تبیان، دستیار زندگی
مراسم خاک‌سپاری شهید امر به معروف و نهی از منکر، مسعود مددخانی صبح روز 20 فرودین‌ماه 92 با حضور نمایندگان تشکل‌های مردمی امر به معروف، خانواده شهید، فرمانده ناحیه مقاومت باهنر، اکبری رئیس خانه شهید و شهوش قائم مقام بنیاد شهید تهران بزرگ برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید در انتظار موافقت بنیاد شهید


مراسم خاک‌سپاری شهید امر به معروف و نهی از منکر، مسعود مددخانی صبح روز 20 فرودین‌ماه 92 با حضور نمایندگان تشکل‌های مردمی امر به معروف، خانواده شهید، فرمانده ناحیه مقاومت باهنر، اکبری رئیس خانه شهید و شهوش قائم مقام بنیاد شهید تهران بزرگ برگزار شد.

شهید در انتظار موافقت بنیاد شهید

صبح روز دوشنبه 18 فروردین ماه 93 پیکر مطهر شهید امر به معروف و نهی از منکر، شهید مسعود مددخانی تشییع شد. اما مراسم خاک‌سپاری پیکر انجام نشد. مراسم تدفین به علت عدم رضایت خانواده شهید انجام نشد.

علی رغم پیگیری‌های فراوان خانواده و دوستان شهید مددخانی جهت تدفین پیکر او در قطعات ویژه شهدا که تنها خواسته شهید امر به معروف بود، با این درخواست موافقت نشد و پیکر مطهر شهید مددخانی با وجود نارضایتی اطرافیان، مظلومانه در قطعه صالحین بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

شهناز فیروزی همسر شهید مددخانی ضمن ابراز نارضایتی از وعده‌های عمل نشده مسئولین گفت: مراسم خاک‌سپاری شهید مددخانی در شأن یک شهید امر به معروف و نهی از منکر برگزار نشد و هیچ کدام از مسئولین که می‌بایست در این مراسم شرکت می‌کردند، نبودند. ما اگرچه با تدفین ایشان در قطعه صالحین موافق نبودیم اما موافقتی در مورد قطعه شهدا نیز صورت نگرفت.

وی افزود: خود شهید در طول سالیانی که رنج جانبازی را تحمل می‌کرد هیچ اعتراضی نکرد. اما حالا که شهید شده است من به عنوان همسر ایشان قطعاً مصر هستم که مسئله شهادت ایشان را پیگیری کنم و پیگیری من نه به خاطر همسرم بلکه به خاطر آن است که حق دیگر آمران به معروف و ناهیان از منکر ضایع نشود.

شهناز فیروزی همسر شهید مددخانی اظهار داشت: طی روزهای گذشته و بعد از شهادت همسرم پیگیری‌هایی انجام شد تا پیکر شهید در قطعه شهدا به خاک سپرده شود اما به دلیل اینکه تاکنون بنیاد شهید و امور ایثارگران با تدفین وی در قطعه شهدا موافقت نکرده است، خاک‌سپاری پیکر شهید به تعویق افتاد.

فیروزی افزود: شهید مددخانی با توجه به اینکه پیگیر پرونده جانبازی خود نبود، در بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد جانبازان پرونده‌ای نداشت.

تنها خواسته شهید این بود که می‌گفت: بعد از شهادتم من را در قطعه شهدا به خاک بسپارید. این تنها خواسته او بود و ما راضی نمی‌شویم که پیکرش به غیر از قطعه شهدا در قطعه دیگری به خاک سپرده شود

تنها خواسته شهید مددخانی

همسر شهید امر به معروف و نهی از منکر، مسعود مددخانی گفت: تنها خواسته شهید این بود که می‌گفت: بعد از شهادتم من را در قطعه شهدا به خاک بسپارید. اما هنوز بنیاد شهید موافقتی با تدفین او در قطعه شهدا نداشته است.

شهناز فیروزی همسر شهید امر به معروف و نهی از منکر، مسعود مددخانی در از عدم همکاری مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تدفین همسرش انتقاد کرد و گفت: روز مراسم تشییع پیکر همسرم برگزار شد اما اجازه تدفین او را ندادیم. زیرا با تدفین پیکر شهید در قطعات شهدا از جانب بنیاد شهید هنوز موافقتی صورت نگرفته است.

شهید در انتظار موافقت بنیاد شهید

وی با اشاره به اینکه همسرش 19 سال در مظلومیت و با درد و رنج جانبازی بدون آنکه توقع خاص از مسئولین داشته باشد زندگی کرد گفت: مراسم تشییع شهید مددخانی نیز در مظلومیت تمام برگزار شد و هیچ یک از مسئولین بنیاد شهید به مراسم تشییع نیامدند. شهدای امر به معروف و نهی از منکر به خودی خود در مظلومیت به شهادت می‌رسند. دیگر مسئولین بنیاد شهید این مظلومیت را مضاعف نکنند.

فیروزی افزود: همسر من بعد از مجروحیتش از تمام دنیا گذشته بود و به هیچ چیزی چشم داشتی نداشت. او هیچ وقت توقع خاصی از کسی طلب نکرد و تمام هزینه‌های درمان و داروهای مورد نیازش را خودمان تأمین می‌کردیم. تنها خواسته شهید این بود که می‌گفت: بعد از شهادتم من را در قطعه شهدا به خاک بسپارید. این تنها خواسته او بود و ما راضی نمی‌شویم که پیکرش به غیر از قطعه شهدا در قطعه دیگری به خاک سپرده شود. در حالی که به ما گفته شده حداقل چهار ماه طول می‌کشد تا گزارش کالبد شکافی پزشکی قانونی برای تایید یا رد شهادت ایشان تکمیل شود؛ و هنوز بنیاد شهید موافقتی با تدفین او در قطعه شهدا نداشته است.

همسر شهید امر به معروف و نهی از منکر، مسعود مددخانی در ادامه تصریح کرد: روز حادثه در سال 74 ایشان با حکم مأموریت راهی شده بود و تمام مدارک ایشان اعم از همین حکم مأموریت و صورت سانحه که دلیلی بر جانبازی ایشان در درگیری با اشرار محسوب می‌شود، شاهدی بر همین ادعا بوده است. او در این حادثه دچار ضایعه نخاعی شده بود و اکثر عوارض یک مجروح قطع نخاعی را داشت. سال گذشته دو عمل جراحی سنگین را پشت سر گذاشت که عوارض آن را تا امسال هم تحمل می‌کرد و سرانجام به دلیل آمبولی ریه در روز 16 فروردین ماه در بیمارستان بقیه الله به شهادت رسید.

وی افزود: او همیشه می‌گفت من هرچه کردم به عشق رهبرم انجام دادم و برای عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر مجروح شده‌ام. ایمان بسیار قوی داشت و هیچ وقت به خاطر شرایط حاد جسمانی‌اش افسرده نبود. می‌گفت وقتی زیر سایه رهبرم زندگی می‌کنم دلیلی برای افسردگی وجود ندارد. وقتی شهید خلیلی به شهادت رسید. ایشان در بیمارستان بقیه الله بستری بود و حال خوبی نداشت. اما به محض اینکه خبر شهادت شهید خلیلی شهید آمر به معروف را شنید خطاب به شهید می‌گفت: «خوش به سعادتت که رفتی و این روزها را نمی‌بینی. من چه روزهایی را که نمی‌خواستم اما به اجبار می‌بینم» درد و رنج زیادی را در این سال‌ها تحمل کرد و عاقبت به آرزویش یعنی شهادت رسید.

در خواست مزار در قطعه صالحین بهشت زهرا (س) از جانب خود معاونت نیروی انسانی سپاه صورت گرفته و به دنبال دریافت چنین نامه‌ای و مدارک موجود دیگر نیازی به تشکیل شورای احراز شهادت برای ایشان نیز احساس نشده و شهادت ایشان از سوی بنیاد تأیید نمی‌شود

توضیحات روابط عمومی بنیاد شهید

محمد اسفندیاری رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد وضعیت تدفین شهید مسعود مددخانی توضیحاتی ارائه داد و گفت: در تاریخ 5 خرداد سال 1378 کمیسیون 134 سپاه آقای مددخانی را معلول حین خدمت تشخیص داده است و در تاریخ 17 فروردین 1393 معاونت نیروی انسانی ستاد کل فرماندهی سپاه از بنیاد شهید تهران بزرگ درخواست کرده‌اند که ایشان در قطعه صالحین بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شوند و پیرو این نامه بنیاد شهید نیز با این تقاضا موافقت کرده است و در قطعه صالحین مزاری برای ایشان در نظر گرفته شد.

وی افزود: در خواست مزار در قطعه صالحین بهشت زهرا (س) از جانب خود معاونت نیروی انسانی سپاه صورت گرفته و به دنبال دریافت چنین نامه‌ای و مدارک موجود دیگر نیازی به تشکیل شورای احراز شهادت برای ایشان نیز احساس نشده و شهادت ایشان از سوی بنیاد تأیید نمی‌شود.

شهید مسعود مددخانی در سال 1374 طی مأموریت و در حین اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر با اراذل و اوباش منطقه فلاح در ساختمان در حال احداث درگیر شده و پس از سقوط از ارتفاع دچار ضایعه نخاعی شد. وی سرانجام بعد از 19 سال تحمل درد و رنج مجروحیت، در 16 فروردین 93 در بیمارستان بقیه الله (عج) به خیل عظیم شهدا پیوست.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری: تسنیم/بسیج