تبیان، دستیار زندگی
حیرت، اصطلاحی در عرفان اسلامی به معنای حالت عجز و ناتوانی از ادراک حصولی معرفتیِ حقیقت که ممکن است خودْ حاصل ادراک حضوری وجودی آن باشد و در لغت به معنای سرگشتگی است و واقعیت اتفاقی است که افتاده یا می‌افتد بدون اینکه باید یا نباید آن مورد نظر باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از حیرت تا واقعیت

آشنایی با باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت (قسمت پنجم)


حیرت، اصطلاحی در عرفان اسلامی به معنای حالت عجز و ناتوانی از ادراک حصولی معرفتیِ حقیقت که ممکن است خودْ حاصل ادراک حضوری وجودی آن باشد و در لغت به معنای سرگشتگی است و واقعیت اتفاقی است که افتاده یا می‌افتد بدون اینکه باید یا نباید آن مورد نظر باشد

از حیرت تا واقعیت

در ادامه و پس از گذر از تالار آستانه به تالار حیرت و واقعیت می‌رسیم. در ادامه این بازدید همچنان همراه معاون فرهنگی هنری باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، محمد اسماعیل رضایی هستیم.

چرا نام این تالار را حیرت واقعیت است؟

تالار دوم، تالار حیرت و واقعیت است، در اینجا حیرت مردم ایران از شوک جنگ تحمیلی به نمایش در می‌آید. در روزهایی که مردم از پیروزی انقلاب شادمان بودند و نظام اسلامی ایران در حال شکل‌گیری بود، حمله رژیم بعثی به ایران با حمایت همه جانبه آمریکا مردم را حیرت‌زده و شوکه کرد.

این حیرت در کنار حقانیت ملت ایران در دفاع از خود برابر هجوم دشمنان در تالار حیرت به نمایش در می‌آید. ملت ایران در طول دفاع همه‌جانبه از خاک خود در جنگ تحمیلی، حقانیت خود در دفاع از ارزش‌ها را به جهانیان ثابت کردند که این حقانیت در این

تالار به تصویر کشیده می‌شود.

از حیرت تا واقعیت

آقای رضایی در تالار حیرت و واقعیت چه چیز انتظار دیده‌ها را می‌کشد؟

دیوار تقویم کودتا که مهم‌ترین رویدادهای به وقوع پیوسته در حد فاصل سال 1920 لغایت سال 1980 در کشور عراق را روایت می‌کند.

تصویر پاره کردن مصوبه شورای امنیت در رابطه با حریم مرزی ایران به دست صدام، خاطره‌ای است که خیلی‌ها هنوز یادشان می‌آید. چیزی که سبب به وجود آمدن جنگ تحمیلی علیه ایران شد. در این تالار بازدیدکنندگان تصویری بزرگ از صدام را می‌بینند که مدام در حال پاره کردن این مصوبه شورای امنیت است.

فیلم پاره کردن قرار داد 1975 الجزایر توسط صدام و اعلان رسمی آغاز جنگ توسط یک مانیتور 52 اینچی در مجاور تقویم کودتا در حال پخش است.

اینجا اتاق بمباران است که در آن یک فیلم 7 دقیقه‌ای از بمباران و حمله هوایی ارتش بعث به نمایش گذاشته می‌شود

تحرکات عراق پیش از آغاز رسمی جنگ توسط رژیم بعث از اسفند ماه سال 1357 تا شهریور ماه سال 1359، که 480 مرتبه تجاوز زمینی و 150 مرتبه تجاوز هوایی به خاک ایران داشته است که طی این تجاوزات 150 کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران به اشغال نیروهای عراقی درآمد.

پس از عبور از دیوارهایی که برای نمایش فیلم و اسناد است به اتاقی می‌رسیم، آقای رضایی این اتاق برای چه منظور تعبیه شده است؟

اینجا اتاق بمباران است که در آن یک فیلم 7 دقیقه‌ای از بمباران و حمله هوایی ارتش بعث به نمایش گذاشته می‌شود.

در کنار این اتاق دیواری است که هجوم سراسری در تاریخ 30 شهریور 1359  را به تصویر می کشد. در آن روز صدام با یورش ارتش بعث و با استفاده از 12 لشکر نظامی هجوم سراسری خود را به صورت زمینی، هوایی و دریایی به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

از حیرت تا واقعیت

پس از گذر از این اتاق کوچک با دیدن سیستم پالایشگاه دیده می‌شود، آقای رضایی این چرا اینجاست؟

کار حجمی ماکت پالایشگاه آبادان که مدل شبیه سازی شده این پالایشگاه است با استفاده از قطعات واقعی به جا مانده از بمباران‌های دوران جنگ ساخته شده است و به عنوان یادبود مقاومت کارکنان شرکت نفت در اینجا برپاشده است.

در انتها سایر بخش‌های این تالار را نیز به اجمال برای خوانندگان تبیان معرفی کنید.

در این تالار از اثر هنری نمایه قطعنامه 479، ماکت خاک خان لیلی، تخریب صنعت، تخریب شهرها، اثر هنری و وسایل به جای مانده از بمباران، تانک فارم، اثر هنری نمایه قطعنامه 540 و همچنین دیوار آوارگان جنگ تحمیلی را خواهید دید.

از حیرت تا واقعیت

مصاحبه: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

در آستانه دوست

پله پله تا ملاقات شهدا

پروانه‌های عاشق