تبیان، دستیار زندگی
خداداد عزیزی می‌گوید کارلوس کروش مربی بزرگی است اما برای تمدید قرارداد او نباید نجومی هزینه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداداد:کی روش این همه نمی ارزد


خداداد عزیزی می‌گوید کارلوس کروش مربی بزرگی است اما برای تمدید قرارداد او نباید نجومی هزینه کرد.

تیم‌ملی‌ ایران در حالی با کارلوس کروش  به  جام‌جهانی خواهد رفت که فدراسیون فوتبال در تلاش است تا این مربی پرتغالی را برای جام ملت های آسیا حفظ کند. البته مشکلات مالی مهمترین مانع فدراسیون برای حفظ کروش است و این در حالی است که علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران چند روز پیش اعلام کرد تمدید قرارداد کادرفنی برای دو سال حدود 30 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. در این میان اظهارنظرهای مختلفی در مورد ماندن یا جدایی کروش مطرح شده و خداداد عزیزی بازیکن اسبق تیم‌ملی‌ در مورد این موضوع به سوالات پاسخ می‌ دهد.

خداداد و کی روش

آیا به نظر شما این ارزش دارد که فدراسیون برای تمدید قرارداد کروش و همکارانش 30 میلیارد تومان هزینه کند؟

من معتقدم ارزش ندارد. در این که کروش مربی بزرگی است و تیم‌ملی‌ را به جام جهانی برد هیچ شکی وجود ندارد ولی او در فوتبال ایران تحولی ایجاد نکرد. ما چرا باید 30 میلیارد تومان برای فردی هزینه کنیم که از لحاظ فنی تحول خاصی در فوتبال ما ایجاد نکرد. من معتقدم پرداخت 10 میلیون دلار به کروش و دستیارانش منطقی نیست و این موضوع را به دلیل مسائل فنی می‌ گویم.

ولی خیلی ها معتقدند او ساختار دفاعی تیم‌ملی‌ و انسجام این تیم را به شیوه ای حرفه ای تغییر داد. نظر شما چیست؟

شما فراموش نکنید که ما فقط در 3 بازی پایانی به یکباره همه چیز را تغییر دادیم در ضمن از لحاظ فنی در سطح بالایی بازی نکردیم. یک نگاه هم به گروهی که در آن قرار داشتیم بیاندازید. قطر که قوی نبود، تایلند چیزی برای گفتن نداشت و ازبکستان هم تعطیل بود. در این گروه فقط کره رقیب اصلی ما بود. البته  نمی‌ خواهم بگویم کروش کارش را بلد نیست و من همیشه از او تعریف کردیم ولی ما باید به فردی 30 میلیارد بدهیم که اندازه همین 30 میلیارد در فوتبال ما تحول به وجود بیاورد.

ولی قبول ندارید که بسیاری از مشکلات فوتبال ما ریشه ای و کهنه است و ربطی به کروش ندارد؟

حرف شما را قبول دارم. خیلی ها از تیم سال 98 یا 96 به عنوان یک تیم طلایی یاد می‌ کنند و اگر آن زمان کروش در چنین تیمی مربیگری می‌ کرد می‌ توانست تحول به وجود بیاورد. من قبول دارم که فوتبال ایران ستاره ندارد و این موضوع به همراه دیگر مشکلات، کار سرمربی تیم‌ملی‌ را سخت می‌ کند.

ما چرا باید 30 میلیارد تومان برای فردی هزینه کنیم که از لحاظ فنی تحول خاصی در فوتبال ما ایجاد نکرد. من معتقدم پرداخت 10 میلیون دلار به کروش و دستیارانش منطقی نیست و این موضوع را به دلیل مسائل فنی می‌ گویم

بهتر نیست فدراسیون با مبلغ کمتر او را حفظ کند؟

منظور شما از مبلغ کمتر چیست، مثلا 29 میلیارد تومان؟!

به نظر شما چه مبلغی منطقی است؟

من از لحاظ سابقه و شهرت در حد کروش  نیستم که بخواهم برای او قیمت تعیین کنم. شاید روی بازیکنان قیمت بگذارم ولی در مورد کروش   نمی‌ توانم چنین کاری انجام بدهم.

اگر کروش نماند به نظر شما باید مربی خارجی بیاوریم یا ایرانی؟

اگر قرار به انتخاب مربی خارجی باشد باید فردی را بیاوریم که در فوتبال ما تحول ایجاد کند. شما ببینید یورگن کلوپ چگونه دورتموند را متحول کرد یا آرسن ونگر چگونه سبک فوتبال آرسنال را تغییر داد. می‌ بینید که دیه گو سیمونه یا آنتونیو کونته چه نتایجی در اتلتیکو مادرید و یوونتوس گرفتند. ما  نمی‌ گوییم باید سراغ فرگوسن، کاپلو، مورینیو یا گواردیولا برویم ولی می‌ توانیم کلوپ، سیمونه یا چنین مربیانی را بیاوریم. به نظر من آنها با کمتر از 30 میلیارد هم به ایران می‌ آیند.

 

در مورد گزینه ایرانی چه نظری دارید؟

خداداد عزیزی

اگر قرار باشد گزینه های خارجی به درد نخور باشند پس بهتر است از مربی ایرانی استفاده کنیم. مربیانی مثل برانکو یا بلاژویچ  نمی‌ توانند تغییر مثبتی در این فوتبال ایجاد کنند. الان مربیانی مثل فرکی،دایی یا قلعه نویی می توانند در تیم ملی مربیگری کنند.

در مورد گروه ایران در جام ملت های آسیا چه نظری داری؟

مطمئنا یک گروه بسیار سخت است و عرب ها می‌ دانند چگونه جلوی ما فوتبال بازی کنند. شما می‌ بینید که امارات چقدر پیشرفت کرده است و آنها مارادونا را به عنوان مسئول آکادمی تیم های ملی انتخاب کرده اند. فوتبال ما در جا می‌ زند چون لیگ خوبی نداریم و اگر شرایط اینطور باشد مطمئنا تیم هایی مثل قطر و امارات از ما جلو خواهند زد. من چند وقت پیش یک پیشنهاد به مهدی تاج دادم.

چه پیشنهادی؟

من گفتم شما در این چند سال هر قانونی که دلتان خواست گذاشتید. بیاید یک بار هم قانونی بگذارید که تمامی تیم های لیگ برتر 3 بازیکن 23 سال را در ترکیب خود بازی بدهند. این موضوع مطمئنا برای آینده فوتبال ایران مفید است و البته  دست دلال ها را هم کوتاه می‌ کند. این لیگی که می بینید پیر است و تیم ملی ما را هم ضعیف می کند.

در مورد انتخاب وینگادا به عنوان سرمربی تیم‌ امید چه صحبتی دارید؟

من معتقدم مربی ایرانی بیشتر می‌ تواند در تیم های پایه جواب بدهد. وینگادا اکثر بازیکنان پایه را  نمی‌ شناسند و این یک ایراد بزرگ است. بازیکنانی مثل مسلمان، صادقیان و خیلی های دیگر اگر مورد توجه قرار نگیرند مطمئنا نابود می‌ شوند. من معتقدم علیرضا منصوریان می‌ توانست بیشتر به تیم‌ملی‌ کمک کند.

پیش بینی شما از نتایج جام‌جهانی چیست؟

در این مدت خیلی ها بازی با آرژانتین را سوژه کردند و بهتر است ما روی این بازی حساب نکنیم. مطمئنا بوسنی و نیجریه هم بهتر ما هستند. پیش بینی من این است که در نهایت یک مساوی بگیریم ولی مهم این است که در جام‌جهانی بد نبازیم. وقتی بحث حق و شایستگی به میان می‌ آید مطمئنا باید شانس را به آرژانتین، بوسنی و نیجریه بدهیم.

بخش ورزشی تبیان


منبع: خبرآنلاین