تبیان، دستیار زندگی
کتابفروشان مستقل مغازه های خود را تعطیل می کنند و نویسنده ها برای معیشت مشکل دارند و بیش از 60درصد از قشر 18 تا 30 ساله به جای خواندن کتاب ترجیح می دهند فیلم تماشا کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران صنعت کتاب، کلیشه ای است!

مدیر شعبه انگلیس رندوم هاس: بحران صنعت کتاب یک داستان قدیمی کلیشه ای است


کتابفروشان مستقل مغازه های خود را تعطیل می کنند و نویسنده ها برای معیشت مشکل دارند و بیش از 60درصد از قشر 18 تا 30 ساله به جای خواندن کتاب ترجیح می دهند فیلم تماشا کنند.

بحران صنعت کتاب، کلیشه ای است!

به نقل از گاردین، رئیس بخش انگلیس انتشارات رندوم هاوس پنگوئن به عنوان یکی از ناشران برتر اعتقاد دارد بحران صنعت کتاب یک داستان قدیمی کلیشه ای است.

«تام ولدن» که همراه با سایر ناشران برتر بین المللی این هفته در  نمایشگاه کتاب لندن گردهم می آیند می گوید: "بعضی مفسران می گویند صنعت چاپ با مشکلات فراوانی روبرو است. ولی باید بگویم که در اشتباه هستند و به نظرم وضع به این بدی ها هم نیست."

وی اخیراً قراردادهای کتاب با افرادی مثل «جیمی اولیور» سرآشپز و «جرمی پاکسمن» منعقد کرده است و بعد از الحاق دو شرکت بزرگ پنگوئن و رندوم هاوس توانسته است 15هزار نویسنده را به همکاری با این انتشارات ترغیب کند.

این در حالی است که اخیراً تحقیق بوکتراست نشان می دهد خواندن برای تفریح در میان اقشار جوانتر کمرنگ شده ولی ولدن اعتقاد دارد ناشران باید برای این مشکل به دنیای دیجیتال روی آورند. وی می گوید: "در چهارسال گذشته پنگوئن و رندوم هاوس بهترین دوران خود را سپری کرده اند. صنایع چاپ کتاب بهتر از دیگر رسانه ها توانسته خود را با دنیای دیجیتال وفق دهد و من اصلاً نمی توانم حقارت فرهنگی در زمینه کتاب را درک کنم."

بهتر است اینگونه بگویم که ما باید داستان خود را با روش های متنوع برای مردم تعریف کنیم. حالا می خواهد این روش از طریق کتاب های دیجیتال باشد یا اسباب بازی و لباس!

ولدن فعالیت خود را در صنعت چاپ کتاب به عنوان ویراستار در سال 1985 با ویراستاری کتاب «یکی از ما»  نوشته «هوگو یانگ» (بیوگرافی مارگارت تاچر) شروع کرد و این در زمان  ریاست هارولد مک میلیان بود که قبل از سال های ظهور سایت آمازون در عرصه کتابفروشی آنلاین محسوب می شود. آن زمان شرکت های کتاب فروشی مثل واتراستون هنوز یک کتابفروشی کوچک بود و باشگاه های کتاب مانند ریچارد و جودی کار خود را تازه آغاز کرده بودند.

وی می گوید: البته این موضوع غم انگیز است که کتابفروشی ها نسبت به سال های گذشته تعطیل می شوند و حوزه کتاب از حالت سنتی خود به وضعیت دیجیتال در حال تبدیل است ولی چالش اصلی دیجیتال نیست بلکه چگونگی اطلاع رسانی درباره انتشار کتاب بزرگ بعدی به مردم است.

ولدن اعتقاد دارد: "در حالی آمازون مخاطبان خود را با پیشنهادهای متنوع  تشویق و وسوسه می کند که ناشرهای سنتی نیاز به چیزی شخصی تر دارند. آنها باید مخاطبان خود را شناسایی کنند و نیازها و علایق آنها را درک کرده و بر اساس این نیازها سیاست های خود را تدوین کنند. انتشارات ما هنوز در ابتدای این راه است و برای رسیدن این رابطه مستقیم با مخاطب در جستجوی راه های جدید است که شبکه اجتماعی یکی از راه های اصلی رسیدن به این هدف است. شعبه انگلیس پنگوئن در حال حاضر در توئیتر 700هزار عضو دارد که هر ماه 2500 کاربر به آن افزوده می شود. بهتر است اینگونه بگویم که ما باید داستان خود را با روش های متنوع برای مردم تعریف کنیم. حالا می خواهد این روش از طریق کتاب های دیجیتال باشد یا اسباب بازی و لباس! "

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: ایبنا