تبیان، دستیار زندگی
وزیر خارجه پس از شام کاری با اشتون در وین گفت: هنوز پیش‌نویسی وجود ندارد و بعد از مذاکرات فردا و پس‌فردا قرار است با هم شروع کنیم به نگارش متن که قسمت دشوار کار همان زمان است و احتمالا در ابتدای نگارش موارد اختلاف زیاد خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در شام کاری ظریف و اشتون چه گذشت؟


وزیر خارجه پس از شام کاری با اشتون در وین گفت: هنوز پیش‌نویسی وجود ندارد و بعد از مذاکرات فردا و پس‌فردا قرار است با هم شروع کنیم به نگارش متن که قسمت دشوار کار همان زمان است و احتمالا در ابتدای نگارش موارد اختلاف زیاد خواهد بود.


ظریف

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از شام کاری با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: در شام شب اول برای چارچوب مذاکره و پیگیری کار بحث کردیم. قرار شد فردا و پس فردا دوستان ما موضوعاتی را که باقی مانده مورد بحث قرار دهند و از ماه می (اردیبهشت) نیز کار نگارش را شروع کنیم.

وی دیدار با اشتون را خوب خواند و افزود: درباره نحوه ادامه کار و ضرورت رعایت احترام متقابل، موضع برابر و مبانی که می‌خواهیم روی آن کار کنیم بحث کرده و مرور کردیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: امیدوارم فردا و پس فردا همکاران ما موضوعات باقیمانده را یک دور بحث کنند و بعد من و خانم اشتون از ماه اردیبهشت شروع کنیم به نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اینکه درباره چه مواردی بحث می‌کنید؟ اظهار داشت: می‌خواهیم همه موضوعات را یک دور مرور کنیم. بعضی موضوعات هنوز یک دور هم بحث نشده، مثل نحوه نظارت. به بعضی موضوعات مقداری رسیدگی شده و هنوز ریز نشده یا اینکه نیاز است دوباره به آن برگردند. یکبار همه موضوعات فردا و پس فردا مرور می‌شود.

وزیر خارجه همچنین عنوان کرد که مذاکرات فردا (روز سه‌شنبه) ساعت 9:3ظ  به وقت وین (12 به وقت تهران) آغاز می‌شود.

الان در مرحله‌ای وارد نشده‌ایم که موضوعی را به نگارش دربیاوریم. طرفین باید دیدگاه‌های همدیگر را بدانند بعد شروع کنند به نگارش

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پیش‌نویس توافقنامه جامع عنوان کرد: هنوز پیش‌نویسی وجود ندارد و بعد از مذاکرات فردا و پس‌فردا قرار است با هم شروع کنیم به نگارش متن که قسمت دشوار کار همان زمان است که ما شروع به نگارش متن می‌کنیم. احتمالا در ابتدای نگارش موارد اختلاف زیاد خواهد بود و موضوعاتی که در پرانتز قرار می‌گیرند که موضوعات اختلافی هستند زیاد خواهد بود و  این هم امری طبیعی است.

ظریف و اشتون

وی افزود: ما می‌خواهیم درباره یک سند بسیار مهم مذاکره کنیم. هیچ پیش نویسی وجود ندارد و هیچ پیش نویسی وجود نخواهد داشت. طرفین هم‌زمان شروع می‌کنند و برداشت‌هایشان را روی کاغذ می‌آورند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سۆال دیگری خاطرنشان کرد: الان در مرحله‌ای وارد نشده‌ایم که موضوعی را به نگارش دربیاوریم. طرفین باید دیدگاه‌های همدیگر را بدانند بعد شروع کنند به نگارش.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی عنوان کرد که امشب با اشتون درباره جزئیات از جمله رآکتور اراک صحبتی نکرده و افزود: آنها موضع ما را در خصوص برنامه هسته‌ای می‌دانند.

وزیر خارچه در خصوص قطعنامه پارلمان اروپا و اینکه آیا در دیدار با اشتون در این خصوص گفت‌وگو کرده اظهار داشت: روش برخورد با مردم ایران باید بر مبنای احترام و موضع برابر باشد و همه طرف‌های مذاکره کننده ما به این مسئله واقف هستند که از جمله خانم اشتون نیز به این مسئله واقف هستند. من یکبار دیگر نیز تاکید کرده‌ام که این روش‌ها حتما مردم ایران را نسبت به نیات کسانی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند بسیار بدبین می‌کند.

بخش سیاست تبیان

منبع : فارس