تبیان، دستیار زندگی
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در پیام نوروزی خود اعلام کرد :«در سال جدید وضعیت درمان کشور و سلامت و بیمه درمانی به نفع مردم تحول مثبت خواهد یافت.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسوولان بخوانند


دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در پیام نوروزی خود اعلام کرد :«در سال جدید وضعیت درمان کشور و سلامت و بیمه درمانی به نفع مردم تحول مثبت خواهد یافت.»  

«مردم در ماه های آینده شاهد اوضاع بهتری در مسیر سلامت خودشان و فرزندانشان خواهند بود.» «همه تلاش این دولت این است که مردم زندگی راحت تر، نگرانی کمتر و نسبت به آینده کشور و فرزندانشان مطمئن تر باشند.»

هر چند تاکنون توجه به نظام سلامت چون کشورهای توسعه یافته در اولویت نخست دولت قرار نگرفته است اما به نظر می رسد که قرار است از این پس در اولویت های نخست باشد.

حقوق پزشکی

تاکید رییس جمهوری به بهبود وضعیت سلامت مردم نشان دهنده این مطلب است که گام های جمهوری اسلامی ایران به سوی یکی از شاخص های توسعه که همان توجه به نظام سلامت است، محکم تر و سریع تر شده است. کما اینکه ملت ایران قرار است در افق 1404 سالم ترین ملت ها باشند.

مردم ایران باید در این سال (1404)سالم ترین نه فقط در جسم بلکه در روح و روان نیز از سایر ملل پیشی بگیرند و یا حداقل در رده بهترین ها باشند. آن وقت است که کشور سالم را می توان کشوری مرفه با دولت رفاه دانست.

شاید برخی تصور کنند که تنها متولی نظام سلامت، وزارت بهداشت است اما سخت در اشتباه هستند زیرا اگر به هرکدام از عوامل اجتماعی سلامت بخواهیم وزنی بدهیم، وزارت بهداشت ، فقط 25 درصد سهم سلامت را بر عهده دارد و مابقی بر عهده سایر سازمان ها از جمله تامین اجتماعی ، شرکت های بیمه ، وزارت رفاه ، محیط زیست و شهرداری ها است.

به رغم این موضوع ، متاسفانه هنوز هم بسیاری از مسایلی که در نظام سلامت رخ می دهد بر سر وزارت بهداشت خرد می شود و آماج حملات گاهی به این وزارتخانه با بودجه محدود و کسری زیاد چنان است که ممکن است وزیر هم طاقت این همه حمله را نداشته باشد.

راهی بیمارستان شدن وزیر بهداشت در اواخر سال گذشته را شاید برخی به علت خبر اختصاص اعتبار یک درصدی ارزش افزوده به بیمه ها بدانند اما ریشه مراجعه وزیر بهداشت به بیمارستان در جایی یا جاهایی دیگر است و اینکه وزیر می خواهد برای مردم کاری انجام دهد اما دستش در بیشتر مواقع بسته است به همین علت است که قلبش به درد می آید.

مراجعه وزیر بهداشت به بیمارستان گویا نشان از این مطلب است که ساماندهی نظام سلامت در کشور ما باید خیلی سخت باشد چرا که «سید حسن هاشمی » وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در پیام نوروزی اش به وزرای سابق این وزارتخانه درود می فرستد و در بخشی از این پیام خاطر نشان می کند : « این کوتاه زمان که با مسائل گوناگون حوزه سلامت دست و پنجه نرم می کنم، بارها بر روح بزرگ و صبر سترگ شما درود فرستادم. به یقین آن چه امروز در اختیار داریم، حاصل تدبیر و تلاش مثال زدنی آنان است که کشتی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را از میان امواج سهمگین به سوی ساحل نجات رهنمون شدند. » این را فقط وزیر بهداشت و دست اندرکاران نظام سلامت نمی دانند بلکه مسوولان ارشد نظام از جمله رییس جمهوری به قطع یقین مطلع هستند که چالش های نظام سلامت چقدر زیادر است .

مسوولان احتمالا از هشدارهای مسوولان وزارت بهداشت بارها در خصوص سلامت مردم با خبر هستند و اینکه در سال 92 مسوولان بهداشت به عنوان نمونه در خصوص زنگ خطر افزایش اختلالات روان در جامعه، خروج اپیدمی ایدز از گروه های پرخطر و ورود آن به جمعیت عمومی کشور ، افزایش دیابت در جامعه، افزایش روند مخاطرات آب و هوایی کشور و سوء تغذیه 23 درصد جمعیت کشور هشدارهایی دادند

به عنوان نمونه دفترچه های بیمه ای که در دست اکثر هموطنان است شاید به درد درمان و مداوای یک سرماخوردگی ساده بخورد زیرا خدا نکند روزی هموطنی به بیماری واقعی از جمله بیماری های صعب العلاجی همچون سرطان گرفتار شود آن وقت است که باید فرش زیر پایش را که بفروشد ، هیچ ، به خاک سیاه هم کشیده شود.

در زمان حاضر شرایط به گونه ای است که اکثر مردم اگر کسی به بیماری صعب العلاجی چون سرطان دچار شود به علت گرانی درمان، آرزوی مرگ بیمار را از خدا می خواهند چون زنده ماندن بیمار مساوی است با زجر مردن به دلیل گرانی خدمات سلامت همراه با فقر شدید.

مسوولان احتمالا از این موضوع با خبر است که اگر در این دوره کسی اندک اندوخته ای داشته باشد در صورت بروز بیماری تا حدودی می تواند از عهده بیماری برآید اما آیا این موضوع در خصوص اکثر آحاد مردم صحت دارد ؟ البته که خیر.

مسوولان می دانند که سال 93 را در حالی شروع می کنیم که هزینه پرداخت از جیب مردم در زمان حاضر به گفته وزیر بهداشت ، 65 درصد است و بر اساس آمار غیررسمی بالای 70 درصد است .

البته لازم به ذکر است که رییس جمهوری در بازدید از بیمارستان امام خمینی که روز گذشته انجام شد ، این میزان را همان 70 درصد عنوان کرد.

کما اینکه که اگر درآمدهای ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به سلامت برسد به گفته وزیر بهداشت ، تازه این میزان به 55 درصد می رسد.

احتمالا اگر این درآمد ها به نظام سلامت کشورمان نرسد، پرداخت از جیب مردم از حد 65 درصد هم فراتر می رود. البته این هزینه ها در برخی خدمات از جمله دندانپزشکی به بیش از 90 تا 95 درصد هم رسیده است. به عبارت دیگر دفترچه بیمه برای دندانپزشکی فقط به درد کشیدن دندان می خورد.

این کوتاه زمان که با مسائل گوناگون حوزه سلامت دست و پنجه نرم می کنم، بارها بر روح بزرگ و صبر سترگ شما درود فرستادم. به یقین آن چه امروز در اختیار داریم، حاصل تدبیر و تلاش مثال زدنی آنان است که کشتی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را از میان امواج سهمگین به سوی ساحل نجات رهنمون شدند. » این را فقط وزیر بهداشت و دست اندرکاران نظام سلامت نمی دانند بلکه مسوولان ارشد نظام از جمله رییس جمهوری به قطع یقین مطلع هستند که چالش های نظام سلامت چقدر زیادر است

مسوولان احتمالا از هشدارهای مسوولان وزارت بهداشت بارها در خصوص سلامت مردم با خبر هستند و اینکه در سال 92 مسوولان بهداشت به عنوان نمونه در خصوص زنگ خطر افزایش اختلالات روان در جامعه، خروج اپیدمی ایدز از گروه های پرخطر و ورود آن به جمعیت عمومی کشور ، افزایش دیابت در جامعه، افزایش روند مخاطرات آب و هوایی کشور و سوء تغذیه 23 درصد جمعیت کشور هشدارهایی دادند.

مشکل داروها به ویژه داروهای بیماران صعب العلاجی همچون مبتلایان به سرطان و جانبازان شیمیایی - که اگر یک روز در سلامت به سر ببرند، جای تعجب است - پیشگیری از شایعه نبود و یا کمبود دارو ، صدور مجوزهای به موقع برای ترخیص داروها از گمرکات ! و نیاز نداشتن به دستور رییس جمهور همچون سال قبل برای ترخیص دارو از دیگر مسایلی است که دولت محترم باید برای نظام سلامت سال 93 لحاظ دارد.

همچنین اظهار امیدواری می شود که سایه آرامش دارویی چون سال گذشته در کشور گسترانده شود تا از پرتو آن بیماران احساس امنیت کنند و هزاران امیدواری برای پرکردن چاله ها و چاه های نظام سلامت.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایرنا