تبیان، دستیار زندگی
در فرهنگ لغات آستانه به معنای ورود است و در کلام برای ورود به جایگاه و مکان مهمی به کار می‌رود و اینجا آستانه‌ای است برای ورود به تالارهای هفت‌گانه.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در آستانه دوست

آشنایی با باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت (قسمت چهارم)


در فرهنگ لغات آستانه به معنای ورود است و در کلام برای ورود به جایگاه و مکان مهمی به کار می‌رود و اینجا آستانه‌ای است برای ورود به تالارهای هفت‌گانه.

در آستانه دوست

جایی برای وارد شدن به دالان تاریخ پر فراز و نشیب که با مبارزات مردم از دهه 30 آغاز می‌شود. اینجا روایت گر روزگاری است که در آن، مردم علیه نظام شاهنشاهی قیام کردند تا از ولی و رهبر خود حمایت و تبعیت کنند. اینجا سخن از تظاهرات است.

حرف از شب نامه‌هایی است که در آن استبداد بر ملا می‌شد. اینجا یکسر و یک صدا شعار الله اکبر را می‌شنوی که در سال‌های منتهی به انقلاب شکوهمند اسلامی آسمان ایران را پر می‌کند.

برای بازدید از این تالار با معاون فرهنگی هنری باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، محمد اسماعیل رضایی همراه می‌شویم:

در آستانه دوست

آقای رضایی در این تالار چه خواهیم دید؟

در اولین برخورد سالن ریشه‌ها را می‌بینیم که نمایه‌ای است از تلفیق تمدن پربار ایران کهن با معارف غنی اسلامی، این سالن شامل ویدئو وال بناهای تاریخی ایرانی –اسلامی است. مکان‌هایی مانند چغازنبیل، سازه‌های آبی شوشتر و بناهای مربوط به دوره اسلامی را به تصویر می‌کشد.

در ورود به سالن ریشه‌ها با دیواری عظیمی برخورد می‌کنیم، این دیوار عظیم برای بیان چه چیز احداث شده است؟

بر روی این دیوار نقشه ایران باستان در دوره هخامنشی را شاهد هستیم تا قبل از انقلاب کوچک‌تر و کوچک‌تر شده و همچنین نقشه ایران کنونی که پس از جنگ تحمیلی، به همت مردم غیور ایران اسلامی و رهبری امام خمینی (ره) کوچک‌ترین جزئی از آن جدا نشده است.

در آستانه دوست

تابلوی در خیبر چه مناسبتی با دفاع مقدس دارد؟

مهم‌ترین عقیده شهدا و رزمندگان پیروی از مولای شیعیان علی بن ابی طالب (ع) است که تابلوی مینیاتور کندن در خیبر توسط امیرالمۆمنین (ع) در جنگ خیبر، به عنوان الگوی شیعیان رزمندگان اسلام در دفاع مقدس نصب شده است.

همچنین نمایی از کاشی کاری مسجد جامع اصفهان که دربردارنده نام مبارک علی (ع) است.

در ادامه به دالان مشاهیر می‌رسیم که تصاویر ده تن از مۆثرترین چهره‌های مبارز در جریان انقلاب مشروطه و استبداد و استعمار، طی صد سال گذشته را نشان می‌دهد.

چرا نام این تالار را آستانه گذاشتند؟

پس از گذر از سالن ریشه‌ها که شامل دیوار ایران، یادبودهایی از امیرالمۆمنین و دالان مشاهیر است به آستانه انقلاب وارد می‌شویم که نام تالار هم از این قسمت گرفته شده است.

در آستانه دوست

آستانه شامل چه قسمت‌هایی می‌شود؟

آستانه از دو دیوار تشکیل شده است که دیوار مبارزات مردم، شامل 38 مانیتور است که مقاطع مختلف مبارزات مردمی در دوران ستم شاهی از سال 1332 تا 1357 را به نمایش در می‌آورد و دیوار جلوه گاه امام خمینی (ره) از 13 آبان 1343 تا 12 بهمن 1357 را روایت می‌کند و تصویری از ورود تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی از فرانسه به ایران در 12 بهمن 1357 به تصویر ذهن می‌کشد.

پس از گذر از سالن ریشه‌ها که شامل دیوار ایران، یادبودهایی از امیرالمۆمنین و دالان مشاهیر است به آستانه انقلاب وارد می‌شویم که نام تالار هم از این قسمت گرفته شده است

آقای رضایی در انتها سایر بخش‌های این تالار را نیز به اجمال برای خوانندگان تبیان معرفی کنید.

سازه‌های مفهومی تالار، شعارنویسی انقلابیون روی دیوارها، اثر هنری از 21 سلاح ژ 3 و گل‌های میخک که نماد پیوستن ارتش ایران به مردم و انقلاب اسلامی در 21 بهمن سال 1357 است.

در آستانه دوست

آخرین بخش از تالار آستانه مربوط به همه پرسی مردم ایران در تاریخ 12 فروردین سال 1358 و پذیرش جمهوری اسلامی ایران با 2/98 درصد رای آری.

مصاحبه: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

 پله پله تا ملاقات شهدا

 پروانه‌های عاشق

 روایتی برای حس حضور