تبیان، دستیار زندگی
وقتی که بدن مواد غذایی مورد نیاز را به مقدار مناسب دریافت نکند، عملکرد صحیحی نخواهد داشت و تحلیل می‏رود، که خستگی یکی از رایج‏ترین پیامدهای آن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با تغذیه صحیح به جنگ خستگی‏ها برویم


وقتی که بدن مواد غذایی مورد نیاز را به مقدار مناسب دریافت نکند، عملکرد صحیحی نخواهد داشت و تحلیل می‏رود، که خستگی یکی از رایج‏ترین پیامدهای آن است.


عینک

خستگی بدنی، روحی یا عصبی، حالت بسیار رایجی است که تقریباً برای همه پیش می‏آید، اما نباید اجازه داد که این حالت، به مدت طولانی طول بکشد.

حفظ بهداشت و کیفیت مطلوب خواب، انجام تمرینات مناسب ورزشی و ریلکسیشن، می‏تواند به شما کمک کند تا به نحو چشمگیری با خستگی مقابله کنید؛ اما در کنار همه این‏ها بد نیست تا توجهی هم به بشقاب غذایتان بیاندازید، چرا که تغذیه هم نقش بسیار مهمی در این باره دارد.

وقتی که بدن مواد غذایی مورد نیاز را به مقدار مناسب دریافت نکند، عملکرد صحیحی نخواهد داشت و تحلیل می‏رود، که خستگی یکی از رایج‏ترین پیامدهای آن است. توصیه‏های زیر شما را با اصول تغذیه‏ای آشنا می‏کند که شادابی و سرزندگی را به همراه خواهد داشت.

تغییرات مهم در تغذیه:

- مصرف کمتر شیرینی‏جات:

بدن به قندها نیاز دارد، اما نه به مقدار زیاد؛ و قندهایی با شاخص پایین را نسبت به قندهای بالا ترجیح می‏دهد. انواع شیرینی‏ها، شکلات و بیسکویت، حاوی مقادیر بالای شیرینی هستند. پس از خوردن این خوراکی‏ها، مقدار قند خون ناگهان بالا می‏رود. در نتیجه بدن فوراً برای جبران، انسولین زیادی می‏سازد. در پی این عملکرد شدید، پانکراس (اندام تولیدکننده انسولین) خسته می‏شود و احساس خستگی دائم در بدن باقی‏می‏ماند. به همین جهت توصیه می‏شود خوردن مواد غذایی خیلی شیرین را خصوصاً در بین وعده‏های غذایی، محدود کنید. بهتر است به جای انواع دسرها، شکر سفید، آرد و غلات تصفیه شده و سیب زمینی، خوراکی‏هایی نظیر میوه‏ها و سبزیجات، آرد و غلات کامل را در برنامه غذایی بگنجانید.

- غذا خوردن به اندازه:

غذاهای سنگین و بسیار چرب، اندام‏های بدن را خسته کرده و بدن را مجبور می‏کند تا بخشی از آن‏ها را ذخیره کند. این در حالی است که غذا خوردن خیلی کم، مانند محرومیت‏های شدید در طول برخی رژیم‏ها، نه تنها خوب نبوده و خستگی جسمانی را در پی دارد، بلکه باعث می‏شود تا بدن بلافاصله دچار کمبود شدید برخی عناصر ضروری نیز شود. در این صورت بدن باید تلاش مضاعفی داشته باشد تا این کمبود را از ذخایر خود جبران کند.

- تغذیه منظم:

همه وعده‏های غذایی مهم هستند. هرکدام آن‏ها باید در زمان منظم، در کمال آرامش و با در نظر گرفتن زمان کافی صرف شود؛ به عبارت دیگر، نباید صبحانه را حذف کرد و از دیگر وعده‎‏ها، با خوردن سرسری یک ساندویچ رد شد.

تغذیه بارداری

- میوه‏ها و سبزیجات:

میوه‏ها و سبزیجات، منابع غنی ویتامین‎ها هستند و در واقع، مواد ضدخستگی را در حد بسیار عالی دارند. میوه های فصل را به شکل خام یا پخته در هر وعده غذایی، خصوصاً صبحانه بگنجانید. فراموش نکنید که میوه‏های خشک، عناصر کمینه ضروری دارند که منیزیوم غنی آن‏ها به ضد خستگی معروف است.

- نوشیدن زیاد آب:

آب به بدن کمک می‏کند تا مواد اضافی را حذف کند. به علاوه، این نوشیدنی حیاتی، حاوی مقادیر بالایی از عناصر کمینه مانند منیزیوم، فسفر، کلسیم، روی، منگنز و... است که برای تأمین قدرت و تحرک، بسیار مفید است.

- دریافت کافی آهن:

بسیاری از خانم‏ها دچار کمبود آهن هستند و این در حالی است که این کمبود، منشأ خستگی است. گوشت قرمز، منبع بسیار غنی آهن است که البته جگر و قلوه نیز حاوی مقادیر بالایی از آن هستند. از دیگر مواد غذایی که به خاطر داشتن آهن توصیه می‏شود در برنامه غذایی گنجانده شود، می‏توان به میوه‏های خشک، جعفری، عدس و زرده تخم مرغ اشاره کرد. توجه داشته باشید که اگر به رغم رعایت این توصیه‏ها باز هم از احساس خستگی مفرط و دائمی رنج می‏برید، حتماً با پزشک مشورت کنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: m_hadi47

برگرفته از گروه: تغذیه و تناسب اندام