تبیان، دستیار زندگی
جکسون پولاک از مشهورترین چهره های هنری در مکتب اکسپرسیونیسم انتزاعی است. به تازگی یکی از آثار شاخص وی با عنوان دیواری در لس آنجلس به نمایش در آمده است. در این نوشتار می توانید با ویژگی های این اثر و بیوگرافی جکسن پولاک آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش "دیواری" اثر پولاك


جکسون پولاک از مشهورترین چهره های هنری در مکتب اکسپرسیونیسم انتزاعی است. به تازگی یکی از آثار شاخص وی با عنوان "دیواری" در لس آنجلس به نمایش در آمده است. در این نوشتار می توانید با ویژگی های این اثر و بیوگرافی جکسن پولاک آشنا شوید.

نمایش دیواری اثر پولاك

مهمترین نقاشی پولاک نقاش آمریکایی که برای آبستره‌هایش در جهان شناخته شده است در لس‌آنجلس در معرض دید عموم قرار گرفت.

این نقاشی که سال 1943 کشیده شده و عنوان آن «دیواری» است در موزه گتی به نمایش درآمده و تا اول جولای در این مرکز برای بازدید عموم باقی خواهد ماند و پس از آن راهی مرکز هنر شهر آیوا خواهد شد.

برای ترمیم این نقاشی پولاک که به عنوان یکی از مهمترین نقاشان قرن بیستم شناخته می شود 20 ماه زمان صرف شده است. این نقاشی در سال 1973 از مکانی که در آن نگهداری می شد خارج شد. نگهداری نادرست موجب آسیب رسیدن به تابلو شده بود و به همین دلیل عملیات ترمیم دقیقی برای نجات آن صورت گرفت.

به گفته مسئولان موزه گتی، پولاک این نقاشی را زمانی کشید که کاملا در حال تغییر سبکش بود و از نقاشی فیگوراتیو به سمت آبستره می رفت.

این نقاشی در ابعاد 2.4 متر در نزدیک 6 متر روی بوم کشید شده است.

پولاک به برادرش گفته بود این نقاشی را در تابستان 1943 کشیده اما متخصصان معتقدند برادر وی درست متوجه منظور او نشده و با توجه به رنگ هایی که روی هم گذاشته شده، تابلو باید ظرف 24 تا 36 ساعت کشیده شده باشد. در همین محدوده زمانی و در سال 1942 پولاک نقاشی های فیگوراتیو-آبستره دیگری نیز کشیده که «زن-ماه» و «فیگور الفبایی» از جمله آنها هستند. با این حال «دیواری» مهمترین کار او از این منظر محسوب می شود.

جکسون پولاک نقاش آمریکایی و از پیش‌گامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی بود

او در شهر کودی واقع در شمال غرب ایالات وایومینگ امریکا به دنیا آمد و در یک سانحهء رانندگی کشته شد.

نوجوانی را در کالیفرنیا گذراند و همانجا درسهای مقدماتی هنر را فراگرفت.

در سالهای 1931 - 1933 در اتحادیهء هنرآموزان نیویورکبه تحصیل نقاشی و مجسمه سازی پرداخت. با نقاشان مکزیکی، "ریورا" و "سیکیروس" تماس برقرار کرد. از 1937 به طور متناوب به روانکاوی یونگ روی آورد.

جکسون پولاک شخصی درون گرا و به لحاظ اجتماعی فردی معذب و نا آرام بود که بخشی از زندگی و جوانی اش را به عنوان یک الکلی صرف مبارزه با اهریمن درونی خویش کرد.

پولاک به برادرش گفته بود این نقاشی را در تابستان 1943 کشیده اما متخصصان معتقدند برادر وی درست متوجه منظور او نشده و با توجه به رنگ هایی که روی هم گذاشته شده، تابلو باید ظرف 24 تا 36 ساعت کشیده شده باشد.

با این وجود شاید بتوان پولاک را از مشهورترین نقاشان مکتب "اکسپرسیونیسم انتزاعی" به شمار آورد.او شاید اولین نفری بود که سبک " رنگ چکانی " روی بوم (اکشن پینتینگ) را به کار بست.

در ژانویه 1984 جکسن پولاک چند تابلوی " رنگ چکانی اش " را برای نخستین بار به نمایش گذاشت.

او برای رسیدن به نقاشی هایش روش عجیبی داشت. پولاک بوم های بسیار بزرگی را روی زمین قرار می داد و در اطراف یا وسط آن شروع به حرکت می کرد و رنگ را از یک قوطی بزرگ روی بوم می چکاند.چنین نقاشی ای نه یک بازنمایی از جسمی خاص بود و نه بازنمایی از یک مفهوم نمادین.این نقاشی ها فقط زمینی بودندکه درونشان می توان حرکات نقاش را نظاره کرد..تفاوت این تابلوها دقیقا  ارتباط تنگاتنگی با احساس لحظه ای خالقشان داشت ; پولاک خسته , پولاک عاشق , پولاک خشمگین وحتی پولاکی که سر ظهر سکه اش تلفن شهری را قورت داده بود.

این تابلوها به قدری تاثیر گذار بودند که به ناگهان سبک پولاکی جهانی شد و عکس هایی که پولاک را در حال کار نشان می دادند به سرعت و با تیراژ زیاد به چاپ رسیدند.این عکس ها پولاک را با شلوار جین و تی شرت و پوتین های رنگی شده نشان می دهند که اطراف یک بوم بزرگ افقی در یک آتلیه حرکت می کند ; آتلیه ای بهم ریخته با انبوهی از قوطی رنگ های در باز و سطل های رنگ پاش.

به هر ترتیب جکسون پولاک ، یکی از مشهورترین مدرنیست های قرن بیستم است که بویژه هنر او تاثیری قدرتمند بر هنرمندان میانه ی قرن بیست تا به امروز داشته است.این تاثرگذاری تا بدان جاست که  هنر جکسون پولاک بوسیله ی هنرمندان جوان امروزی باز شناسانده می شود.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع :

سایت تندیس

سایت بیوگرافی آتا

سایت خارجی بیوگرافی و اینسایکلوپدیا

مطالب مرتبط:

پولاک و نقوش فراکتالی

شاهکار پولاک و شکست رکورد ساتبی