تبیان، دستیار زندگی
انتخابات در افغانستان برگزار شد انتخاباتی که حساسیت های بسیاری روی آن است اما عده ای هنوز جوهررای مردم خشک نشده به روند آن اعتراض دارند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخابات افغانستان به تقلب کشید؟


انتخابات در افغانستان برگزار شد انتخاباتی که حساسیت های بسیاری روی آن است اما  عده ای هنوز جوهررای مردم خشک نشده به روند آن اعتراض دارند

انتخابات افغانستان

انتخابات افغانستان در سال 2014 بعد از خروج نسبی اشغال گران از این کشور نمادی از شور و اشتیاق افغان ها در توسعه و آبادانی  کشور به رخ جهانیان  کشید. ملتی که بعد از سالها رنج از افراطی گری طالبان و بعدا ز آن هجوم اشغال گران غربی به آن به ویرانه ای تبدیل شده است  با حضور گسترده اقشار مختلف از زن و مرد پیر و جوان، امید  به آینده را در دل افغان ها روشن کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان شنبه شانزدهم فروردین پنجم آوریل برگزارشد. این اولین انتخاباتی است که بامدیریت افغان‌ها برگزار میشود.

هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری و 2700 نامزد شوراهای ولایتی دراین انتخابات با هم رقابت کردند. ازمیان نامزدهای شوراهای ولایتی 300 نفرزن هستند. شش هزار و 423 مرکز رای دهی درانتخابات فعال بود و 900 مرکز به دلایل امنیتی بسته بود.

احتمال می رود هیچ یک از نامزدها نتواند بیش از 50 درصد آرا را کسب کند زیرا تفاوت‌های قومی در افغانستان بسیار زیاد است و به همین دلیل انتظار می‌رود انتخابات به دور دوم کشیده شود

حدود 15 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند. کمیسیون انتخابات پیش‌بینی کرده که حدود 13 میلیون درانتخابات شرکت کنند. حدود 400 هزار نیروی امنیتی افغانستان وخارجی، مسئولیت امنیت انتخابات رابرعهده داشتند. 325 هزار ناظر عمدتا داخلی برروند انتخابات نظارت داشتند. درمیان ناظران نمایندگانی از 31 حزب سیاسی، 67 نهاد داخلی و 16 نهاد بین المللی حضور داشتند. نمایندگانی ازاتحادیه اروپا و کشورهای عضو همکاری های اقتصادی جنوب شرق آسیا نیز عنوان ناظر حاضر بودند. 71 رسانه داخلی و 45 رسانه بین ا لمللی این انتخابات را پوشش می دادند.

نادرمحسنی،سخنگوی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت های انتخاباتی روزسه‌شنبه 19 فروردین دریک نشست خبری گفت که 2124 تخلف انتخاباتی به این کمیسیون رسیده  است که 1573 مورد ازاین تخلف‌ها به عنوان شکایت رسمی ثبت شده امام الباقی از طریق تلفن به آنها خبرداده شده است او می‌گوید تخلف‌هایی که ازطریق تلفن اطلاع داده شده، مستند نیست و کمیسیون نمی‌تواند به آنهارسیدگی کند.

آقای محسنی گفت که ازمجموع شکایات ثبت شده، 228 مورد علیه نامزدان ریاست جمهوری، 573 مورد علیه نامزدان شوراهای ولایتی و 772 مورد علیه کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات می باشد.

به گفته او، این آمار شکایاتی است که در دفاترکمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ثبت شده و کمیسیون مستقل انتخابات تا هنوز شکایت‎هایی را که درمحلات رای‌دهی ثبت شده در اختیار کمیسیون رسیدگی به این شکایت‌ها قرار نداده است

به گفته او، این آمار شکایاتی است که در دفاترکمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ثبت شده و کمیسیون مستقل انتخابات تا هنوز شکایت‎هایی را که درمحلات رای‌دهی ثبت شده در اختیار کمیسیون رسیدگی به این شکایت‌ها قرار نداده است. آقای محسنی می‌گوید که مطمئنا پس از رسیدن این شکایات، آمار تخلفات ثبت شده در روز انتخابات افزایش خواهد یافت.

زمان ثبت شکایت ازتخلفات صورت گرفته در روزانتخابات، تا 48 ساعت پس ازآغاز روند رای‌دهی ادامه داشت و اکنون پایان یافته است.

انتخابات افغانستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازخبرگزاری فرانسه، نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درکابل از پیش بودن وزیرخارجه اسبق این کشور نسبت به دیگر رقبایش حکایت دارد. این درحالی است که کامیون های حامل آرای انتخاباتی از حوزه های رای گیری در ولایت های دور افتاده همچنان درحال ورود به پایتخت هستند.

منابع آگاه می گویند در نخستین مرحله شمارش آرا عبدالله عبدالله از دیگران پیش است. درهمین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان احتمال داد شمارش کامل آرای انتخاباتی بیشتر از موعد در نظر گرفته شده به طول انجامد. قراراست نتایج نهایی انتخابات افغانستان روزشانزدهم ماه می (26 اردیبهشت) اعلام شود. انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی درافغانستان که روزشنبه برگزارشد،با استقبال گروههای سیاسی در داخل و خارج از کشور مواجه شده است.

منابع رسانه ای بخت عبدالله عبدالله را بیش از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می دانند. خبرنگار رویترز که در چند حوزه رای گیری حضور داشته در گزارشی نوشته است در یکی ازحوزه ها 190 رای به عبدالله داده شده است درحالیکه درهمین حوزه رای گیری "اشرف غنی" وزیردارایی سابق 23 رای و "زلمای رسول" وزیرخارجه پیشین نیز 11 رای کسب کرده اند.

این درحالی است که بیشتر رای دهندگان درکابل که 20 درصد واجدین شرکت درانتخابات را در خود جای داده حامی عبدالله عبدالله بوده اند. گفتنی است زلمای رسول دراین انتخابات ازحمایت "حامدکرزای" رئیس جمهور برخوردار بود. احتمال می رود هیچ یک از نامزدها نتواند بیش از 50 درصد آرا را کسب کند زیرا تفاوت‌های قومی در افغانستان بسیار زیاد است و به همین دلیل انتظار می‌رود انتخابات به دور دوم کشیده شود.

محبوبه شهرابی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

افغانستان در یک نگاه

قانون اساسی جدید افغانستان

ترکیب پارلمان افغانستان