تبیان، دستیار زندگی
در ساخت این گلدان ها به شما نشان خواهم داد که چگونه برای گل و گیاهانتان با طرح های مختلف گلدان هایی از جنس بتن بسازید. این کار بسیار برای شما آسان می باشد و البته خیلی هم زمان نمی برد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلدان های بتنی بسازیم

گلدان های بتنی بسازیم

چند هفته پیش مادرم از من خواست تا تعدادی گلدان کوچک برای گل هایش تهیه کنم. اما من خیلی سرگرم درس هایم بودم و اصلا وقتی برای کارهای دیگر نداشتم. اما اکنون کاملا آزاد هستم و می توانم با مقداری بتن سفید برای مادرم چند گلدان زیبا و ساده بسازم تا گل های بیچاره هم که تا الان منتظر گلدان بودند را خوشحال کنم.

در ساخت این گلدان ها به شما نشان خواهم داد که چگونه برای گل و گیاهانتان با طرح های مختلف گلدان هایی از جنس بتن بسازید. این کار بسیار برای شما آسان می باشد و البته خیلی هم زمان نمی برد. در صورتی که از این گلدان ها خوشتان آمد برایمان بنویسید. ممنونیم.

تنها کاری که در ابتدا لازم داریم تهیه ی مواد ساده ای است که در زیر لیست شده است:

گلدان های بتنی بسازیم

همان طور که در شکل می بیند وسایل بسیار اندک هستند.

1)   بتن یا سیمان سفید و شن و ماسه – می توانید از هر جایی که ساختمان سازی می شود این مواد را پیدا کنید. مقدار آن ها بسته به ظرف و تعدادی که در نظر گرفته اید می باشد.

2)      ظروف پلاستیکی – نیمه ی پایین ظروفی که طرح دار هستند را انتخاب نمایید.

3)      مقوا برای ساخت حفره ی داخلی

4)      دستکش

5)      سطل یا هر چیزی که بتن را درونش آماده سازیم

6)      قیچی یا کاتر و مداد

7)      نوار چسب قهوه ای

ما احتیاج به بطری هایی داریم که داخل آن ها دارای طرح باشد. قسمت تحتانی آن ها را با کاتر و یا قیچی کاملا جدا نمایید و کنار بگذارید. ظرف های اولیه برای بتن ریزی آماده هستند اما اینکه برای داخل (یعنی جایی که گل و گیاه را قرار می دهیم) سخت است تا یک ظرف پیدا کنیم. برای همین با لوله کردن مقداری مقوای ضخیم و چسب زدن دور تا دور آن را مانند استوانه ای بسازید. دقت فرمایید که قطر مقوا با قطر ظرف مورد نظر متناسب باشد و به اندازه ی حدود 2 تا 3 سانت جا برای دیواره ی بتنی داشته باشد.

حال به سراغ ساخت ملات می رویم. در صورتی که از بتن استفاده می کنید آن را کم کم به آب اضافه کنید و سعی کنید آن را کمی سفت بسازید. بتن بیشتر و آب کم باعث می شود تا زودتر خشک شود.

در صورتی که از سیمان سفید استفاده می کنید به شن و ماسه نیاز دارید. به این صورت که هر یک پیمان سیمان حدود 3 پیمانه شن می خواهد. سپس آن ها را هم مانند بتن با آب مخلوط کنید تا ملات یک دستی را مشاهده کنید.

حال ملات را به میزان2/3  ظرف بریزید و پس از آن لوله مقوایی را در مرکز ظرف بگذارید و فشار دهید تا کاملا به ته ظرف بپچسبد و از یک شی ء سنگین استفاده نمایید تا برای مدتی که ملات خود را بگیرد فشار را وارد کند. بهتر است به مدت 24 ساعت آن را به حال خود رها کنید تا خشک شود. پس از آنکه خشک شد مقوا را خارج کنید و با دقت ظرف پلاستیک را ببرید. این کار کمی طول می کشد لطفا صبور باشید.

اکنون گلدان شما آماده است. شما می توانید در صورت تمایل آن را رنگ و تزیین نمایید. امیدوارم از ساخت این گلدان لذت برده باشید.


بخش پژوهش ها ی دانش آموزی تبیان - تهیه: مریم فراهانی

تنظیم: مریم فروزان کیا