تبیان، دستیار زندگی
زدن روغن یا ژل به موی سر چه حكمی دارد و در هنگام مسح سر در وضو اشكال ایجاد می‌كند؟ اگر به صورت كِرِم زده شود و بعد وضو بگیریم وضو باطل می‌شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم زدن روغن یا ژل به موی سر هنگام وضو

ژل مو

سئوال: هنگام وضو گرفتن، اگر احیاناً دست طوری قرار گرفت كه آب وضو به طرف آرنج سرازیر شود، اشكالی در وضو ایجاد می‌شود؟

جواب: اشكالی ندارد. (استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س18)

سئوال: شخصی دو دست خود را تا آرنج از دست داده است، تكلیف او از نظر وضو و تیمم چیست؟

جواب: اگر هیچ از مرفق باقی نمانده، شستن دست‌ها در وضو و مسح آنها در تیمم ساقط است و بقیه‌ی اعمال وضو و یا تیمم را باید به جا آورد ولو به وسیله‌ی نائب گرفتن (یعنی شخصی به نیابت از او، او را وضو دهد). (استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س20)

سئوال: دست راست اینجانب سست است به طوری كه نمی‌توانم هنگام وضو گرفتن برای ریختن آب به صورت، انگشتانم را جمع كنم، در این مواقع دستم را جلو شیر آب می‌گیرم یا در آب فرو می‌برم، آیا اینگونه وضو گرفتن صحیح است؟

جواب: لازم نیست با دست آب بریزید، به هر نحو آب را به جاهایی كه باید شسته شود برسانید ولو زیر شیر یا زیر آب كردن، كافی است. (استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س24)

سئوال: كسی كه مرتباً باد معده از او خارج می‌شود و حتی بین وضو گرفتن و نماز خواندن هم دچار مشكل می‌گردد آیا فقط وضو گرفتن برای هر نماز به طور جداگانه برای او كافی است؟ توضیح دهید كه آیا این شخص می‌تواند در نماز جماعت شركت كند؟

جواب: ظاهر عبارت توضیح المسائل آن است كه برای مثل مورد سئوال كه چندین مرتبه وضوی او باطل می‌شود و گرفتن وضوی مكرر هم مشكل است، یك وضو برای هر نماز كافی است و باید سریعاً نماز را بخواند و در نماز جماعت كه موجب تأخیر در انجام نماز می‌گردد شركت ننماید. توصیه می‌شود كه از وسواس و توجه زیاد در این امر خودداری كنید كه موجب شدت بیماری می‌گردد و تا یقین به خروج پیدا نكرده‌اید ترتیب اثر ندهید. (توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م 308 و311)

سئوال: اگر یكی از كارهایی كه وضو و نماز را باطل می‌كند در زمان گذشته از انسان سر زده باشد و شخص در آن هنگام نمی‌دانسته كه آن كار وضو و نماز را باطل می‌كند و یا بعد از مدتی هم شك كند و پس از گذشت مدت زمانی اطمینان و یقین حاصل كند كه آن كار باعث ابطال وضوست آیا نمازهای گذشته او صحیح است؟

جواب: اگر كاری كه وضو را باطل می‌كند انجام داده باشد، هر چند نمی‌دانسته كه آن كار مبطل وضو است، وضو باطل و نمازهایی كه با آن وضوی باطل شده به جا آورده است، باید قضا نماید. (استفتائات مقام معظم رهبری- توضیح المسائل دوازده مرجع, ص217, س140)

سئوال: اگر به صورت كِرِم زده شود و بعد وضو بگیریم وضو باطل می‌شود؟

جواب: اگر چربی كِرِم به قدری باشد كه مانع رسیدن آب به پوست بدن شود، وضو باطل می‌شود. (استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س40)

سئوال: زدن روغن یا ژل به موی سر چه حكمی دارد و در هنگام مسح سر در وضو اشكال ایجاد می‌كند؟

جواب: اگر مانع از رسیدن آب مسح به مو یا پوست سر نباشد اشكال ندارد و اگر به مقدار مسح واجب موهای قسمت جلو سر را روغن یا ژل نزنند و مسح را در آن قسمت انجام دهند، وضو صحیح است. (استفتائات مقام معظم رهبری- توضیح المسائل دوازده مرجع, ص212, س107)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: اندیشه قم ـ بخش استفتائات

مطالب مرتبط:

آیا ابروی مصنوعی مانع وضو است؟

رابطه وضو با بهداشت جسمانی

واجبات و مستحبات وضو

ذکر هنگام وضو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.