تبیان، دستیار زندگی
صبح روز یکشنبه 24 فروردین 93 همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) روز تکریم مادران و همسران شهدا تعیین ده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکریم مادران شهید


صبح روز یکشنبه 24 فروردین 93 همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س)  روز تکریم مادران و همسران شهدا تعیین ده است.

تکریم از مادران شهید

به همین مناسبت نشست همسران شهدای شاخص کشور در حوزه علمیه بانو امین واقع در شهرک شهید محلاتی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور تعدادی از همسران شهدای شاخص کشور از جمله همسر شهید مهدی باکری، همسر شهید زین‌الدین، همسر شهید قمی، همسر شهید کاظمی، همسر شهید قهاری و... و خواهران طلبه حوزه علمیه بانو امین برگزار شد. فریبا علاسوند از اساتید اخلاق و کارشناس مسائل زنان در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های رفتاری حضرت ام‌البنین (س) از مقام و جایگاه زن در اسلام سخن گفت و به بیان ثمره زحمات همسران و مادران شهدا پرداخت.

در این مراسم از خانواده شهدا و ایثارگران تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

همچنین حجت”ٹالاسلام والمسلمین جمال یاری، روز، 24 فروردین”ٹماه در مراسم تجلیل از مادران و همسران شهدای گیلان که در حسینیه شاهد و ایثار رشت برگزار شد، با اشاره به فراز و نشیب‌های تاریخ اسلام از آغاز تاکنون، اظهار کرد: اسلام در حالی توسط پیامبر (ص) ظهور کرد که مردم عربستان هیچ بویی از توحید، اخلاق و انسانیت نبرده بودند و آن‌هایی که بر دین ابراهیم بندگی می‌کردند، تحت فشار قرار داشتند.

وی با بیان اینکه ظهور اسلام عامل ایجاد تحولات عجیبی در عالم شد، افزود: اسلام دو قطب حق و باطل را در مقابل هم قرار داد؛ اگرچه باطل با جلوه‌های شیطانی تلاش بسیار می‌کرد، اما از آنجایی که حق مانند نور و روشنایی است، وجدان انسان را بیدار می‌کند؛ خداوند نیز روح شهامت و حق‌طلبی را در انسان به ودیعه گذاشته است؛ لذا همین امر سبب شد که پیامبر اسلام (ص) تمام قد مقابل باطل بایستد.

این کارشناس دینی ادامه داد: مسلمانان به خاطر روحیه تسلیم‌ناپذیری مقابل باطل با تمام توان جنگ‌ها، محاصره‌ها، تحریم‌ها و تهدیدات را تحمل کردند و حقیقت ایمان قلبی و روحی خود مقابل خداوند متعال را برای آیندگان به نمایش گذاشتند.

تکریم از مادران شهید

حجت‌الاسلام یاری عاشورا را نمایشگاه عزت، عظمت، صبر، شجاعت، بندگی و بزرگی خواند و متذکر شد: عدم تسلیم و عدم پذیرش تفکر باطل برجسته‌ترین و مهم‌ترین ویژگی عاشورا و قیام امام حسین (ع) است؛ رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس نیز با همین روحیه تسلیم‌ناپذیری ذلت را نپذیرفتند و وفاداری خود به اسلام، انقلاب و ولایت فقیه را نشان دادند و همان پرچمی که در کربلا به اهتزاز در آمد را به نسل‌های بعدی منتقل کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه حضرت زینب (س) دختر، مادر و خواهر شهید است، مقام مادران و همسران شهدا را والا خواند و اضافه کرد: مادران و همسران شهدا با شکیبایی و صلابت در مقابل تبلیغات گسترده دشمن ایستادند و تسلیم نشدند، زیرا آنان آینه روشنی مانند عاشورا را مقابل خود دیدند و اوج ایثار امام حسین (ع) و فداکاری حضرت زینب (س) را درک کردند؛ مقام معظم رهبری قدرت ایمان و روح بزرگ مادران و همسران شهدا را یکی از نقاط قوت آنان می‌دانند.

وی خانواده شهدا را سرمایه‌های عظیم معنوی خواند و خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) پیروزی انقلاب را مرهون زنان جامعه می‌دانستند و امروزه مقام معظم رهبری نیز همان قدر به خانواده‌های شهدا علاقه دارند و مدام به آن‌ها حتی به خانواده‌های شهدای اقلیت‌های مذهبی سر می‌زنند و جویای حال آنان می‌شوند؛ این ارتباط ظاهری نبوده و حقیقتاً مایه افتخار خدمت‌گزاران نظام است.

آنان آینه روشنی مانند عاشورا را مقابل خود دیدند و اوج ایثار امام حسین (ع) و فداکاری حضرت زینب (س) را درک کردند

حجت‌الاسلام یاری با بیان اینکه فرزندان ام‌البنین ادب، اخلاق و شجاعت را از مادرشان به ارث برده بودند، گفت: این خصوصیات را مادران و همسران شهدا دارند و این کرامت در وجود آنان نهفته است، زیرا پشت سر رهبری ایستادند، مقاومت کردند و متزلزل نشدند؛ لیاقت مادران شهدا و تربیت صحیح آنان باعث شد که فرزندانشان به درجه رفیع شهادت نائل شوند، که در غیر این صورت چنین مقامی نداشتند.

احمد اسماعیلی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان نیز، خانواده‌های شهدا را قوت قلب مسئولین و خدمتکاران نظام اسلامی دانست و یادآور شد: باید سیره و اخلاق شهدا را بشناسیم و ادامه‌دهنده راه آنان باشیم، زیرا شهدا ساده‌زیست و اهل معنویت و اشک چشم بودند و در راه اسلام و انقلاب فداکاری کردند.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: باید در این مسیر دست به دست هم بدهیم و مطالبه رهبری را تحقق ببخشیم؛ در وصیت‌نامه‌های شهدا سفارش اکید به اطاعت محض از مقام ولایت و حضور آگاهانه در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شده است و لذا نباید بی‌تفاوت باشیم.

تکریم از مادران شهید

و در زنجان نیز به مناسبت روز تکریم مادران و همسران شهدا و سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) ظهر امروز از مادر شهید پاسدار «محرمعلی جعفری» در شهر صائین قلعه تکریم شد.

این دیدار با حضور حجت‌الاسلام حسن بیگدلی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه ابهر، حجت‌الاسلام موسوی‌نیا امام جمعه شهر صائین قلعه، مسئول روابط عمومی سپاه ناحیه ابهر و فرمانده حوزه بسیج صائین قلعه برگزار شد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه ابهر در این دیدار از شهدا به عنوان اسطوره‌های ایثار و مقاومت یاد کرد و اظهار داشت: وظیفه تک تک ملت ایران است که از مادران شهدا تجلیل کنند.

حجت‌الاسلام حسن بیگدلی ادامه داد: احسنت به شما مادران بزرگوار که چنین فرزندانی را تربیت کردید تا جان خود را در راه اسلام فدا کردند.

وی با بیان اینکه شهید جعفری از پاسداران بزرگوار سپاه شهرستان ابهر بود، تصریح کرد: این شهید بزرگوار در سال 62 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

گفتنی است، در پایان این دیدار تمثال مبارک شهید که توسط روابط عمومی سپاه تهیه شده بود با دستان امام جمعه صائین قلعه تقدیم مادر بزرگوار آن شهید شد.

لازم به ذکر است، به مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) و روز تکریم همسران و مادران شهدا برنامه‌های مختلفی در سطح استان زنجان برگزار شد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه ابهر در این دیدار از شهدا به عنوان اسطوره‌های ایثار و مقاومت یاد کرد

همچنین مراسم تقدیر از همسران و مادران شهدا با حضور آیت‌الله شیخ علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در شهر زنجان برگزار شد.

روز تکریم مادران و همسران شهدا فرصتی است که از زحمات و تلاش بی‌پایان مادران و همسران شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس تجلیل شود چرا که شهیدان بزرگ کشورمان در دامن همچون زنانی پرورش یافته و برای میهن اسلامی ایران افتخار آفرینی کردند.

ملت ایران باید در هر زمانی همه تلاش خود را به کار گیرند تا یاد و خاطره شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران در بین مردم و برای نسل‌های آینده زنده بماند.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: خبرگزاری: تسنیم/فارس/ایسنا