تبیان، دستیار زندگی
رایج ترین دوزیستان جهان قورباغه ها و وزغها هستند. نوع بالغ قورباغه ها عموماَ بدون دم و چمباته زده هستند ، آنها پاهای بلند عقب برای پریدن و زبان بلند چسبناک برای گرفتن طعمه ، دارند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای قورباغه ها


رایج ترین دوزیستان جهان قورباغه ها و وزغها هستند. نوع بالغ قورباغه ها عموماَ بدون دم و چمباته زده هستند ، آنها پاهای بلند عقب برای پریدن و زبان بلند چسبناک برای گرفتن طعمه ، دارند . معمولاَ قورباغه ها بدن نرم و مرطوب دارند و در نزدیکی آبها زندگی می کنند . وزغها پوست خشک و زگیل مانند دارند و عمدتاَ روی خشکی زندگی می کنند.

قورباغه درختی

قورباغه درختی

بعضی از قورباغه های مناطق گرم با زندگی روی درختان و بوته ها سازگاری پیدا کرده اند . بعضی از گونه ها هرگز درختان را ترک نمی کنند و حتی روی درختان ،تولید مثل می کنند . بیشتر قورباغه های درختی دارای انگشتان بلند و دست و پا هستند که روی آنها صفحه های چسبناکی برای گرفتن شاخه ها و برگهای نرم وجود دارد. بعضی از قورباغه ها با استفاده از انگشتان پرده دارشان که به عنوان بال پرواز به کار می برند ، از این درخت به آن درخت می پرند. قورباغه درختی در حالی که روی شاخه ها راه می رود ، حشرات را شکار می کند. این نوع قورباغه درختی بخاطر رنگ و فرم بدن بخوبی روی برگها استتار می نماید.

قورباغه شیشه ای

قورباغه شیشه ای

قورباغه شیشه ای بومی کشور ونزوئلا است. پوست اطراف شکم این قورباغه مانند شیشه است و اندامهای داخلی، دستگاه گوارش، کبد، قلب و حتی تخمهای درون شکمش دیده میشود.

قورباغه های شیشه ای کوچک، مابین 3 تا 7.5 سانتیمتر هستند. این قورباغه ها نوزادان خود را میخورند و اکثرا به رنگ سبز هستند.

قورباغه سبز

قورباغه سبز

این قورباغه معمولی کناره رودخانه ها و آبگیرها ، ممکن است به رنگ قهوه ای ، برنزه یا سبز باشد . قورباغه های سبز بالغ حقیقتاَ دوزیستی هستند ، یعنی هر مقدار از زندگیشان را که در آب می گذرانند ، به همان مدت روی خشکی زندگی می کنند . آنها نیز مثل بقیه قورباغه ها، هر غذای زنده ای را که بتوانند قورت دهند ، می خورند.

صدای یک قورباغه مثل صدای ترکیدن چیزی است که در مورد آن می گویند مثل صدای سیمی است که محکم کشیده شده و رها گردد.  رژیم غذایی این قورباغه ها عمدتاَ حشرات ، عنکبوتها و سخت پوستان است.

نیزه سمی

قورباغه نیزه سمی

این قورباغه جنگلی یک ماده سمی کشنده ، داخل پوست خود تولید می کند که برای عقب راندن شکارچیان خود مثل مارها به کار می برد . مردم بومی سم موجود در پوست این قورباغه را به سر نیزه های خود می زنند و به همین دلیل نام او را قورباغه نیزه سمی گذاشته اند . دشمنان احتمالی از روی طرحهای رنگ روشن پوست این قورباغه به خطرناک بودن و سمی بودن آن پی می برند . قورباغه های نیزه سمی از حشرات تغذیه می کنند.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: رشد- aqua-quest

مطالب مرتبط:

دنیا از دید حیوانات

دلفین‌ها آب نمی‌خورند

خزنده‌ای به نام لاک پشت

ماهی‌ای که راه می‌رود 

موش‌های باهوش

پروانه‌های شیششه‌ای

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.