تبیان، دستیار زندگی
تشخیص انگشت ماشه ای نیاز به آزمایش خاصی ندارد. پزشک بر اساس وضعیت سلامتی و معاینه بدنی شما، این عارضه را تشخیص می دهد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان انگشتی که خم مانده


تشخیص انگشت ماشه ای نیاز به آزمایش خاصی ندارد. پزشک بر اساس وضعیت سلامتی و معاینه بدنی شما، این عارضه را تشخیص می دهد.
درمان انگشتی که خم مانده

در مشکل انگشت ماشه ای (Trigger Finger) یکی از انگشتان دست شما و یا انگشت شست شما در حالت خمیده می ماند و سپس یکدفعه می پرد و راست می شود، درست مثل کشیدن ماشه تفنگ و رها کردن آن. اگر این مشکل شدید باشد، انگشت شما در حالت خمیده قفل می ماند و دیگر راست نمی شود.

در قسمت اول این مطلب علائم، علل و عوامل خطر ابتلا به انگشت ماشه ای را گفتیم. حالا راه های تشخیص و درمان آن را می گوییم.

آزمایشات و راه های تشخیص

تشخیص انگشت ماشه ای نیاز به آزمایش خاصی ندارد. پزشک بر اساس وضعیت سلامتی و معاینه بدنی شما، این عارضه را تشخیض می دهد.

پزشک هنگام معاینه، از شما می خواهد دست خود را باز و بسته کنید، محل درد و نرمی حرکت انگشت دست و قفل شدن آن را بررسی می کند.

به ندرت، ممکن است پزشک یک داروی بی حسی به انگشت شما تزریق کند تا درد شما کم شده و بتواند دست و انگشتان شما را معاینه کند.

قرار دادن دست مبتلا در آب گرم، به خصوص موقع صبح و بعد از بیدار شدن از خواب، شدت گرفتگی و قفل شدن انگشت را در طی روز کم می کند

درمان انگشت ماشه ای

درمان این عارضه بر اساس شدت و طول مدت آن متفاوت است.

درمان موارد خفیف انگشت ماشه ای

1- استفاده از وسایل شکسته بندی: پزشک با استفاده از یک آتل، انگشت شما را تا شش هفته صاف و کشیده نگه می دارد. این آتل باعث استراحت مفصل انگشت نیز می شود. این آتل همچنین از جمع کردن انگشتان دست موقع خواب جلوگیری می کند، زیرا جمع کردن انگشتان دست در خواب باعث می شود موقع تکان دادن آن ها بعد از بیدار شدن، درد بگیرند.

2- ورزش انگشتان دست: پزشک ورزش ملایمی را برای انگشت ماشه ای توصیه می کند. این ورزش باعث می شود انگشت خود را تکان دهید.

3- خودداری از جمع کردن مکرر انگشتان دست: حداقل برای مدت سه تا چهار هفته، از انجام کارهایی که نیاز به جمع کردن مکرر انگشتان دست، گرفتن جسمی با دست و یا استفاده طولانی مدت از ماشین آلات دستی لرزش مثل مته کاری خیابان دارند، پرهیز کنید.

درمان انگشت ماشه ای

درمان موارد شدید انگشت ماشه ای

1- داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مثل بروفن، تنگی ملتهب و متورم پوشش اطراف تاندون را کاهش می دهند. همچنین درد انگشت ماشه ای را تسکین می دهند.

2- داروهای کورتونی: تزریق داروهای کورتونی مثل گلوکوکورتیکوئید در نزدیکی و یا داخل پوشش اطراف تاندون، التهاب این غلاف را کم می کند. این روش درمانی اگر بلافاصله بعد از شروع علائم استفاده شود، بیشتر اثر خواهد کرد.

در صورت لزوم، داروی کورتونی چندین بار تزریق خواهد شد. هر چند که تزریق های بعدی به اندازه تزریق اول موثر نخواهند بود. تزریق داروی کورتونی در افرادی که بیماری دیگری مثل آرتریت روماتوئید و دیابت دارند، ممکن است موثر نباشد.

3- آزاد کردن زیر پوستی انگشت ماشه ای: در این روش که با بی حسی موضعی انجام می شود، پزشک با استفاده از یک سوزن، انگشت قفل شده را باز می کند. این روش برای انگشت اشاره، انگشت میانی و انگشت حلقه موثرتر است.

4- عمل جراحی: هر چند که روش جراحی کمتر از سایر روش های درمانی استفاده می شود، ولی جراحی تاندون درگیر برای درمان قفل شدن های سخت و پر دردسر انگشت که به سایر درمان های پاسخ نمی دهد، صورت می گیرد.

درمان های خانگی انگشت ماشه ای

1- استراحت کردن: اگر مدت چهار تا شش هفته از دست خود کار نکشید (به دستتان استراحت دهید)، انگشت ماشه ای تا حدی آرام می شود و استراحت می کند. برای جلوگیری از استفاده بیش از حد از انگشت ماشه ای، شاید لازم باشد نوع فعالیت خود را عوض کنید تا خم و جمع کردن انگشتان دست کم شود.

2- فرو بردن دست در آب گرم: قرار دادن دست مبتلا در آب گرم، به خصوص موقع صبح و بعد از بیدار شدن از خواب، شدت گرفتگی و قفل شدن انگشت را در طی روز کم می کند.

اگر این روش برای شما مفید بود، می توانید چند بار در روز این کار را انجام دهید.

3- ماساژ انگشت ماشه ای: مالیدن و ماساژ دادن انگشت دچار مشکل، باعث کاهش درد و بهتر شدن سفتی و خشکی انگشت می شود، اما تاثیری روی التهاب آن ندارد.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

انگشت دستتان را خیلی خم می‌کنید؟

التهاب تاندون‌ها

حرکاتی برای درمان التهاب تاندون

تایپ کردن چه مشکلاتی برای دست ایجاد می‌کند؟

رابطه طول انگشت با خصوصیات فرد

آیا شکستن انگشتان مضر است؟

10 ورزش برای انگشتان دست

چرا انگشت پا چکشی‌شکل می‌شود؟

8 ورزش مناسب برای بهبود انگشت چکشی پا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.