تبیان، دستیار زندگی
«آزادی؛ این درفش پاره پاره از جور ستمگران، هنوز در اهتزاز است، چون تندر و رعد... در برابر باد!» این جمله‌های آغازین سریالی است که در دهه ۶۰از تلویزیون ایران به نمایش درآمد و از محبوب‌ترین مجموعه‌های زمان خود و پس از آن تا امروز بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاناتان و مری

درباره سریال دربرابر باد


«آزادی؛ این درفش پاره پاره از جور ستمگران، هنوز در اهتزاز است، چون تندر و رعد... در برابر باد!» این جمله‌های آغازین سریالی است که در دهه 60از تلویزیون ایران به نمایش درآمد و از محبوب‌ترین مجموعه‌های زمان خود و پس از آن تا امروز بود.

جاناتان و مری

حالا شبکه تماشا برای نخستین بار در حدود 3دهه اخیر دوباره ماجراهای مبارزه جاناتان گرت و همسرش مری را با مأموران سنگدل ارتش بریتانیا روی آنتن می‌برد تا موسیقی دل‌انگیز آن بار دیگر خاطره‌ها را برای مخاطبان زنده کند.

«در برابر باد» یک مینی‌سریال استرالیایی است محصول 1978به کارگردانی سایمن وینسر و جورج تی. میلر که در 13قسمت 50دقیقه‌ای روی آنتن رفت و از مجموعه‌های موفق زمان خود بود. داستان درباره یک دختر 18ساله ایرلندی به نام مری است که سال 1797به‌مدت 7سال از سوی مأموران ارتش بریتانیا همراه خانواده خود به مستعمره‌های این کشور در نیو ساوث ویلز استرالیا تبعید می‌شود. آشنایی مری با جوانی انگلیسی به نام جاناتان گرت و ازدواج آنها ماجراهایی را رقم می‌زند که در هر قسمت بخشی از آن روایت می‌شود.

جان اینگلیش در نقش جاناتان و مری لارکین در نقش مری بازیگران اصلی در برابر باد هستند و کری مگوایر، وارویک سیمز، فرانک گالاکر، فردریک پارسلو و جرارد کندی دیگر نقش‌های این درام تاریخی را ایفا می‌کنند. موسیقی خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی سریال هم کار مشترکی است از بازیگر نقش جاناتان و ماریو میلو. جالب اینکه اینگلیش در 11قسمت در برابر باد بازی کرده و مری لارکین در 13قسمت آن. در واقع، نقش اصلی سریال شخصیت مری است درحالی‌که بسیاری از مخاطبان ایران ماجراهای جاناتان گرت را با صدای خاطره‌انگیز ناصر طهماسب به یاد دارند.

در برابر باد تازه‌ترین سریال شبکه تماشاست که هر روز ساعت 18پخش و در 3نوبت 24، 6و 12تکرار می‌شود. این مجموعه سال 1979در جوایز لوگی استرالیا نامزد دریافت جایزه بهترین سریال درام شد؛ ضمن اینکه اینگلیش برای بازی در آن جایزه بازیگر تازه‌کار سال را از جوایز لوگی برد. این بازیگر و آهنگساز 65ساله انگلیسی با نام اصلی جاناتان جیمز اینگلیش 17فیلم و مجموعه تلویزیونی در کارنامه دارد و در برابر باد سومین سریال او بود که آن را در سن 30سالگی ایفا کرد. اینگلیش آخرین بار سال 2008در یک مجموعه 6قسمتی حضور داشت.

«در برابر باد» یک مینی‌سریال استرالیایی است  که در 13قسمت 50دقیقه‌ای روی آنتن رفت و از مجموعه‌های موفق زمان خود بود. داستان درباره یک دختر 18ساله ایرلندی به نام مری است که سال 1797به‌مدت 7سال از سوی مأموران ارتش بریتانیا همراه خانواده خود به مستعمره‌های این کشور در نیو ساوث ویلز استرالیا تبعید می‌شود.

خودرویی که خلاف نمی‌کند

مجموعه تلویزیونی «غیر محرمانه» به کارگردانی مسعود رسام از 25فروردین هر روز ساعت 21از شبکه تماشا روی آنتن می‌رود. رضا مقصودی برای هر قسمت از این مجموعه طنز داستان‌هایی با حال و هوای کمدی نوشته و یوسف تیموری، سحر ولدبیگی، رضا بنفشه‌خواه، رضا فیض‌نوروزی، فریبا محجوب و... نقش‌های اصلی آن را ایفا می‌کنند. داستان غیرمحرمانه درباره یک افسر پیر و بازنشسته راهنمایی و رانندگی است که خودرویی قانونمند طراحی می‌کند. این خودروی هوشمند کارهای غیرقانونی راننده‌اش را اجرا نمی‌کند و همین باعث می‌شود در هر داستان صاحب خودرو آن را بفروشد...

طنزی که نمی‌خنداند

نخستین قسمت مجموعه تلویزیونی «سهمی برای دوست» به کارگردانی مسعود اطیابی ساعت 17امروز یکشنبه 24فروردین روی آنتن شبکه آی‌فیلم می‌رود. این سریال طنز درباره سودجویی‌های شرکت‌های هرمی و داستان 2 برادر ناتنی است؛ اسماعیل که از همسرش جدا شده و هیچ آرزو و هدفی ندارد و بهرام که بسیار بلندپرواز است، در یک خانه‌ اجاره‌ای زندگی می‌کنند. بهرام شخصی را که 3میلیون تومان از او کلاهبرداری کرده می‌بیند و آن شخص در ازای پول برگه سهامی ارث پدرش را به بهرام می‌دهد. او برای فروش سهام به کارگزاری مراجعه و به واسطه این برگه مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند. علی سرابی، اشکان خطیبی، محمدرضا شریفی‌نیا، سپیده خداوردی و مهتاج نجومی ازجمله بازیگران سریال سهمی برای دوست هستند که در پخش اولیه هم چندان دیده و پسندیده نشد.

داستانی از 3پیرزن ایرانگرد

چهارمین اپیزود از داستان‌های دنباله‌دار 3پیرزن که هر بار به گوشه‌ای از ایران سفر می‌کنند، در فیلم تلویزیونی «سفر به بروجرد» به کارگردانی حمید نعمت‌الله روایت شده است. البته با کناره‌گیری ثریا قاسمی از این پروژه، فریده سپاه‌منصور جایگزین او شد و در کنار آزیتا لاچینی و پوراندخت مهیمن در این فیلم 90دقیقه‌ای به ایفای نقش پرداخت. به این ترتیب، از 3بازیگر «بیا از گذشته حرف بزنیم» فقط مهیمن در این مجموعه باقی مانده است؛ مرحوم مهین شهابی به رحمت خدا رفت و قاسمی هم ترجیح داد پس از 3بار جای خود را به بازیگری دیگر بدهد. سفر به بروجرد داستان سفر 3پیرزن سرزنده این بار به همدان و اطراف این شهر باستانی است که با سر زدن به غار تماشایی علیصدر رنگ و بویی تاریخی هم به‌خود می‌گیرد. این فیلم ساعت 16فردا دوشنبه 25فروردین از شبکه 3پخش می‌شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط:

هزینه پلیس در یک فیلم     

اكران فیلم‌های قدیمی در طول سال

همه سریال‌های دردسرساز