفته و جان صدها مسافر را به خطر می اندازد که سفیر سوئد در ایران در بازدید از این کارخانه از خارج شدن اتوبوسهای تولید شرکت عقاب افشان از استاندارد اسکانیای سوئد خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این سوئدی، ایرانی ها را آتش می زند!


اتوبوس اسکانیا در حالی همچنان در جاده های ایران آتش گرفته و جان صدها مسافر را به خطر می اندازد که سفیر سوئد در ایران در بازدید از این کارخانه از خارج شدن اتوبوسهای تولید شرکت عقاب افشان از استاندارد اسکانیای سوئد خبر داد.

اتوبوس اسکانیا که چند وقتی است به علت آتش سوزی ها و مرگ بیش از 200 هموطن در یک سال به عنوان ارابه مرگ جاده ها شناخته می شود بنا بر گفته "پیتر پچلر" سفیر سوئد در ایران از استاندارد خارج شده است.

اتوبوس اسکانیا

سفیر سوئد که  هفته گذشته از کارخانه اسکانیا در ایران بازدید کرد مدعی شد تغییراتی که در افزایش حجم باک بنزین و سیستم برق کشی تولیدات شرکت عقب افشان به وجود آمده باعث شده است این محصول از استاندارد خارج شود و این در حالی است که امیدواریم شرکت عقاب افشان تولیدات را به حالت استاندارد برگرداند.

اظهارات سفیر سوئد در ایران در حالی مطرح شد که بارها مسئولان شرکت عقاب افشان مدعی بودند تولیدات آنها با استانداردهای اروپا برابری می کند و حتی کارشناسان اسکانیا این تولیدات را تایید کرده اند اگرچه هنوز هویت کارشناسان اسکانیا اعلام نشده است و معلوم نیست این کارشناسان چگونه استاندارد اتوبوسی را که تغییرات اساسی در آن انجام شده است را تایید می کنند.

لزوم تجدید نظر سازمان استاندارد در مورد اسکانیا

در همین حال نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد نیز در بازدیدی که پس از اعلام مردودی اسکانیا در 19 تست استاندارد از این کارخانه داشت، مدعی بود این اتوبوس مرگ آفرین استانداردهای لازم را برای تردد جاده ها دارد حال این سوال مطرح می شود که وقتی سفیر کشور سازنده این اتوبوس را خارج از استاندارد می داند و بر تغییرات اساسی روی اتوبوس تاکید دارد چگونه مسئولان استاندارد که هیچگونه مرکز تست استاندارد خودرو را در اختیار ندارند آن را تایید می کنند. به نظر می رسد وقتی حداقل استانداردها در کشور ما رعایت نمی شود از سازمان استاندارد خودروها بر اساس استاندارد یورو 2 تایید می کند ارابه مرگ جاده ها در زمره خودروهای امین استاندارد قرار می گیرد.

در حالی وارد سال جدید شدیم که ارابه مرگ جاده ها همچنان در اثر تصادف در آتش می سوزد. در آخرین حادثه اسکانیا به علت برخورد دو دستگاه از این خودرو در تونل بهمن محور کرمان- جیرفت هر دو خودرو در آتش سوختند اما با اقدام به موقع مسافران و خروج از اتوبوس این حادثه هیچ تلفات جانی نداشت. در حادثه دیگری نیز که در استان اردبیل رخ داد به علت حریق اتوبوس از قسمت موتور این خودرو کاملاً در آتش سوخت اما با اقدام به موقع راننده بیش از 40 مسافر از جهنم اسکانیا نجات یافتند

نگرانی استاندارد سمنان از حوادث اسکانیا

در همین حال محمد وکیلی استاندار سمنان حوادثی که برای اسکانیا در ایران به وجود آمده را نگران کننده می داند و می گوید: باید تلاش شود در کمترین زمان نقص اتوبوسهای اسکانیا رفع شود و دیگر شاهد وقوع حوادثی از این دست در جاده های کشور نباشیم.

اسکانیا عامل 53 درصد مرگهای جاده ای

در حالی که اتوبوسهای اسکانیا تنها 10 درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری را بین شهری را به خود اختصاص می دهند اما 53 درصد تلفات مربوط به این اتوبوسها است. خودروهایی که در هر تصادف به علت نقص در سیستم سوخت و برق به راحتی آتش گرفته و جان هموطنان را می گیرد.

آتش سوزی اسکانیا همچنان ادامه دارد

در حالی وارد سال جدید شدیم که ارابه مرگ جاده ها همچنان در اثر تصادف در آتش می سوزد. در آخرین حادثه اسکانیا به علت برخورد دو دستگاه از این خودرو در تونل بهمن محور کرمان- جیرفت هر دو خودرو در آتش سوختند اما با اقدام به موقع مسافران و خروج از اتوبوس این حادثه هیچ تلفات جانی نداشت. در حادثه دیگری نیز که در استان اردبیل رخ داد به علت حریق اتوبوس از قسمت موتور این خودرو کاملاً در آتش سوخت اما با اقدام به موقع راننده بیش از 40 مسافر از جهنم اسکانیا نجات یافتند.

سفیر سوئد که  هفته گذشته از کارخانه اسکانیا در ایران بازدید کرد مدعی شد تغییراتی که در افزایش حجم باک بنزین و سیستم برق کشی تولیدات شرکت عقب افشان به وجود آمده باعث شده است این محصول از استاندارد خارج شود و این در حالی است که امیدواریم شرکت عقاب افشان تولیدات را به حالت استاندارد برگرداند

مشکلات اسکانیا هنوز رفع نشده است

سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز در پاسخ به این سوال که سرانجام اتوبوس اسکانیا به کجا رسید؟ گفت: مشکلات اسکانیا هنوز رفع نشده است و مذاکرات اولیه این بود که در خط تولید و در هنگام تولید اتوبوس‌های جدید تمهیداتی اندیشیده شود و همچنین پلیس راهور نیز مهلتی برای این خودروساز تعیین کرده بود تا نسبت به فراخوان و رفع نواقص اقدام شد.

احمدی مقدم با بیان اینکه اولویت ناجا در مرزبانی تکمیل طرح‌ها در سیستان و بلوچستان است در پاسخ به انتقادات تند معاون سازمان گردشگری گفت: محل طرح انتقادات رسانه نیست و چه خوب است که قبل از مطرح کردن این مسئله با ناجا در میان گذاشته شود چرا که ما نیز در راستای توسعه گردشگری داخلی و خارجی اقدامات موثر را انجام خواهیم داد و همکار و همراه دولت هستیم.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : مهر و ایسنا

مطالب مرتبط:

اسکانیا همچنان آتش می گیرد

در انتظار تکرار فاجعه اسکانیا باشید!

 باز شدن پای آمریکا به حادثه اسکانیا!

راننده‌های اسکانیای مرگ چه می‌گویند؟

باز هم اسکانیا سوخت اما به خیر گذشت!