تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در جمع خبرنگاران به تشریح اولین روز مذاکرات وین 3 پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنان صریح عراقچی درباره مذاکرات


معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در جمع خبرنگاران به تشریح اولین روز مذاکرات وین 3 پرداخت.
عباس عراقچی که پس از پایان نشست های رسمی اولین روز مذاکرات وین 3 با نماینده امریکا و دیگر همکارش مجید تخت روانچی با نماینده انگلیس ملاقات کرده بودند به تشریح جلسات امروز با گروه 5+1 و نشست های دو جانبه پرداخت.

عراقچی

عراقچی گفت: بعد از مذاکرات روز چهارشنبه، کمیسیون مشترک ایران و 5+1 روز چهارشنبه و پنجشنبه تا زمانی که لازم باشد موضوعات و نحوه توافق ژنو را مورد بررسی قرار داده و مشکلات و موانع در سطح کارشناسان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در این نشست نمایندگان دستگاههای مختلف کشورمان حضور دارند گفت: در این نشست مروری بر توافق ژنو در طول سه ماه گذشته می شود.

وی در پاسخ به خبرآنلاین درباره اظهارات روز سه شنبه مایکل مان در خصوص عجله نداشتن برای رسیدن به توافق و گام نهایی [برای رسیدن به قراردادی خوب و مثبت عجله نداریم ] گفت: ما هم عجله نداریم. ما هم نمی‌خواهیم به توافقی برسیم که خواسته‌های‌مان در آن رعایت نشده باشد و کیفیت مذاکرات را فدای زمان آن نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: اگر اختلاف نداشتیم که همین امروز بحث تمام شده بود. قسمت اصلی کار آن‌جاست که اختلافات را وقتی روی متن می‌آوریم آن‌جا برطرف کنیم.

عراقچی گفت: اگر حسن نیت و جدیت در طرف مقابل وجود داشته باشد می‌توان در کم‌تر از شش ماه کار را پایان داد. ما نسبت به جدیت و حسن نیت در مذاکرات از سوی خود اطمینان داریم ضمن این که با حفظ مواضع‌مان جلو می‌رویم.

وی گفت: ابعاد و دامنه غنی‌سازی ایران از موضوعات مذاکرات است و در توافق ژنو به آن اشاره شده است. اما ایران بر اساس توافق ژنو، برنامه خود را ادامه می‌دهد اما ابعاد و اندازه آن بر اساس نیازهای عملی کشور در مذاکرات تعیین می‌شود.

تمایل دو طرف برای حل مسائل است

وی با بیان اینکه موضوعاتی که تا کنون مطرح شده بحث های کلان برای کم کردن فاصله ها و آماده شدن برای ورود به جزئیات است گفت: انشاالله از نشست آینده که در دهه آخر اردیبهشت برگزار خواهد شد وارد جزئیات خواهیم شد. و این مذاکرات اصلی برای نوشتن توافق نهایی از دور آینده مذاکرات خواهد بود.

مهم‌ترین تعهد، پذیرش حقوق هسته‌ای ایران است و اعلام شده که برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی ادامه خواهد یافت؛ و تعهد بعدی برداشته شدن تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه هسته‌ای است و این از مشخصات گام نهایی است و این‌ها باید محقق شود

وی با تاکید بر اینکه «بحث ها در فضای خوبی برگزار می شود» افزود: طرفین بر مواضع خود اصرار دارند.

عراقچی افزود: در برخی موضوعات اختلافات کمتر شده ولی تمایل دو طرف برای راه حل وجود دارد.

وی با بیان اینکه بحث های روز سه شنبه مفید و بعضی بخش ها بحث های سازنده ای بود افزود: فضای دوستانه ای بود و بحث ها جدی و از پیچیدگی های خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه امیدوارم تا بعد از ظهر چهارشنبه همه موضوعات کلی مرور شود گفت: بعد از مذاکرات روز چهارشنبه، کمیسیون مشترک ایران و 5+1 عصر چهارشنبه و پس فردا تا زمانی که لازم باشد موضوعات و نحوه توافق ژنو را مورد بررسی قرار داده و مشکلات و موانع در سطح کارشناسان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در این نشست نمایندگان دستگاههای مختلف کشورمان حضور دارند گفت: در این نشست مروری بر توافق ژنو در طول سه ماه گذشته می شود.

عراقچی درباره مذاکرات دوجانبه با امریکا و انگلیس گفت: ملاقات هایی در حاشه جلسه اصلی داشتیم و هرجا احساس کنیم با هیاتی مذاکره شود این کار انجام می شود.

وی افزود: با هیات امریکایی معمولا صحبت های جدی تر و بیشتر است چون خیلی از تحریم ها تحریم های یک جانبه امریکا است و برای رفع تحریم ها بحث هایمان با امریکایی ها بیشتر است. ضمن اینکه با کشورهای دیگر امکان ملاقات داریم ولی هیات امریکایی را فقط در حاشیه 5+1 می توانیم ملاقات کنیم و به همین دلیل مذاکراتمان با آنها طولانی تر و جدی تر است.معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه یکی از موضوعات مطرح شده این دوره نیز نحوه برداشده شدن تحریم ها بوده است گفت: اگر رسانه های غربی مباحث مرتبط با خودشان را مطرح می کنند حق دارند و جا دارد رسانه های ما هم موضوعات مورد نظر منافع ملی کشورمان را مطرح کنند.

عراقچی

وی با تاکید بر اینکه با شش کشور موسوم به 5+1 در حال مذاکره هستیم و یکی از اهداف مذاکره رفع تمام نگرانی های مربوط به موضوع هسته ای است تاکید کرد: هیچ موضوعی غیر از مذاکرات هسته ای ایران در دستور کار مذاکرات نیست.

وی با یادآوری اینکه ابعاد غنی سازی ایران یکی از ابعاد مذاکره است تصریح کرد: برنامه غنی سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و موضع ما بوده و چیز جدیدی نیست. غنی سازی جمهوری اسلامی ایرانی ادامه پیدا خواهد کرد و ابعاد و اندازه های آن در طول مذاکره مورد بحث بوده است.

قطعنامه اتحادیه اروپا غیرواقعی است

وی درباره قطعنامه ضد ایرانی و حقوق بشری پارلمان اتحادیه اروپا با بیان این که این قطعنامه سبک و غیرواقعی است گفت: موضع‌گیری‌ها از سوی ظریف و سخنگوی وزارت خارجه صورت گرفته است و در شام کاری با اشتون هم این توضیحات را دادند. ما پارلمان اروپا را در موضعی نمی‌بینیم که بخواهند درباره مسایل حقوق بشری یا به ویژه درباره انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران اظهار نظر کنند. این انتخابات بیش از 70 درصد مشارکت داشته است درحالی که آن‌ها در سیستم خودشان بیش از 40 درصد آرا در انتخابات‌شان را شاهد نیستند.

مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 گفت: امیدوارم تا ظهر چهارشنبه بحث‌ها تمام شود و فکر می‌کنم کنفرانس خبری عصر چهارشنبه برگزار شود.

راکتور اراک آب سنگین باقی می‌ماند

او در پاسخ به سوالی درباره راکتور اراک گفت: هرگز راکتور اراک به آب سبک تبدیل نمی‌شود؛ بلکه تغییراتی تکنیکی داده می‌شود مثلا درباره میزان پلوتونیوم روش‌هایی وجود دارد که نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد. اما اراک آب سنگین باقی می‌ماند.

معاون وزیر خارجه ایران ادامه داد: اراک از موضوعات مهم در دستور کار ماست و همان طور که در توافق آمده پذیرفتیم نگرانی‌ها درباره این راکتور را رفع کنیم. معتقدیم از طریق استفاده از تکنولوژی‌های روز و فنی می‌توانیم این نگرانی‌ها را به حداقل برسانیم. راکتور اراک به کار خود ادامه می‌دهد.

او گفت: طرف مقابل دیدگاه‌هایش را درباره اراک گفته و فکر می‌کنیم دیدگاه آن‌ها آرام آرام به دیدگاه ایران در حال نزدیک شدن است.

اگر حسن نیت و جدیت در طرف مقابل وجود داشته باشد می‌توان در کم‌تر از شش ماه کار را پایان داد. ما نسبت به جدیت و حسن نیت در مذاکرات از سوی خود اطمینان داریم ضمن این که با حفظ مواضع‌مان جلو می‌رویم

از نظر ما موشک‌های بالستیک موضوع مذاکره نیست

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اینکه موضوع موشک‌های بالستیک ایران ممکن است مذاکرات را با دشواری مواجه کند؟ گفت: ما بارها اعلام کردیم موضوع موشک در دستور کار ما نیست و بحث سیستم‌های دفاعی کشور را مورد مذاکره قرار نخواهیم داد؛ البته بخشی از موضوع موشک و کلاهک‌های هسته‌ای یکی از موضوعات مندرج در قطعنامه 1929 شورای امنیت است اما از نظر ما موضوع مذاکره نیست.

دو تعهد 5+1 : پذیرش حقوق هسته‌ای ایران برداشته شدن تحریم‌ها

عراقچی درباره تعهدات 1+5 در قبال اقدامات ایران با بیان این که این تعهدات به روشنی در توافق آمده است گفت: مهم‌ترین تعهد، پذیرش حقوق هسته‌ای ایران است و اعلام شده که برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی ادامه خواهد یافت؛ و تعهد بعدی برداشته شدن تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه هسته‌ای است و این از مشخصات گام نهایی است و این‌ها باید محقق شود. یکی از موضوعات مورد بحث در دور قبل و دور فعلی مذاکرات درباره برداشته شدن تحریم‌ها و نحوه نظارت بوده است.

وی گفت: قرار است در نتیجه توافق نهایی نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران رفع شود. نگرانی‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران نه موضوعات دیگر.

تحت هیچ شرایطی تعطیل و تعلیق غنی سازی در کار نیست

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره وسعت غنی‌سازی ایران گفت: ایران به غنی‌سازی خود ادامه خواهد داد و تحت هیچ شرایطی تعطیل و تعلیق در کار نیست.

سایه اوکراین بر سر مذاکرات هسته ای نیست

او درباره اختلاف نظر در بین اعضای 1+5 گفت: تاالان شاهد سایه انداختن اختلاف نظر آمریکا و روسیه بر سر اوکراین در مذاکرات هسته‌ای نبودیم و ما هم امیدواریم این اتفاق نیفتند اما در عالم سیاست هر چیزی امکان دارد اما این دو کشور این اراده را دارند که این موضوع بر مذاکرات سایه نیندازد.

عراقچی

معاون وزیر امورخارجه گفت: مذاکرات هسته‌ای موضوعات مختلف را در بر می‌گیرد. مذاکرات سیال است و بحث‌ها مرتب جابه‌جا می‌شود و توافق زمانی به دست می‌آید که همه مسایل توافق شده باشد و همه اعضای دو میز راضی شده باشند. موضوعات به هم پیوسته است و نمی‌توان قضاوت کرد که در کدام موضوع اختلاف نظر کم‌تر یا بیش‌تری داریم.

با نظارت مشکلی نداریم اما با سوء استفاده مخالفیم

وی درباره نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت که ما به طور اصولی مشکلی با بحث نظارت نداریم چون نگرانی از برنامه‌مان نداریم. همه برنامه ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی است؛ اما با سوءاستفاده از نظارت مشکل داریم. این که به بهانه نظارت بخواهند مقاصد دیگری را دنبال کنند. برای نظارت باید دلایل منطقی و قانونی باشد. امیدواریم به راه‌حلی برسیم که در چارچوب تعهدات ایران امر نظارت را محقق کنیم.

عراقچی گفت: نفس برنامه غنی‌سازی موضوع مذاکره نیست اما ابعاد و اندازه آن موضوع مذاکره است و در حال بحث هستیم.

وی درباره برخی اظهارنظرها از سوی کارشناسان آمریکایی گفت: توافق ژنو در تمام ابعاد خودش در حال اجراست البته مسایل مالی و بانکی مکانیزم‌های پیچیده‌ای دارد و راه‌انداختن آن‌ها سختی خود را دارد اما این مکانیزم‌ها به کار افتاده است و در تماس مرتب با مقامات 1+5 هستیم تا موانعی اگر وجود دارد را رفع کنیم. جزییات این مساله را بانک مرکزی حتما به اطلاع خواهد رساند.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اظهارات روز سه‌شنبه جان کری گفت: این ارزیابی ایشان است. ما دنبال سلاح نیستم و آن را حرام می‌دانیم و برنامه ما تحت نظارت است. اظهارات این چنینی در کنگره آمریکا خیلی تعیین کننده نیست که بخواهیم روی آن حساب باز کنیم.

بخش سیاست تبیان

منبع : خبرآنلاین