تبیان، دستیار زندگی
سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه جدیدی اعلام کرد: آن دسته از آحاد جامعه که توان امرار معاش خانوار خود را بدون دریافت یارانه دارا هستند، درخواست می‌شود از ثبت‌نام صرفنظر کنند. سازمان هدفمندی یارانه‌ها از مردم درخواست کرد با حرکت خداپسندانه و خیرخواهانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید و فروش فرم ثبت‌نام یارانه نقدی!


سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه جدیدی اعلام کرد: آن دسته از آحاد جامعه که توان امرار معاش خانوار خود را بدون دریافت یارانه دارا هستند، درخواست می‌شود از ثبت‌نام صرفنظر کنند. سازمان هدفمندی یارانه‌ها از مردم درخواست کرد با حرکت خداپسندانه و خیرخواهانه خویش از دریافت یارانه صرفنظر کنند. در همین حال سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نسبت به خرید و فروش فرم‌های کاغذی ثبت‌نام یارانه نقدی هشدار داد.
ثبت‌نام یارانه ای آغاز شد

نرگس نجفی در این باره گفت: ثبت‌نام در این مرحله اینترنتی است و فرم‌های کاغذی مدنظر ما نیست. نجفی با اعلام اینکه 6 درگاه معرفی شده برای ثبت‌نام متقاضیان یارانه نقدی از جمله پلیس + 10، مراکز کمیته امداد، پیشخوان دولت و سایر مراکز در روز جمعه و روزهای تعطیل به صورت شبانه‌روزی باز و آماده ثبت‌نام است، افزود: مردم هیچگونه دغدغه و نگرانی از این بابت نداشته باشند.

وی درباره خرید و فروش فرم‌های ثبت‌نام یارانه تصریح کرد: متأسفانه این موضوع به ما هم گزارش شده که فرم‌های کاغذی به قیمت‌های بالا ممکن است خرید و فروش شود. بر این اساس به مردم توصیه می‌کنم که ثبت‌نام در این مرحله فقط اینترنتی است. مدیر دفتر امور بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: افراد در مهلت مقرر ثبت‌نام کنند و مردم از اینکه کافی‌نت مربوطه اطلاعات را به صورت نهایی ثبت کرده باشد، اطمینان حاصل کنند، در غیر این‌صورت مسۆولیت برعهده افراد و کافی‌نت مربوطه است. وی درباره هزینه‌های مردم شامل اقساط و بدهی‌ها در فرم‌های ثبت‌نام عنوان کرد: مردم از این بابت که هزینه‌های آنها مدنظر دولت است نگران نباشند، در این مرحله از ثبت‌نام اطلاعات مربوط به درآمد خانوار و دارا بودن ملک مسکونی را دریافت می‌کنیم اما سایر اطلاعات در پایگاه‌های اطلاعاتی تجمیع شده در سازمان هدفمندی یارانه‌ها موجود است و هزینه‌های خانوار را لحاظ می‌کنیم. سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تصریح کرد: توصیه می‌کنیم مردم تا جایی که ممکن است فرم را با آرامش پر کنند تا اشتباهی رخ ندهد اما اگر سهواً اشتباهی رخ داد، در این 10 روز فرصتی برای اصلاح نیست. وی درباره زوج‌های جوانی که می‌خواهند مستقل ثبت‌نام کنند، اظهار داشت:  در این 10 روز ثبت‌نام، فضایی برای جداسازی اطلاعات اعضای خانوار از خانوار اصلی نداریم. آن دسته از خانوارهایی که به خاطر تغییرات ناشی از 4 واقعه حیاتی اعم از تولد، ازدواج، فوت و طلاق، اطلاعات خود را تا 22 اسفند در سامانه رفاهی و مرکز آمار از طریق پلیس +10 درج کردند می‌توانند در قالب خانوار جدید ثبت‌نام خود را به عمل آورند.

مدیر دفتر امور بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: بعد از این 10 روز به خانوارهای جدید فرصت داده می‌شود که جداسازی اعضای خانوار را انجام دهند. وی با بیان این مطلب که سامانه به نحوی طراحی شده که با حداقل سواد اینترنتی هم ثبت‌نام امکانپذیر باشد و اطلاعات پیچیده‌ای از افراد درخواست نشده، افزود: افراد باید شماره ملی، شماره حساب یارانه، درآمد و اینکه ملک مسکونی دارند یا خیر را بنویسند.

مدیر دفتر امور بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: بعد از این 10 روز به خانوارهای جدید فرصت داده می‌شود که جداسازی اعضای خانوار را انجام دهند. وی با بیان این مطلب که سامانه به نحوی طراحی شده که با حداقل سواد اینترنتی هم ثبت‌نام امکانپذیر باشد و اطلاعات پیچیده‌ای از افراد درخواست نشده، افزود: افراد باید شماره ملی، شماره حساب یارانه، درآمد و اینکه ملک مسکونی دارند یا خیر را بنویسند

به گفته نجفی، مردم مطمئن باشند که اگر در موعد مقرر نتوانستند ثبت‌نام کنند روز 30 و 31 فروردین را برای افراد جا مانده در نظر گرفته‌ایم. وی درباره عدم ثبت کامل اطلاعات افراد گفت: اگر سامانه این پیغام را داده است که ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد و کد پیگیری پیامک ارسال شود، مردم مطمئن باشند که ثبت‌نام نهایی شده، هرچند پیامک همان لحظه برایشان ارسال نشود.

ورود 25 هزار نفر در هر ثانیه

به گفته نجفی در هر ثانیه 25 هزار نفر برای ثبت ‌نام در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وارد سایت refahi.ir می‌شوند. وی درباره اختلال در ارسال پیامک به ثبت‌نام‌کنندگان فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خاطر‌نشان کرد این موضوع مربوط به بالابودن حجم ورود کاربران به سامانهrefahi.ir  برای ثبت‌نام در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بوده که به مرور در حال رفع شدن است. نجفی با بیان آن‌که متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها یک است، بیشترین تعداد سرپرستان خانوار را دارا هستند، اضافه کرد: تعداد سرپرستان خانوار این کد بالغ بر 4 میلیون نفر است و این رقم در دیگر کدها بویژه کد صفر که ثبت‌نام آن ساعت 24 شب گذشته به پایان رسید، بالغ بر 2 میلیون سرپرست خانوار است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا درگاه‌ها سامانه refahi. ir دارای مشخصه معین برای جلوگیری از سوءاستفاده کلاهبرداران اینترنتی است یا خیر، تصریح کرد: سامانه refahi.ir هیچگونه مشخصه تاییدکننده اصل بودن سامانه را ندارد اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها به منظور جلوگیری از سوءاستفاده کلاهبرداران اینترنتی هماهنگی‌های لازم را در این رابطه با وزارت ارتباطات به مرحله اجرا گذاشته است.

در همین حال معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور از انصراف صدها هزار نفر از ثبت‌نام مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. به گفته محمدباقر نوبخت در 48 ساعت گذشته صدها هزار نفر از ثبت‌نام در این مرحله انصراف داده‌اند. وی خاطرنشان کرد: ثبت‌نام از طریق فضای مجازی در حال اجراست و در برخی نقاط که این امکانات وجود دارند به صورت کاغذی انجام می‌شود.

متأسفانه این موضوع به ما هم گزارش شده که فرم‌های کاغذی به قیمت‌های بالا ممکن است خرید و فروش شود. بر این اساس به مردم توصیه می‌کنم که ثبت‌نام در این مرحله فقط اینترنتی است. مدیر دفتر امور بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: افراد در مهلت مقرر ثبت‌نام کنند و مردم از اینکه کافی‌نت مربوطه اطلاعات را به صورت نهایی ثبت کرده باشد، اطمینان حاصل کنند، در غیر این‌صورت مسۆولیت برعهده افراد و کافی‌نت مربوطه است

دولت خود را صاحب اسرار مردم می‌داند!

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حساب‌های مردم در بانک‌ها خط قرمز دولت است و دولت خود را صاحب اسرار مردم می‌داند و حاضر نیست که اقتصاد کشور را با بهره‌گیری از این بانک‌ اطلاعاتی با مشکل مواجه کند.  اسحاق جهانگیری اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در این زمینه ایجاد تعادل بین منابع و مصارف انرژی بود، ضمن آنکه جلوگیری از شدت مصرف انرژی باید مدنظر قرار گیرد، زیرا شدت مصرف انرژی ایران 4 برابر دنیا و مصرف سرانه نیز 2 برابر است که این امر مشکلاتی را در زمینه افزایش آلایندگی و تسریع جدی در مصرف منابع و هدفمندسازی یارانه‌ها ایجاد کرده بود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا، فارس و مهر

مقالات مرتبط:

 اعلام زمان و نحوه ثبت‌نام دریافت یارانه

همه یارانه می گیرند با ... ؟

 آیا از یارانه انصراف می دهید یا خیر؟