تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما در سال 2014 زمان از بین بردن نگرانی ها در مورد فضای هارد دیسک ها نیست؟ آیا همواره باید به دنبال راهی برای آزاد کردن فضای دیسک ها باشیدم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزاد کردن فضای دیسک در مک


به نظر شما در سال 2014 زمان از بین بردن نگرانی ها در مورد فضای هارد دیسک ها نیست؟ آیا همواره باید به دنبال راهی برای آزاد کردن فضای دیسک ها باشیدم؟

آزاد کردن فضای دیسک در مک

به احتمال زیاد شما می توانید فضای هارد دیسک خود را با دور ریختن و از بین بردن فایل ها و برنامه هایی که از اهمیت کمتری برخوردارند، آزاد کنید. به عنوان مثال یک MacBook مدرن را در نظر بگیرید که تنها 64GB فضا دارد برای ان که بتوانید داده های مهم خود را ذخیره کنید نیاز به فضای آزاد دارید؟ تا این جا همه چیز روشن است. آیا می دانستید که کاربران مک چه تعدادی سطل زباله متفاوت دارند؟

خالی کردن سطل زباله

سطل زباله در مک معادل همان سطل بازیافت در ویندوز است و به جای حذف کامل فایل ها، آن ها را در سطل زباله نگه داشته تا در صورت تغییر تصمیم شما، بتوانید آن ها را باز گردانید. حذف کردن فایل هایی که در سطل زباله مک است به ازاد شدن فضا کمک می کند اما مکینتاش می تواند چندین سطل زباله داشته باشد و نیاز به خالی کردن همگی دارید.

برای آن که بتوانبد سطل زباله اصلی حساب کاربری خود را حذف کنید، می توانید بر روی آیکون سطل زباله که در گوشه سمت راست قرار دارد کلیک راست کرده و یا این که از کلیدهای ترکیبی Ctrl+click استفاده کنید و گزینه Empty Trash را برگزینید. با این کار تمام فایل های ارسال شده به سطل زباله حذف خواهند شد.

نرم افزارهای مختلف در مک مانند iPhoto یا iMovie و یا حتی ایمیل ها دارای سطل زباله خاص خود هستند و اگر فایلی مربوط به این نرم افزارهای را حذف کنید شما نیاز به پاک کردن تمامی این سطل ها دارید

به عنوان مثال اگر شما از نرم افزار iPhoto برای مدیریت عکس های خود استفاده کنید و یا از طریق آن تصویر را حذف کنید، می بایست به صورت جداگانه سطل زباله متعلق به برنامه را حذف کنید. برای انجام این کار، بر روی همان سطل کلیک راست کرده و یا Ctrl+click را زده و Empty Trash را انتخاب کنید.

آزاد کردن فضای دیسک در مک

برنامه هایی که در سیستم نصب می شوند فضایی را به خود اختصاص می دهند. در صورتی که برنامه هایی وجود دارند که نیازی به آن ها ندارید می بایست آن ها را حذف کنید. برای انتخاب برنامه، پنجره جستجوگر (Finder) را باز کرده و برنامه مورد نظر را از نوار کناری انتخاب کنید، آیکون برنامه را گرفته و به داخل سطل زباله رها کنید. برای آن که بدانید کدام برنامه بیشترین حجم را دارد برنامه را انتخاب کرده و در نوار ابزار بر روی آیکون Show items in a list کلیک کرده و Size heading را انتخاب کنید تا برنامه ها را با توجه به حجم ان ها مرتب کند.

پاک کردن فایل های موقت

احتمالا بخشی از هارد دیسک شما را فایل های موقت اشغال می کنند. این فایل ها بدون هیچ دلیل خوبی حجمی از هارد را به خود اختصاص می دهند. سیستم عامل Mac OS در تلاش است که به صورت خودکار این فایل ها را حذف کند اما یک نرم افزار خوب برای یافتن این فایل ها و حذف آن ها نیاز است. پاک کردن فایل های موقت نیاز به سرعت بالایی از سیستم ندارد اما مقدار فضای با ارزشی را باز می گرداند. در سیستم های مکینتاش ابزاری به نام CCleaner وجود دارد که یک نسخه برای مک وجود دارد که می توانید آن را دانلود و استفاده کنید.

آزاد کردن فضای دیسک در مک

به یاد داشته باشید که پاک کردن حافظه پنهان مرورگرها که به عنوان Cache از آن ها یاد می شود، ایده خوبی نیست. این حافظه شامل فایل هایی از صفحات وب هستند که در حافظه مرورگر ذخیره شده و مرورگر شما می تواند در آینده آن ها را با سرعت بیشتری باز کند. مرورگر وب شما به صورت اتوماتیک به بازسازی حافظه پنهان در هنگام جستجو می پردازد و زمان لود شدن صفحات را پایین می آورد. هر مرورگر به حجم خاصی از فضای هارد دیسک محدود است.

آزاد کردن فضای دیسک در مک

تجزیه و تحلیل فضای دیسک

به منظور آزاد سازی فضای دیسک بهتر است بدانید که دقیقا از فضای هارد دیسک برای چه چیزی استفاده می شود. برای تجزیه و تحلیل کردن فضای هارد می توان از ابزاری مانند Disk Inventory X استفاده نمود که هارد را اسکن کرده و تمامی فایل ها و فولدرهایی که بیشترین استفاده را از فضا می کنند، نمایش می دهد. در این صورت می توانید فایل های کم اهمیت را حذف کنید. در صورتی که فایلی دارید که با اهمیت است و نمی خواهید آن را حذف کنید، آن را به یک رسانه خارجی مانند هاردهای اکسترنال منتقل کنید. به یاد داشته باشید که نباید به فایل های سیستمی کاری داشته باشید بلکه هدف حذف فایل هایی است که تحت نام کاربری شما باشند و مرتبط با سیستم اصلی نباشند.

آزاد کردن فضای دیسک در مک

حذف فایل های زبان

برنامه های مک دارای فایل های زبان هستند که بتوانند زبان های مختلف را پشتیبانی کنند تا در صورت نیاز بتوانند زبان مورد نظر را تغییر دهند. شما می توانید بلافاصله با یک سوئیچ زبان برنامه را تغییر دهید. این فایل ها چندین مگابایت از فضای سیستم را اشغال می کنند. اگر از یک زبان تک بر روی سیستم استفاده می کنید می توانید فایل های اضافی را حذف کرده تا فضا را افزایش دهید. این فایل ها سرعت را پایین نمی آورند و در صورتی که نیاز به فضای بیشتری ندارید می توانید آن ها پاک نکنید.

همچنین می توانید فایل هایی را که دانلود کرده اید را حذف کنید چرا که بخشی از فضا نیز به آن ها تعلق می گیرد.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Free up disk space on Mac”‌ Chris Hoffman"

howtogeek

Clearing Disk Space on Your Mac