تبیان، دستیار زندگی
خیلی‌ها فریب خوردند، عده‌ای فریب دادند، خیلی‌ها مالباخته لقب گرفتند، عده‌ای پول روی پول گذاشتند، صفحه حوادث روزنامه‌ها درسالی که گذشت پر بود از شرح ماجرای ندانمکاری این افراد. اگر جزو طرفداران پر و پا قرص صفحه حوادث روزنامه‌ها باشید حتما از زیر و بم این خ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حساب های بانکی را محکم بچسب!


خیلی‌ها فریب خوردند، عده‌ای فریب دادند، خیلی‌ها مالباخته لقب گرفتند، عده‌ای پول روی پول گذاشتند، صفحه حوادث روزنامه‌ها درسالی که گذشت پر بود از شرح ماجرای ندانمکاری این افراد.
اگر جزو طرفداران پر و پا قرص صفحه حوادث روزنامه‌ها باشید حتما از زیر و بم این خبرها اطلاع دارید؛ ماجراهایی که در آنها آدم‌های شیاد با سوءاستفاده از طمع، سادگی و مهربانی طعمه‌هایشان نقشه‌های خود را اجرا کردند.در این مقاله درباره جنجالی ترین کلاهبرداری ها،کلاهبرداری از طریق پیامک تا کلاهبرداری با سبد کالا را مورد بررسی قرار میدهیم تا درس عبرتی بشود برای آنهایی که در مقابل پیشنهاد های وسوسه انگیز کلاهبردارها محک میخورند.

کلاهبرداری پیامکی

کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک

در این شیوه افراد کلاهبردار ابتدا اقدام به ارسال پیامک انبوه با متن‌های گوناگون از جمله «شما برنده 70 میلیون ریال شده‌اید» کرده و طعمه خود را برای دریافت پول به وبگاهی جعلی و به ظاهر واقعی هدایت و با درخواست مدارک شناسایی اعم از کارت ملی، کارت دانشجویی و سایر مدارک اسکن شده با کیفیت بالا، علاوه بر درخواست مشخصات بانکی و رمزهای عبور از هویت افراد ثبت‌نام شده نیز سوء‌استفاده می‌کنند و با خرید سیم‌کارت با هویت جعلی قصد دارند تا ردپای خود را در فضای مجازی مخفی نگه دارند.کلاهبرداران در نهایت با داشتن مشخصات مورد نیاز عملیات بانکی، پس از نفوذ به حساب افراد سریعاً اقدام به خرید اینترنتی کرده و به راحتی از این طریق طعمه‌های خود را فریب می‌دهند و پول کلانی را به سرقت می‌برند.

كلاهبرداری ازشهروندان اخیراً افراد كلاهبردار با تماس تلفنی با برخی از شهروندان و واحدهای خدماتی و اقامتی، رستورانها، هتل‌ها و فروشندگان كلی و جزیی و یا تولید كنندگان با بهره‌گیری از تلفن همراه ایرانسل پس از دستیابی به تلفن سوژه مورد نظر با وی تماس می گیرند. افراد كلاهبردار حین تماس تلفنی خود را به عنوان نماینده یك سازمان و یا یك شركت مهم با شخصیت سرشناس معرفی کرده و تقاضای خدمات و یا كالای مورد نظر کرده و جهت واریز پیش پرداخت ، مخاطب و سوژه مورد نظر را به نزدیك ترین عابر بانك هدایت می كنند.

پس از حضور سوژه مورد نظر در جلو عابر بانك، كلاهبردار كه عموماً از گزینه انگلیسی خودپرداز استفاده می نماید بدلیل عدم تسلط افراد به زبان انگلیسی به جای پرداخت مبلغ به حساب فروشنده و یا واحد های خدماتی، مبلغی را از حساب آنان برداشت می نمایند.

کلاهبرداری در رسانه‌های اجتماعی

برخی شیادان با شگردهای مختلف و با ایجاد صفحات ، وبلاگ ها و سایتهای جعلی و قرار دادن آنها در فضای سایبری ، قصد سوءاستفاده از شهروندان را دارند.

این افراد اخیرا با استفاده از عناوین فریبنده و مورد وثوق مردم مانند کمک به احداث صحن و شبستان مطهر حضرت زهرا (س) در نجف اشرف و قرار دادن شماره حساب ، سعی در جلب اعتماد شهروندان و انجام کلاهبرداری را دارند.

اخیراً افراد كلاهبردار با تماس تلفنی با برخی از شهروندان و واحدهای خدماتی و اقامتی، رستورانها، هتل‌ها و فروشندگان كلی و جزیی و یا تولید كنندگان با بهره‌گیری از تلفن همراه ایرانسل پس از دستیابی به تلفن سوژه مورد نظر با وی تماس می گیرند. افراد كلاهبردار حین تماس تلفنی خود را به عنوان نماینده یك سازمان و یا یك شركت مهم با شخصیت سرشناس معرفی کرده و تقاضای خدمات و یا كالای مورد نظر کرده و جهت واریز پیش پرداخت ، مخاطب و سوژه مورد نظر را به نزدیك ترین عابر بانك هدایت می كنند

کلاهبرداری از طریق ترفندهای افزایش شارژ

در برخی وب سایتها، عناوین و تیترهایی تحت عنوان ترفندهای افزایش شارژ آورده شده، به عنوان نمونه در یکی از این ترفندها پیشنهاد شده بود که با استفاده از یک کد و وارد کردن آن، کاربران افزایش شارژ سه برابری را تجربه کنند.

در این ترفندها پیشنهاد شده اگر شماره شارژ را وارد می کردید تمام مبلغ شارژ شما برای شماره تلفن فرد کلاهبردار که از راست به چپ نوشته شده بود، ارسال می شد و هیچ گونه افزایش شارژی را برای کاربر به همراه نداشت.

با توجه به فضاهای خالی و بلاگ های موجود در برخی اپراتورهای تلفن همراه افراد بعضاً وسوسه می شوند تا با پرداخت هزینه کمتر از مکالمات و امکانات بیشتری استفاده کنند که در بسیاری از موارد منجر به متضرر شدن کاربر می شود.خواهشمندیم مردم از مراجعه به سایتهای اینترنتی که تبلیغ شارژ ارزان سیم کارت یا خریداران می کنند، خودداری کنند زیرا این سایتها اغلب کاربران را به سایتهای جعلی بانکها وصل کرده و رمز اینترنتی حساب بانکی آنها را سرقت می کنند.

کلاهبرداری پیامکی

کلاهبرداری با سبدکالا

اخیراَ افراد سودجو، طی تماس تلفنی به شهروندان اعلام کردند که می‌خواهیم کد سبد کالایتان را به کارت عابر بانک انتقال دهیم ولی کارت شما قطع است!

افراد با این شگرد شهروندان را به جلوی دستگاه خودپرداز هدایت و با دیکته عملیات بانکی نهایتا اقدام به تغییر رمز دوم یا انتقال وجه به حساب‌های دیگر می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا از مردم خواست تا تحت هیچ شرایطی به درخواست تلفنی افراد برای اخذ کد سبد کالا یا هر اقدام دیگری به دستگاه‌های خود پرداز مراجعه نکرده و افزود: افراد نباید اطلاعات حساب بانکی و اطلاعات شخصی خود را بدون هماهنگی سازمانهای مربوطه به صورت تلفنی در اختیار دیگران قرار دهند.

مردم عملیات بانکی اینترنتی را فقط در صفحه سایت بانک مورد نظرانجام دهند

سرهنگ سامان محمدی بیان داشت:تقاضا داریم مردم عملیات بانکی اینترنتی را فقط در صفحه سایت بانک مورد نظرانجام دهند برای این منظور اطمینان حاصل کنند که آدرس، همان آدرس اصلی سایت بانک باشد.

رئیس پلیس فتا ویژه شرق استان تهران ادامه داد: همچنین کارمندان ادارات در زمانی که شخصی خود را به عنوان خیر و یا خریدار معرفی می کند و متقاضی معرفی به ادارات، شرکتها و مۆسسات است، هویت وی را کاملاً شناسایی و به تماس تلفنی اکتفا نکنند.

امید است با ارائه این توصیه ها بتوانیم مردم را راهنمایی و آگاه کنیم تا از چنین کلاهبرداریهایی در فضای مجازی جلوگیری شود تا شهروندان در دام کلاهبرداران اینترنتی که از راه های مختلف، دست به تخلف می زنند، نیفتند .

فراوری : هدی رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- راوی نیوز / 2- جام جم آنلاین / 3- شهر خبر / 4- بولتن نیوز / 5- عصر ایران

مطالب مرتبط:

کلاهبرداری هکرها با نام پلیس؟!

 كلاهبرداری های ‌رایانه‌ای

  تور جدید کلاهبرداری شرکت های هرمی