تبیان، دستیار زندگی
به طور کلی رژیمی که کم چرب باشد و چربی اشباع کمتری داشته باشد در درمان این بیماری اثرات بهتری را نشان می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوستی ملتهب به نام پسوریازیس؛ درمانی طبیعی به نام امگا 3


به طور کلی رژیمی که کم چرب باشد و چربی اشباع کمتری داشته باشد در درمان این بیماری اثرات بهتری را نشان می‌دهد.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی پوست می‌باشد که ناشی از اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌باشد. این بیماری که در طب سنتی با نام داءالصدف شناخته می‌شود، به اشکال متفاوتی خود را نشان می‌دهد و در هر سنی ممکن است بروز کند. در برخی از افراد به صورت ضایعات برجسته بر روی پوست با کناره‌های صورتی مایل به قرمز خود را نشان می‌دهد؛ که در بعضی از موارد کم‌کم تمام بدن فرد را فرامی‌گیرد؛ و بعد از خشک شدن لایه‌های سطحی پوست، بخش‌های مرده پوست‌کنده شده و به صورت پوسته‌هایی نقره‌ای رنگ ریزش می‌کنند. در برخی دیگر ترک‌های دردناکی در سطح پوست مشاهده می‌شود. همچنین تاول‌هایی بر روی کف دست یا کف پا بروز می‌کنند که چرک از آن نشت می‌کند. از علائم این بیماری همچنین خارش آزاردهنده پوست، درد مفاصل و نیز ناخن‌های ضخیم و تغییر رنگ داده‌شده می‌باشد. این علائم بیشتر در ناحیه آرنج، زانو و ناخن‌ها مشاهده می‌شود.

علل ابتلا به پسوریازیس:

علل ابتلا به این بیماری پوستی بسیار گسترده و متفاوت می‌باشد و در افرادی که زمینه ژنتیکی این بیماری یا بیماری‌های خود ایمنی را داشته باشند؛ احتمال ابتلا افزایش می‌یابد. کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی، چاقی، غذاهای اسیدی، الکل، سیگار، عدم تعادل هورمونی، ترس، استرس‌های روانی و محیطی، عفونت‌ها، نرسیدن نور خورشید به پوست بدن، مصرف داروهایی چون کلروپروپامید، لیتیوم، پراکتولول و... از جمله عوامل ابتلا به این بیماری خود ایمنی پوستی می‌باشد.

چربی‌های حیوانی و هیدروژنه، بسیار مضر در افراد مبتلا به پسوریازیس:

از علل اصلی ابتلا به این بیماری، اختلال متابولیسم اسید آراشیدونیک می‌باشد. در حقیقت افراد مبتلا به این بیماری در لایه‌های مختلف پوست خود مقدار زیادی لکوترین دارند که از اسید آراشیدونیک تولید می‌شود و باعث بروز التهاب می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود اسید آراشیدونیک که در چربی‌های حیوانی وجود دارد را از رژیم غذایی خود را حذف نمایید. چربی‌های حیوانی در گوشت، پیه و دنبه، شیر، کره و تخم‌مرغ وجود دارد. بهتر است غذاهای حاوی روغن‌های نباتی هیدروژنه و نیز غذاهای سرخ‌شده نیز از رژیم غذایی فرد مبتلا به پسوریازیس حذف شود، زیرا علائم التهاب را تشدید می‌کنند.

از مصرف قهوه، چای، نوشابه، شیر و تنقلات بیهوده اجتناب کنید. همچنین

از غذاهای تصفیه‌شده و دارای مواد نگه‌دارنده مانند کنسروها، کمپوت‌ها،

آب میوه‌ها و نوشابه‌های صنعتی، نان‌های سفید، کیک‌های و شیرینی‌های

صنعتی، شکر سفید و... دوری کنید

افراد مبتلا به پسوریازیس بهتر است، از چه روغن‌هایی استفاده کنند؟

به طور کلی رژیمی که کم چرب باشد و چربی اشباع کمتری داشته باشد در درمان این بیماری اثرات بهتری را نشان می‌دهد. چربی متصل به گوشت‌ها باید گرفته شود؛ و برای طبخ غذاها بهتر است از روغن‌های گیاهی مانند روغن سویا، آفتابگردان و روغن کنجد استفاده شود؛ زیرا دانه این گیاهان دارای مواد موثر مفیدی در درمان این بیماری پوستی می‌باشد. روغن کبد ماهی کاد و نیز ماهی ساردین که دارای امگا 3 می‌باشند بهترین روغن‌ها در درمان این بیماری می‌باشند.

امگا3 بهترین گزینه پیش رو:

روغن‌های امگا 3 به علت اینکه علائم التهاب را فروکش می‌کنند، در بهبود این بیماری نیز اثرات موثری را نشان داده‌اند. توصیه می‌شود حداقل در طی هفته 3 مرتبه از ماهی استفاده کنید. مصرف ماهی‌هایی چون سالمون، ساردین و ماکرو که میزان امگا 3 بالاتری دارند، مناسب تر می‌باشد.

سبزی‌ها و میوه‌های مفید در درمان پسوریازیس:

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که رژیم گیاه‌خواری که میزان اسید آراشیدونیک آن محدود است در بهبود بیماری اثرات بسزایی دارد. سبزیجات مانند کرفس، جعفری، کاهو، هویج، کلم بروکلی و ... ونیز سبزیجات برگ سبز (مانند ریحان، شاهی، گشنیز، جعفری، اسفناج، برگ چغندر، شنبلیله، ترخان، مرزه و...) به علت اینکه سرشار از اسیدفولیک هستند، در درمان این بیماری موثر هستند. میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از بتاکاروتن و ویتامین C نیز بهتر است بیشتر مصرف شوند. مصرف عصاره برخی میوه‌ها و سبزی‌ها مانند آب زرشک، آب سیب، آب هویج، آب چغندر، آب خیار، آب انگور و نیز زردآلو و انبه هم در درمان و بهبود علائم این بیماری اثرات موثری را نشان داده‌اند.

فیبر محلول

رژیم غذایی پر فیبر راه حل مناسبی است:

رژیم غذایی پر فیبر به علت دفع چربی‌های مضر و نیز سم زدایی کبد بهبود این بیماری را تسریع می‌کند. برای افزایش محتوای فیبر رژیم خود می‌توانید از برنج و نان قهوه‌ای به جای نان و برنج سفید استفاده کنید، نصف لیوان حبوبات پخته را در هر یک از وعده‌های روزانه خود بگنجانید، حداقل معادل 3-4 میوه متوسط و 4-5 واحد از گروه سبزیجات (معادل 4-5 لیوان سبزی خام و یا حدود 2-3 لیوان سبزی پخته) را در طول روز مصرف نمایید.

از برخی میوه‌ها و سبزی‌ها اجتناب کنید:

آناناس، گوجه‌فرنگی، گندم، ذرت و نیز مرکبات به ویژه آب لیمو و آب پرتقال علائم بیماری را تشدید می‌کنند. سعی کنید که آن‌ها را از رژیم خود حذف نمایید.

باز هم کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی:

کمبود ویتامین‌هایی چون ویتامین A، ویتامین ای، B کمپلکس (تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین)، ویتامین ,C B6 ,B5، اسیدفولیک، B12، امگا 3، روی، سلنیوم، کلسیم، منیزیم و آهن ممکن است منجر به بروز پسوریازیس شود. پس حتماً مقادیر مناسب و کافی از این ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین محدود بودن رژیم غذایی از منابع پروتئینی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

رژیم بدون گلوتن را امتحان کنید:

رژیم بدون گلوتن (گلوتن در گندم وجود دارد و در رژیم بدون گلوتن باید تمام مواد غذایی که با گندم تهیه می‌شوند را حذف نمود.) در برخی از افراد علائم بیماری را فروکش کرده است.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که رژیم گیاه‌خواری که میزان اسید آراشیدونیک

آن محدود است در بهبود بیماری اثرات بسزایی دارد

سایر مواردی که باید از رژیمتان حذف کنید:

از مصرف قهوه، چای، نوشابه، شیر و تنقلات بیهوده اجتناب کنید. همچنین از غذاهای تصفیه‌شده و دارای مواد نگه‌دارنده مانند کنسروها، کمپوت‌ها، آب میوه‌ها و نوشابه‌های صنعتی، نان‌های سفید، کیک‌ها و شیرینی‌های صنعتی، شکر سفید و... دوری کنید.

سایر اقدامات برای بهبود علائم ناشی از پسوریازیس:

1. از حمام کردن مکرر اجتناب کنید و به هیچ‌وجه صابون استفاده ننمایید.

2. حمام آب معدنی بسیار مفید است، به ویژه چشمه‌های آب گرم ونیز آبتنی منظم در آب دریا مفید می‌باشد.

3. قرار دادن قسمت‌های مبتلای پوست در برابر آفتاب بسیار موثر است و اغلب به بهبودی می‌انجامد.

4. ورزش و تنفس عمیق در هوای آزاد به بهبود علائم پوستی ناشی از این بیماری کمک می‌کند.

5. هفته‌ای یک بار حمام اسید (نصف فنجان سرکه سیب به آب حمام اضافه کنید) توصیه می‌شود.

6. مالیدن روغن بابونه بر روی موضع آسیب‌دیده پوستی در تسکین پوست ملتهب و حساس موثر است.

7. سعی کنید از فشارهای عصبی و استرس دوری کنید و آرامش خود را حفظ نمایید.

بینه خوشنودی راد

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

راه‌حل‌های غذایی برای اگزما، پسوریازیس، آکنه

ترک‌های پوستی: بخور و نخورهای غذایی

7 روش مطمئن برای رفع مشکلات پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.