تبیان، دستیار زندگی
خیانت دیجیتال زمانی اتفاق می ‌افتد که افراد از رسانه‌ های اجتماعی و سایر وسایل ارتباطی الکترونیکی برای خارج شدن از مرزهای ازدواجشان استفاده می‌ کنند. این می ‌تواند شامل چت کردن نوشتاری یا تصویری باشد و یا زمانیکه از طریق ایمیل با کسی غیر از همسرتان ارتباط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من به همسرم خیانت کردم!


خیانت دیجیتال زمانی اتفاق می ‌افتد که افراد از رسانه‌ های اجتماعی و سایر وسایل ارتباطی الکترونیکی برای خارج شدن از مرزهای ازدواجشان استفاده می‌ کنند. این می ‌تواند شامل چت کردن نوشتاری یا تصویری باشد و یا زمانیکه از طریق ایمیل با کسی غیر از همسرتان ارتباط می ‌گیرید.
توانایی اینترنتی در جهت دسترسی افراد سراسر دنیا به یکدیگر، بدون در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ‌شان باعث استفاده زیاد از این تکنولوژی شدهاست و رشد سریع تکنولوژی در عرصه اینترنت مشکلاتی چون خیانت اینترنتی را به دنبال داشته است.

خیانت

قصد اولیه در ارتباط خیانت‌ های احساسی به شکل دوستی شروعو با اعتماد پیش می‌رود و با نزدیک ‌تر شدن به یکدیگر مکالمات خصوصی ‌تر شده، فره متاهل کم کم شخص دیگری را جایگزین همسرش می ‌کند و در نتیجه این صمیمیت ‌ها، فاصله ‌ها بین زوجین بیشتر می ‌شود. وی یکی از دلایل ایجاد ارتباط با فرد دیگر در فضای اینترنتی را عدم ارضاء نیازهای روحی و عاطفی در خانواده دانست که ریشه اغلب این مشکلات خانواده ‌ها را در نبود محبت، رفتارهای عاشقانه، مشکلات اقتصادی می ‌توان خلاصه کرد.

خیانت دیجیتالی

خیانت دیجیتال زمانی اتفاق می ‌افتد که افراد از رسانه‌ های اجتماعی و سایر وسایل ارتباطی الکترونیکی برای خارج شدن از مرزهای ازدواجشان استفاده می‌ کنند. این می ‌تواند شامل چت کردن نوشتاری یا تصویری باشد و یا زمانیکه از طریق ایمیل با کسی غیر از همسرتان ارتباط می ‌گیرید. بخاطر جدایی و دوری جسمی، زوج‌ ها ممکن است این را خیانت واقعی تلقی نکنند اما این باعث نمی ‌شود که این نوع ارتباطات کمتر از ارتباط رودررو خطرساز شود.

سوالاتی که جمع بندی آنها در گزارش علمی وی نشان دهنده آن بود که مشکلات حاصل از فعالیت در شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) به نتایج منفی در روابط زناشویی شامل خیانت ذهنی و فیزیکی، جدایی و طلاق منجر می شود

افراد معمولاً از جنبه مجازی شبکه‌های اجتماعی و ارتباط دیجیتال بعنوان توجیهی برای شروع این ارتباطات استفاده می ‌کنند. همین می ‌تواند دلیلی برای احتیاط باشد زیرا این دوری فیزیکی و ارتباط فوری باعث می ‌شود افراد از زندگی روزمره خود جدا شده و درگیر افراد دیگر شوند.

در این راستا و طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته پیرامون معضلات ناشی از شبکه اجتماعی (Social Network) و بررسی و جهت یابی اثرات اجتماعی (Social Impact) این گونه شبکه ها، حاکی از آن است که کاربران فعال در شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) دچار مشکلات زناشویی بیشتری نسبت به سایر افراد در جامعه می شوند.

رابطه توییتر و خیانت در تحقیقات علمی دانشگاه میسوری

بر این اساس تحقیقات علمی راسل کلایتون (Russell Clayton) دانشجوی دکترای دانشکده خبر نگاری دانشگاه میسوری (University of Missouri School of Journalism) در نهایت به این جمع بندی منجر شده است که کاربران فعال در شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) دچار مشکلات زناشویی بیشتری در یک جامعه می شوند.

خیانت

راسل کلایتون طی این تحقیق، 581 کاربر فعال در شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) را در سنین متفاوت مورد بررسی قرار داده و سوالات مفهومی در مورد نحوه استفاده از شبکه اجتماعی توییتر، ساعات استفاده، توییت (Tweets) کردن جستجو در لیست توییت (Twitter Lists) دیگران و خواندن پیام‌های شخصی پرسیده است؛ سوالاتی که جمع بندی آنها در گزارش علمی وی نشان دهنده آن بود که مشکلات حاصل از فعالیت در شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) به نتایج منفی در روابط زناشویی شامل خیانت ذهنی و فیزیکی، جدایی و طلاق منجر می شود.

البته راسل کلایتون پیش از این، تحقیقات وسیعی را در مورد شبکه اجتماعی فیسبوک (Facebook) انجام داده بود و طی آن به این جمع بندی رسیده بود که تاثیرات منفی شبکه اجتماعی فیس بوک بر روابط زناشویی با عمر کمتر از 36 ماه به شدت مخرب بوده و اثرات اجتماعی (Social Impact) غیر قابل جبرانی را بر روابط زناشویی در پی خواهد داشت.

اینک از خودتان بپرسید آیا با همسرتان احساس نزدیکی می‌ کنید. اگر اینطور نیست، از خودتان بپرسید آیا خودتان را از نظر احساسی در دسترس او قرار داده‌اید؟ وقتی شبکه های اجتماعی برایتان بیشتر از ازدواجتان حکم سیستم پشتیبانی را پیدا می‌ کند، شما و ازدواجتان در معرض خطر هستید.

به هر حال خیانت در زندگی زناشویی امری ضد اخلاقی است که اثرات آن گریبانگیر فرد خواهد شد و نتیجه کلی آن در آخر چیزی جز شرمندگی نیست همچنین شیوع خیانت در بستر جوامع به خانواده منجر می ‌شود و باعث می شود خانواده که مهد تعلیم و تربیت است،صدمات زیادی را متحمل شود.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / باشگاه خبرنگاران / ممتاز نیوز

مطالب مرتبط:

نفرت در خشمگین‌ترین وب‌سایت اینترنت

در فیس بوک مراقب همسرتان باشید!

فیس بوک و افسردگی؟!