تبیان، دستیار زندگی
استان‌ همدان به‌ دلیل‌ كوهستانی‌ بودن‌، از زیستگاه‌های‌ انواع‌ حیات‌ وحش‌ محسوب‌ می‌شود. زیستگاه‌های‌ حیات‌ وحش‌ استان‌ چه‌ در ارتفاعات‌ و چه‌ در جلگه‌ و حواشی‌ تالاب‌ها جزو مناطق‌ حفاظت‌ شده‌ هستند و شكار در آنها كاملاً ممنوع‌ است‌.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشت و گذار یک روزه در همدان

گشت و گذار یک روزه در همدان


استان‌ همدان به‌ دلیل‌ كوهستانی‌ بودن‌، از زیستگاه‌های‌ انواع‌ حیات‌ وحش‌ محسوب‌ می‌شود. زیستگاه‌های‌ حیات‌ وحش‌ استان‌ چه‌ در ارتفاعات‌ و چه‌ در جلگه‌ و حواشی‌ تالاب‌ها جزو مناطق‌ حفاظت‌ شده‌ هستند و شكار در آنها كاملاً ممنوع‌ است‌.

مناطق‌ مهم‌ حفاظت‌ شده‌ استان‌ همدان‌ عبارتند از: ارتفاعات‌ اولدوز، خان‌ گرمزسروه‌ و آهنگران‌، بوقاطی‌ و خرقان‌، اسد آباد، جیحون‌ آباد (دشت‌) و نشر. انواع‌ گونه‌های‌ جانوری‌ مناطق‌ حفاشت‌شده‌ استان‌ همدان‌ عبارتند از: كل‌، بز، قوچ‌، میش‌، روباه‌، راسو، خرس‌ قهوه‌ای‌، كبك‌ معمولی‌ و انواع‌ دیگرپرندگان‌.

تفرجگاه عباس آباد

این‌ تفرجگاه‌ در دامنه‌ كوه‌ الوند قرار دارد. آبشار معروف‌ عباس‌ آباد، كتیبه‌های‌ گنج‌نامه ‌هخامنشی‌ و دره‌ زیبای‌ عباس‌ آباد كه‌ باغ‌ وحش‌ كوچكی‌ نیز در آن‌ ایجاد شده‌، در همین‌ تفرجگاه‌ واقع‌ شده‌ است‌.در پائین‌ دست‌ همین‌ تفرجگاه‌، مجتمع‌ تفریحی‌ عباس‌ آباد بر روی‌ تپه‌ای‌ مشرف‌ به‌ همدان‌ احداث‌ شده‌ و درپائین‌ دست‌ آن‌ نیز شهر بازی‌ بزرگ‌ همدان‌ ایجاد شده‌ است‌.

تپه عباس آباد همدان را باید مشرف به میدان قائم، میدان داریوش سابق، ببینید. این تپه به دلیل مشرف بودن به شهر همدان منظره ای دیدنی دارد. در گذشته هر گاه حاکمی تغییر می کرد، در بالای آن ساز و طبل و کوس نوبتی نواخته می شد و به همین جهت به تپه نقاره خانه نیز معروف بوده است.

در زمان قاجاریه شهرستان ملایر شهر جدیدی بود و فاقد امکانات رفاهی لازم. بنابراین حاج سیفدواله تصمیم به احداث این پارک تفریحی گرفت. آب وهوای گرم موجب شد که سیف الدوله زمینی خریداری و از مهندسین ایتالیایی برای احداث باغ با موافقت ناصرالدین شاه کمک گرفت

دریاچه پست سد اکباتان

این‌ دریاچه‌ در جنوب‌ شرق‌ شهر همدان‌ واقع‌ شده‌ است‌. این‌ دریاچه‌ حدود 60 هكتاروسعت‌ دارد و حداكثر و حداقل‌ عمق‌ آن‌ به‌ ترتیب‌ 32 و 18 متر است‌. پیرامون‌ سد را جنگل‌ كاری‌ كرده‌اند ودریاچه‌ آن‌ برای‌ عملیات‌ آموزشی‌، آزمایشی‌ و نظامی‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. وجود برق‌، دسترسی‌ مناسب‌،طبیعت‌ زیبای‌ فضای‌ پیرامون‌ و فاصله‌ اندك‌ آن‌ با شهر همدان‌ این‌ دریاچه‌ را به‌ تفرجگاهی‌ مناسب‌ تبدیل‌ كرده ‌است‌.

سیفیه ملایر

پارک سیفیه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های غرب کشور است که در سال 1304 توسط سیف‌الدوله یکی از نوه‌های فتحعلی شاه که در آن زمان حاکم ولایت ملایر بوده  و  توسط مهندسان ایتالیایی طراحی و ساخته شد. این پارک زیبا در شمال شرقی شهر ملایر در دامنه کوه گرمه قرار دارد.

در زمان قاجاریه شهرستان ملایر شهر جدیدی بود و فاقد امکانات رفاهی لازم. بنابراین حاج سیفدواله تصمیم به احداث این پارک تفریحی گرفت. آب وهوای گرم موجب شد که سیف الدوله زمینی خریداری و از مهندسین ایتالیایی برای احداث باغ با موافقت ناصرالدین شاه کمک گرفت. این پارک دارای درختان چنار کهنسال برای ایجاد سایه، حوضچه‌ها و آبنما وجنگل مصنوعی بر روی تپه‌ها است. البته معماری باغ ایرانی ازسابقه ای دیرینه درمعماری ایران برخوردار است و قدمت آن به بیش ازاسلام باغ های پاسارگاد دوره هخامنشی می‌رسد.

در محوطه درونی باغ کوشکی قرار دارد که جلوی آن حوضچه ای است که در حال حاضر طرح آن توسط یک سنگ تراش اصفهانی تغییر کرده است . مجموعه باغ به علت حملات اشرار دارای حصار و چهار برج در چهار گوشه آن بود است که هم اکنون بقایای از دیوارهای حصار باغ که با خشت و گل ساخته شده دیده می‌شود. از چهار برج آن یک برج قلعه گونه ای باقیمانده است که با خشت و آجر و با پوششی از کاه گل ساخته شده و پوشش سقف آن چوبی است. مقبره سیف الدوله که از واقفین بزرگ استان همدان محسوب می‌شود در ضلع شرقی این پارک قرار گرفته است.

فرآوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: باشگاه خبرنگاران جوان، همشهری