تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان با توجه به آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها، در مقاله ای اقتصادی به گمانه زنی درباره «سرنوشت قیمت ها» پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان از «سرنوشت قیمت ها» می‌گوید

هدفمندی یارانه ها

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان با توجه به آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها، در مقاله ای اقتصادی به گمانه زنی درباره «سرنوشت قیمت ها» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش اقتصادی موسسه این مقاله را تهیه و منتشر کرده است.

محسن جندقی در این مقاله می نویسد: «امسال قرار است فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شود و هنوز هیچ کس نمی داند قرار است چه اتفاقی برای قیمت ها بیفتد. در تاریخ 28 بهمن سال گذشته و پس از کش‌وقوس‌های البته نه‌چندان طولانی میان دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، تبصره 21 لایحه بودجه 1393 که مربوط به اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است با 118 رأی موافق در صحن علنی مجلس، به تصویب رسید. این تبصره با کاهش رقم آن از 51 هزار میلیارد تومان به 48 هزار میلیارد تومان تصویب شد و می‌توان گفت که دولت به رقم مورد نظر خود در اجرا رسید. براساس این مصوبه یارانه نقدی فقط به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت و افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در زمان تعیین‌شده به مراکز ثبت‌نام مراجعه کنند. در مصوبه مجلس 48 هزارمیلیارد تومان درآمد برای دولت از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع مواد 1 و 3 قانون هدفمندی‌ در نظر گرفته شده که این مبلغ با اضافه شدن 11 هزار و 300 میلیارد تومان یارانه نان و کالاهای اساسی، به بیش از 59هزار میلیارد تومان می‌رسد. اما درآمدهای حاصل از اجرای گام دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها نیز در چند محور اصلی به کار گرفته خواهند شد. طوری‌ که دولت موظف است مبلغ 10 هزار میلیارد تومان را صرف کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی (ماده 8 قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها) کند. همچنین مبلغ 4 هزار و 800 میلیارد تومان نیز به تقویت نظام سلامت و 2 هزار میلیارد تومان نیز به بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران اختصاص دهد. اما طبق پیش‌بینی‌ها اصلی‌ترین محور هزینه‌ای دولت بحث پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی یارانه‌ها است که مجلس به این منظور 42هزار و 500 میلیارد تومان را در اختیار دولت قرار داده تا در این بخش هزینه کند. قیمت‌ها در فاز دوم؛ چرا و چگونه؟ به اقرار وزاری  اقتصادی دولت یازدهم از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته تا وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت و وزیر صنعت، ‌معدن وتجارت از افزایش آرام قیمت حامل‌های انرژی در فازدوم هدفمندی خبر داده‌اند. آن‌ها تأکید می‌کنند دولت با حساسیت تمام کنترل تورم را در برنامه خودش دارد و شیب افزایش قیمت‌ها در فاز دوم بسیار آرام است، طوری که همه تعجب خواهند کرد.جالب ترین اتفاق در دولت روحانی گرانی آب و برق در اسفند ماه 92 بود. در حالی که همه منتظر گرانی حامل های انرژی از جمله برق در سال 93 بودند وزارت نیرو نتوانست این مدت را تحمل کند و در همان اول اسفند قیمت برق را 25 و آب را 20 درصد گران کرد. مشخص شد که افزایش تدریجی نرخ ها که دولت همواره از آن دم می زند همان گرانی چندباره در سال است. یعنی دولت قرار است هر چندماه یک بار نرخ ها را افزایش دهد و برق اولین حامل انرژی بود که مسئولان نتوانستند ثبات قیمت آن را حداقل تا پایان سال ببینند. جالب اینکه قرار بود بنزین هم از اول اسفند 92، 1050 تومان شوند و حتی وزارت نفت، جایگاه داران را در آماده باش قرار داده بود اما با انتشار این خبر و تکذیب های مکرر که در دولت قبل هم سابقه داشته دولت پشیمان شد و گرانی بنزین را به سال 93 موکول کرد. »

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را به همراه جدول برآورد قیمتها در نشانی http://tebyan.net/ مشاهده کنند.

تنظیم: هومن بهلولی