تبیان، دستیار زندگی
اگر نمی‌دانید کجا و چگونه به دنبال یک معلم خوب برای رفع ضعف درسی فرزندتان بگردید، می‌توانید به چند توصیه ارائه شده، نظری بیندازید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌های پیدا کردن معلم خصوصی


اگر نمی‌دانید کجا و چگونه به دنبال یک معلم خوب برای رفع ضعف درسی فرزندتان بگردید، می‌توانید به چند توصیه ارائه شده، نظری بیندازید.


روش تدریس غیر مستقیم ( مشاوره ای )

شاید روزی برسد که فرزند دانش‌آموز شما دچار افت تحصیلی شده و اعلام کند که نیازمند کمک فردی به غیر از معلم و مربیان مدرسه یا والدین است تا مشکلات درسی‌اش را مرتفع کند. گاهی هم اتفاق می‌افتد که او به دلیل کاهش نمراتش در بعضی دروس و تحمیل بودجه‌ای بر خانواده برای دریافت آموزشی ورای آنچه که وجود دارد، احساس ناراحتی و شرمندگی کند.

به وجود آمدن چنین شرایطی برای والدین و بچه‌ها استرس‌زاست و فکر خانواده را به خود مشغول می‌کند، اما الزاماً کمک گرفتن برای درس و مدرسه فرزندان دانش‌آموز، هزینه بر نیست و تنها با کمی دقت و تحقیق پیرامون این موضوع، راه‌های مختلفی را می‌توان بررسی کرد و به فراخور وضع خانواده از نظر زمان و بودجه، یکی را انتخاب کرد.

اگر نمی‌دانید کجا و چگونه به دنبال یک معلم خوب برای رفع ضعف درسی فرزندتان بگردید، می‌توانید به چند توصیه ارائه شده، نظری بیندازید. پیشنهاد می‌کنیم این راهکارها را به دقت مطالعه کنید. به شما قول می‌دهیم پس از پایان مطلب، ایده‌های مناسبی در ذهن شما شکل خواهد گرفت.

ارتباط با مدرسه

خانواده، اولین و بهترین حامی دانش‌آموز است و در امور تحصیلی می‌تواند فرزند خود را یاری کند. اولین گام در این راه، کمک گرفتن از مدرسه است، بسیاری از مدارس پس از ساعات رسمی آموزش، کلاس‌های تقویتی برای بالا بردن کیفیت آموزشی دانش‌آموزان ضعیف در بعضی از دروس پایه‌ای تشکیل می‌دهند و در این کلاس‌ها از معلمان همان مدرسه یا از افراد شناخته شده و مورد تائید بهره می‌گیرند. قرار گرفتن دانش‌آموز در محیطی آشنا و در میان تعدادی از دوستان و معلم مورد اعتمادش، کمک بسزایی برای رفع مشکلات درسی او خواهد بود. این کلاس‌ها با هزینه‌ای بسیار کم و در بعضی مواقع رایگان برگزار می‌شود و تقریباً همه خانواده‌ها بدون نگرانی می‌توانند از آن‌ها بهره بگیرند.

بسیاری از مدارس پس از ساعات رسمی آموزش، کلاس‌های تقویتی برای بالا بردن کیفیت آموزشی دانش‌آموزان ضعیف در بعضی از دروس پایه‌ای تشکیل می‌دهند و در این کلاس‌ها از معلمان همان مدرسه یا از افراد شناخته شده و مورد تائید بهره می‌گیرند. این کلاس‌ها با هزینه‌ای بسیار کم و در بعضی مواقع، رایگان برگزار می‌شوند.

کمک گرفتن از گروه همسالان

گاهی شرایط طوری است که بچه نیاز به معلم خاصی ندارد، بلکه هم‌کلاسی‌ها یا همسالان او که با هم در یک سطح درسی هستند یا حتی دانش‌آموزانی بزرگ‌تر که تا حدودی در دروس مورد نظر موفق‌ترند می‌توانند نقش یک معلم خوب را به عهده بگیرند. دانش‌آموز در کنار هم‌کلاسی خود که آموزش او را به عهده گرفته موفق‌تر است، زیرا مفاهیم درس را راحت‌تر درک می‌کند. حتی کمک کردن در این فضای صمیمی می‌تواند از همان ابتدای شکل‌گیری روابط دوستانه آغاز شده و در طول سال تحصیلی ادامه پیدا کند. راه دیگر، تشکیل گروه‌های چند نفره در کلاس است، به صورتی که تعدادی از بچه‌های ضعیف‌تر تحت نظارت دانش‌آموزی موفق‌تر قرار گرفته و اشکالات درسیشان را به وسیله او برطرف می‌کنند. البته این در صورتی است که فرزند شما مشکل عمده‌تری نداشته باشد.

آنجاکه کلاس بوی عشق می دهد

پیدا کردن معلم از طریق موسسات آموزشی

امروزه در تمام شهرهای بزرگ و کوچک، موسسات آموزشی گوناگونی در حال فعالیت هستند که یکی از خدمات آنان، معرفی معلم خصوصی به متقاضیان است. با تماس یا مراجعه به یکی از موسسات، می‌توانید با هر بودجه یا وضعیت و با توجه به محل زندگی‌تان و زمان مد نظر خود، معلمی با شرایط دلخواه و مهارتی خاص را پیدا کنید. آگهی‌های این موسسات در نشریات آموزشی و تربیتی، مطبوعات، رادیو و تلویزیون و سایت‌های اینترنتی به وفور یافت می‌شود. گاهی می‌توانید معلمی را پیدا کنید که آموزش گروه‌های دو تا پنج نفره را در ساعتی مشخص به عهده بگیرد و هزینه یک جلسه خصوصی بین افراد گروه تقسیم شود و به این صورت، خانواده‌ها متحمل هزینه کمتری می‌شوند. در ضمن این معلم‌ها از سوی موسسه تائید شده و سوابق کاری و میزان تجربه آنان مشخص و معلوم است و شما پس از بررسی صلاحیت وی می‌توانید با او قرارداد ببندید.

جستجو در جمع آشنایان

در جمع دوستان، اعضای خانواده و فامیل، همسایگان و همکاران، از تصمیم خود برای به کارگیری معلم خصوصی صحبت کنید. اطرافیان شما هرکدام به فراخور تجربیات خود گاهی می‌توانند معلم خوبی را به شما معرفی کنند و اطلاعات سودمندی از او در اختیارتان قرار دهند. به این افراد بهتر می‌توان اعتماد کرد چون در واقع به نوعی تضمین شده هستند. در این نوع انتخاب، شما از قبل با معلم فرزندتان و شیوه تدریس، اخلاق و منش او آشنایی تقریبی پیدا کرده و با آرامش بیشتری فرزند خود را به او می‌سپارید.

استفاده از کامپیوتر و اینترنت

چنانچه کودک شما هنگام قرار گرفتن کنار یک غریبه دچار استرس شده و تمرکز خود را از دست می‌دهد، اگر ترتیب دادن یک کلاس خصوصی در منزلتان یا در کتابخانه محل برایتان مقدور نیست و از نظر زمانی نمی‌توانید خود را با آن‌ها هماهنگ کنید، در صورتی که در منزل کامپیوتر دارید با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید از نرم‌افزارهای آموزشی یا کلاس‌های اینترنتی استفاده کنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: m_yavari

برگرفته از گروه: آموزش و تحقیقات